وزیر دفاع طالبان: ایرانی‌ها چهار روز با توپخانه به ما حمله کردند و ما مجبور به عکس‌العمل شدیم

جمعه, 26ام خرداد, 1402
اندازه قلم متن
یعقوب مجاهد وزیر دفاع طالبان

منبع تصویر،MOD

محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در اولین اظهارنظر در مورد درگیری اخیر مرزی با ایران گفت ابتدا مرزبانان ایرانی «چهار روز» با توپخانه به طالبان حمله می‌کردند و نیروهای طالبان «مجبور» به عکس‌العمل شدند.

درگیری اخیر چند ساعته مرزی در نیمروز در ۵ خرداد/جواز (۲۶ می) به کشته شدن دو مرزبان ایرانی و یک نیروی طالبان انجامید و مقام‌ها در تهران و کابل آن را «سوءتفاهم» خوانده و گفتند از فردای آن روز وضعیت به حالت عادی بازگشته است.

آقای مجاهد شب گذشته در یک مصاحبه ویژه در تلویزیون طلوع‌نیوز که با حضور شماری از مخاطبان صحبت می‌کرد، در این زمینه گفت طالبان با کشورهای همسایه «هدف و مقصد» جنگ و جنجال ندارد و در مورد رویدادهای مرزی گفت: «بسیار وقت‌ها طوری است که معلومات دقیق هم وجود دارد و شواهد هم است که در بعضی موارد ما را مجبور کرده‌اند… بعضی وقت‌ها این طور واقع شده که در سرحدات غیرنظامیان افغان شهید شده‌اند. از طرف ایران هم و پاکستان هم و دیگر کشورها هم.»

وزیر دفاع طالبان مشخصا در مورد درگیری اخیر مرزی با ایران در نیمروز گفت: «مشکلی که با ایران پیش آمد، چهار روز برایم گزارش می‌آمد که آن‌ها توپ و هاوان شلیک می‌کنند. من (به ایرانی‌ها) گفتم این کار را نکنید و به نفع‌مان نیست و بعد مجبور شدیم که عکس‌العمل نشان دهیم و از خاک‌مان دفاع کنیم و از حق‌مان نمی‌گذریم و به کسی هم حمله نمی‌کنیم.»

پس از درگیری اخیر گزارش‌هایی از اعزام صدها نیرو و خودروهای طالبان به سمت مرز با ایران در رسانه‌ها منتشر شد و وزارت داخله/کشور طالبان آن را «تمرینات نظامی برای آشنایی با سلاح‌های سنگین» مرزبانان طالبان عنوان کرد.

فاکس‌نیوز به نقل از یک مسئول سازمان غیردولتی بین‌المللی گزارش داد که در این مانورها، حدود «۲۰ هزار نیروی طالبان که ۲۰۰۰ انتحاری» نیز در میان آنها بود، با تجهیزات به‌جا مانده آمریکایی به سمت مرز با ایران حرکت کردند.

محمدیعقوب: در توافقنامه صلح با آمریکا چیزی به نام حقوق بشر نیامده

وزیر دفاع طالبان در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا تصور به دست گرفتن حکومت را داشتید؟ گفت که «به این شکل که حالا به هدف‌مان رسیدیم، فکر نکرده بودیم.» و افزود که «بدون کدام جنگ و مشکلات و تخریب شهرها که بسیار نگرانش بودیم به هدف رسیدیم.»

ظاهرا منظور او تصرف کابل بدون جنگ است. در سه ماه تا سقوط نظام پیشین در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، جنگ شدیدی بر سر تصرف ولسوالی‌های دورافتاده شروع شد، به مراکز ولایات کشید، بر سر تصرف برخی ولایت‌های عمده هرات، هلمند، بلخ درگیری‌های شدیدی رخ داد و در نهایت کابل در محاصره طالبان قرار گرفت که با فرار اشرف غنیِ، رئیس جمهور وقت، پایتخت سقوط کرد.

وزیر دفاع طالبان دلیل سقوط نظام پیشین را «رهاکردن آمریکایی‌ها» دانست و گفت: «این‌جا آمریکایی‌ها نظام را نگه می‌داشتند، وقتی آنها رها کردند همه خود به خود رها کردند. نه فرماندهی بود، نه دفاع و نه هدفی که خود را برای آن قربانی کنند.»

آقای یعقوب تاکید کرد که حتی «یک نقطه پنهان» در توافقنامه صلح طالبان با آمریکا وجود ندارد و ضمائم آن در مورد نحوه تخلیه مراکز بوده است.

دو ضمیمه سری توافقنامه دوحه تاهنوز فاش نشده است. برخی ناظران گمانه‌زنی‌های در مورد مبارزه مشترک آمریکا و طالبان با داعش و نحوه به‌دست گرفتن قدرت از سوی طالبان را جزو آن می‌دانند.

ملا یعقوب

منبع تصویر،MOD

آقای یعقوب گفت در توافقنامه دوحه با آمریکا چیزی تحت عنوان «حقوق بشر» نیامده است و تاکنون طالبان از مفاد آن پیروی کرده است.

او حضور القاعده و گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرد و «تبلیغات» علیه طالبان خواند.

در چهاردهمین گزارش تازه تحلیلی کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل آمده که القاعده و برخی گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان فعالیت دارند و طالبان به طور انتخابی با برخی از آنها مبارزه می‌کند که این شیوه برای امنیت منطقه و جهان خطرناک است.

وزیر دفاع طالبان گفت که از این که جهان حکومت این گروه را پس از دو سال و با وجود پیشرفت‌های حکومتداری به رسمیت نشناخته «راضی نیستیم و باید بشناسند».

او تاکید کرد که در برابر فشارهای جامعه جهانی «ما هرگز از منافع اسلامی و ملی خودمان نمی‌گذریم و به کسی تسلیم نمی‌شویم.»

یعقوب مجاهد که فرزند ملاعمر، بنیانگذار طالبان در اوایل دهه ۱۹۹۰ و از چهره‌های بانفوذ و قدرتمند در حکومت طالبان است، اظهار امیدواری کرد که در صورتی که به طالبان «زمان داده شود»، «تنوع» در حکومت بیاید اما او تصویر روشنی از «حکومت فراگیر» که جامعه جهانی و گروه‌های سیاسی بر تشکیل آن تاکید دارند، ارائه نکرد.

سه عکس منسوب به ملامحمد عمر، بنیانگذار طالبان در دهه ۱۹۹۰ به محمدیعقوب نشان داده شد

منبع تصویر،TOLONEWS

 
توضیح تصویر،

سه عکس منسوب به ملامحمد عمر، بنیانگذار طالبان در دهه ۱۹۹۰ به محمدیعقوب نشان داده شد که دو عکس سمت چپ و بالا سمت راست را تایید و کرد و در مورد عکس سومی گفت: این عکس پدرم نیست

 

آقای یعقوب اذعان کرد که باوجود فرمان عفو رهبر طالبان «به صورت شخصی برخی رفتارهای عقده‌ای شده، می‌پذیرم».

در مورد رویدادهای پنجشیر گفت: «اگر چیزی رخ داده است، چه وقت و چطور و از طرف کی شده؟ راپورهای غلط آماده و بعد منتشر» می‌کنند.

گزارش‌های نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر رفتار نیروهای طالبان در برخی مناطق از جمله پنجشیر را «مصداق جنایت جنگی» خوانده‌اند.

آقای یعقوب بروز اختلافات در رهبری طالبان را رد کرد و گفت: «هیچ درز و مخالفت و مقابله و چیزی که به ضرر نظام باشد وجد ندارد و تنها و تنها تبلیغات ضد نظام است.»

گزارش شورای امنیت می‌گوید «شکاف اصلی در رهبری طالبان» بین جناح‌هایی است که از پایگاه‌های قدرت قندهار و کابل نمایندگی می‌کنند.

«گروه قندهارعمدتا متشکل از ملاهای وفادار و نزدیک به هبت الله است، در حالی که جناح مستقر در کابل و کابینه بیشتر نماینده حقانی‌ها و فعال در پایتخت‌اند، از جمله سراج الدین حقانی، وزیر داخله و محمد یعقوب عمری، وزیر دفاع که شامل فهرست تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا نیز نیست و عبدالحق واثق، رئیس اداره استخبارات طالبان.»

وزیر دفاع طالبان گفت تازه وارد ۳۱ سالگی شده، آموزش دینی دیده اما در مکتب و دانشگاه درس نخوانده است.

او در هیچ کدام از فهرست‌های تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا مانند دیگر رهبران طالبان نیست و شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در گزارش‌‌های خود از محمدیعقوب مجاهد به عنوان چهره‌‌ای مناسب جایگزین رهبری فعلی گروه طالبان دانسته‌اند.

در حال ایجاد ارتش ۱۵۰ هزار نفری طالبان

آقای یعقوب گفت که در حال ایجاد ارتش طالبان متشکل از ۱۵۰ هزار نیرو هستند و «اگر از وزارت دفاع دیدن کنید خیلی از کسان مسلکی (متخصص) هستند و مصروف کار خودشان».

او افزود که اکنون که جنگی نیست بیشترین بودجه ارتش صرف آموزش می‌شود.

آمریکا سالانه حدود ۴ میلیارد دلار به ارتش دولت پیشین کمک می‌کرد که اکنون قطع شده است. اگرچه بنا به گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حدود ۸.۲ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به دست طالبان افتاده است که طالبان می‌گوید آنها را «ترمیم» وقابل استفاده مجدد کرده است.

در این زمینه وزیر دفاع طالبان می‌گوید: «هزاران وسایط و اسلحه را ترمیم کردیم. چه از زمان امریکایی‌ها بوده یا روس‌ها، همه در حال ترمیم است و جور شده و کوشش می‌کنیم هیچ وسایط و اسلحه خراب باقی نماند.»

در آخرین روزهای سقوط نظام پیشین، ده‌ها چرخبال نیروهای هوایی افغانستان که از سوی آمریکا و کشورهای دیگر اهدا شده بودند، به کشورهای همسایه برده شدند.

آقای یعقوب در این زمینه گفت به صورت شخصی و رسمی خواستار بازگرداندن آنها از این کشورها شده‌اند اما به گفته او این کشورها «گفته‌اند که این [تجهیزات] از سوی آمریکایی‌ها نزد ما است و آن‌ها اجازه نمی‌دهند.»

وزیر دفاع طالبان گفت «تروریسم تعریف ندارد»، آمریکایی‌ها و روس‌ها و هر کشوری دشمن خود را تروریست می‌نامد.

او افزود که «افغانستان کشور وسیعی است، کوه و دشت و بند دارد. کسی می‌تواند جایی پنهان شود که در پاکستان و ایران و همه کشورها هم امکانش است.»

یعقوب: مقام‌های پاکستانی حق نمایندگی ندارند

وزیر دفاع طالبان در مورد اظهارات مقام‌های پاکستانی در نشست‌های بین‌المللی به «نمایندگی» از حکومت طالبان تعبیر شده، گفت: «این برخورد خودسرانه است و باید جلوگیری شود. ما خودمان می‌توانیم نمایندگی‌مان را خودمان کنیم و به کسی ضرورت نداریم.»

وزیر دفاع طالبان در پاسخ به این سوال که آمریکا را دوست می‌داند یا دشمن، گفت که «کدام نشانه دوستی ندیده‌ایم».

آمریکا پس از روی کار آمدن طالبان نیز بزرگترین کشور کمک کننده بشردوستانه به افغانستان بوده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.