انصراف شرکت “هنیس” آلمان از همکاری گازی با ایران

جمعه, 25ام بهمن, 1392
اندازه قلم متن

tasisat gaz

نمائی از تاسیسات گاز فاز پنجم میدان پارس جنوبی. برای تامین کامل و پایدار گاز مورد نیاز، ایران به ایجاد انبارهای ذخیره طبیعی نیازمند است

یک شرکت آلمانی از ادامه همکاری در پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن یورتشای ورامین انصراف داد. علت لغو این قرارداد اختلاف بر سر میزان سود منابع اعتباری مورد نیاز این پروژه عنوان شده است.

شرکت “هنیس” آلمان حدود سه سال پیش با امضای قراردادی با شرکت ملی گاز ایران همکاری در نخستین پروژه ذخیره گاز در مخازن آب‌های زیرزمینی این کشور را آغاز کرد. خبرگزاری مهر روز جمعه (۲۵ بهمن ۹۲/ ۱۴ فوریه) از قول مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران نوشت، این قرارداد در پی “عذرخواهی و انصراف” شرکت آلمانی لغو شد.

مسعود سامی‌وند گفت: «مسئولان این شرکت آلمانی برای تامین مالی طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی سودی غیرمتعارف و غیرمنطقی ارائه کردند که در نهایت این پیشنهاد گازی هنیس آلمان در هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران مورد پذیرش قرار نگرفت.»

نیاز به تکنولوژی و سرمایه خارجی

ظرفیت کنونی تولید گاز در ایران حدود ۵۷۰ میلیون متر مکعب در روز است که برای تامین نیاز داخلی ناکافی است. وعده‌های دولت قبل برای افزایش ظرفیت تولید تاکنون عملی نشده و کشور در روزهای اوج مصرف با مشکلات جدی روبروست.

یکی از راه‌های تامین گاز مورد نیاز در روزهایی که مصرف از میزان تولید فراتر می‌رود، استفاده از انبار‌های ذخیره‌ گاز طبیعی است که ایران برای ساخت آن به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر یکی از مهمترین ویژگی‌های قرارداد با شرکت آلمانی “انتقال تکنولوژی و تامین فاینانس ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخازن آب‌های زیرزمینی بود.”

شرکت ملی گاز ایران و شرکت “هنیس” آلمان فروردین ۱۳۹۰ در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران، قرارداد پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن یورتشای ورامین را امضا کردند. بر اساس این قرارداد، کنسرسیومی متشکل از “هنیس” آلمان و یک شرکت داخلی متعهد شدند امکان ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن آب‌های زیرزمینی در منطقه یورتشای ورامین را فراهم کنند.

ناکافی بودن ظرفیت تولید و ذخیرگاه‌ها

مطابق گزارش‌هایی که در زمان امضای این قرارداد منتشر شد انتظار می‌رفت تا پایان سال ۹۰ امکان ذخیره‌سازی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در آب‌های زیرزمینی نزدیک ورامین فراهم شود. مسئولان امیدوار بودند با اجرای کامل این پروژه امکان برداشت روزانه تا ۵ میلیون متر مکعب گاز فراهم شود. این میزان می‌توانست در روزهای سرد زمستان مانع افت فشار و گازرسانی در بسیاری از شهرهای ایران شود.

در هفته‌های اخیر شرکت ملی گاز ایران مجبور شد برای تامین نیاز مشترکان خانگی محدودیت‌های شدیدی در گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع عمده و جایگاه‌های سی‌ان‌جی اعمال کند.

برآوردهای وزارت نفت در آبان ماه حاکی از آن است که برای زمستان سال جاری به منظور تامین مطمئن و پایدار گاز مشترکان خانگی، تجاری، صادرات، صنایع و نیروگاه‌ها به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز است.

عبدالحسین ثمری، معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران ۲۲ بهمن اعلام کرد که بر اساس معیارهای جهانی برای تامین پایدار گاز مورد نیاز باید امکان برداشت ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان مصرف روزانه از انبارهای ذخیره گاز فراهم شود.

نخستین فراخوان گازی پس از توافق ژنو

پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی وزارت نفت (شانا) اول مرداد ۹۱ نوشت: «شرکت ملی گاز ایران به منظور عرضه مطمئن گاز در تمام فصول سال و تامین نیازهای داخلی و صادراتی تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ١۴ میلیارد مترمکعب گاز را در مخازن طبیعی زیرزمینی ایجاد خواهد کرد.»

این هدف به علت موانعی که در راه همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و بانک‌های خارجی وجود دارد بسیار دور از دسترس به نظر می‌آید. پروژه ورامین نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه نیاز داشته که در حدود سه سال گذشته تنها ۷۰ میلیون دلار آن تامین شده است.

شرکت ملی گاز ایران پیش از همکاری با “هنیس” آلمان برای اجرای پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن یورتشای ورامین قراردادی با شرکت “سفره گس فرانسه” امضا کرده بود، اما این شرکت اروپایی به دلایل نامشخصی از اجرای این قرارداد گازی انصراف داد.

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران به خبرگزاری مهر می‌گوید با انصراف شرکت آلمانی، برای نخستین بار پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای ژنو از شرکت‌های خارجی دعوت شده برای تکمیل پروژه ورامین همکاری کنند.

به گفته‌ی سامی‌وند “شرکت‌های واجد شرایط تا اسفند ماه برای مشارکت در این فراخوان گازی وقت دارند.” در سال‌های گذشته نام یک شرکت روسی و یک شرکت لهستانی نیز در ارتباط با این پروژه مطرح شده بود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.