حامد اسماعیلیون: جمهوری اسلامی وقتی با خطر جدی مواجه می‌شود به اعدام روی می‌آورد

جمعه, 29ام اردیبهشت, 1402
اندازه قلم متن

حامد اسماعیلیون، دادخواه و مخالف سرشناس جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی با رادیو ایران‌اینترنشنال گفت که جمهوری اسلامی هر زمان با خطر جدی مواجه می‌شود، رو به قتل حکومتی (اعدام) می‌آورد اما با این اعدام‌ها نمی‌تواند فضای دهه ۶۰ را بر کشور حکمفرما کند.

اسماعیلیون بار دیگر سقوط جمهوری اسلامی را امری محتوم دانست و گفت که اگر شروع روند براندازی جمهوری اسلامی را از دی ۹۶ بدانیم، این جریان به آبان ۹۸ و سپس ساقط کردن هواپیمای پرواز پی‌اس ۷۵۲ و اعدام‌ نوید افکاری و روح‌الله زم متصل شده و به انقلاب «زن زندگی آزادی» رسیده است.

به گفته این چهره سرشناس اپوزیسیون، جمهوری اسلامی سعی خواهد کرد با اعدام و رعب و وحشت از یک سو و مذاکره و توافق با اروپا و آمریکا و کشورهای منطقه از سوی دیگر، موقعیت خود را حفظ کند اما آنچه در تحلیل‌ها نادیده گرفته می‌شود این است که مردم از جمهوری اسلامی گذر کرده‌اند.

اسماعیلیون در همین زمینه گفت: «مردم در نظرسنجی‌ها و از طریق حضور در خیابان و تجمعات نشان داده‌اند از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند.»

او که با فراخوان‌هایش بزرگ‌ترین تجمعات ایرانیان خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی را ترتیب داده، به رادیو ایران‌اینترنشنال گفت: «جمهوری اسلامی شانسی برای ماندن ندارد. هر چند زمان سقوط این نظام قابل پیش‌بینی نیست اما این دیده می‌شود که جمهوری اسلامی دیگر توان ترساندن مردم را ندارد.»

این چهره دادخواه با ارجاع به ارعاب‌های پیشین حکومت در دهه‌های گذاشته برای اجبار پوشش به مردم و ناچاری شهروندان از پذیرش این اجبارها، اضافه کرد: «اما الان دیگر این اتفاق نمی‌افتد و مردم با تمام وجود مبارزه می‌کنند و وقتی که مردم بخش اصلی مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، سقوط جمهوری اسلامی حتما اتفاق می‌افتد.»

اسماعیلیون در این گفت‌وگو تاکید کرد که جمهوری اسلامی نگرانی‌های اساسی دارد و این نگرانی‌ها در داخل کشور وجود دارد.

او در این باره گفت: «نافرمانی‌های مدنی که زنان و دختران ایرانی در برابر قوانین حجاب پیش گرفته‌اند مساله اساسی جمهوری اسلامی است و نظام هیچ راه‌حلی برای این تحولات ندارد.»

اسماعیلیون تاکید کرد که شرایط برای جمهوری اسلامی دیگر به قبل از قتل حکومتی ژینا/مهسا امینی بر نمی‌گردد و تمام تهدیدهایی که علیه مردم به کار گرفته‌اند -تهدیدهایی نظیر فیلمبرداری از مردم و احضار آنان به دادسرا- هیچکدام موثر نبوده‌اند.

به گفته اسماعیلیون، مشکل جمهوری اسلامی بیش از هر چیز در داخل ایران و با کارگران و معلمان و بازنشستگان و زنان و جوانانی‌‌ است که حاضر نیستند تن به «یوغ نظام» بدهند.

حامد اسماعیلیون به نقش جوانان ایرانی خارج از کشور نیز پرداخت و گفت این افراد با همکاری جوان‌های داخل ایران به دنبال توانمند کردن مردم و کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده و رساندن اینترنت به شهروندان هستند.

او که همسر (پریسا اقبالیان) و دخترش (ری‌را) را در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک عامدانه دو موشک سپاه پاسداران از دست داده، در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نزدیک‌ شدن و پیوستن جریان‌های دادخواهی به یکدیگر پرداخت و این پیوند را بسیار مهم خواند زیرا به گفته او، دادخواهان نیروی محرکه‌‌‌‌ای برای پایان دادن به کابوس نظام جمهوری اسلامی هستند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. جمهوری ایران
    جبهه ملی ایران
    سکولاریسم لاییک
    انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمان
    نظام دو حزبی
    حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات
    لیبرال دموکرات فرهنگی
    سوسیال دموکرات اقتصادی
    دولت رفاهی
    تحصیل رایگان
    درمان رایگان
    مبارزه مسالمت‌آمیز
    ملی گرایی
    دانشگاه
    مدرنیته
    روشنفکران
    آزادی
    رفاه