ادامه افزایش قیمت مرغ و رسیدن هر کیلو به ۱۱۲ هزار تومان

دوشنبه, 26ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

شماری از رسانه‌های داخل ایران از تداوم افزایش قیمت مرغ و رسیدن هر کیلو گوشت مرغ به ۱۱۲ هزار تومان خبر داده‌اند.

وب‌سایت تجارت نیوز در گزارشی ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی در حوزه تنظیم بازار مرغ نوشت دولت با تشکیل قرارگاه تخصصی مرغ قرار بود این بازار را تحت کنترل درآورد اما قیمت مرغ به هر کیلوگرم ۱۱۲ هزار تومان رسیده است.

در این گزارش تاکید شده خبری از قرارگاهی که با بودجه میلیاردی برای ساماندهی بازار مرغ تاسیس شد نیست و بازار نشان داد به زور و دستور اعتنایی ندارد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس آشفتگی و افزایش قیمت در بازار مرغ را ناشی از ایجاد اختلال در در زنجیره تولید دانست.

محمدجواد عسکری تامین ارز واردات نهادهای را مهمترین چالش این بخش دانسته است.

پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی ایران نیز خرید کنجاله سویا در بازار آزاد را دلیل اصلی افزایش قیمت تمام‌شده مرغ اعلام کرده است.

به گفته فروغی، مرغداران مجبور به خرید کنجاله سویا از بازار آزاد هستند به همین دلیل قیمت مرغ زنده از ۵۲ هزار تومان به محدوده ۶۰ هزار تومان بالا رفته است.

قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۷۳ هزار تومان تعیین شده است.

بیش از یک سال پس از پایان گرفتن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دام و طیور، همچنان تامین این نهاده‌ها با مشکلاتی روبرو است.

تاخیر در تخصیص ارز مورد نیاز واردات این اقلام، نابسامانی در تامین نهاده‌ها و مداخلات مکرر دولت در قیمت‌گذاری و دیگر سیاست‌گذاری‌های این بخش از جمله مشکلاتی است که مرغداران بارها به آنها اشاره کرده‌اند.

بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع تامین ارز برای واردات نهاده‌های دام و طیور و آشفتگی بازار مرغ، پای محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران را به مجلس کشانده است.

به گفته مهدی طغیانی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چرایی تشکیل صف ارزی برای واردات به خصوص واردات نهاده‌های دامی به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از جمله موضوعات مطرح شده با رئیس کل بانک مرکزی موضوع بازار مرغ بود، اینکه چرا با وجود تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات نهاده، قیمت‌های نهایی با قیمت ارز بازار آزاد تعیین می‌شود و قیمت‌‌ها سربه فلک کشیده است.

مجتبی رسولی، یک فعال اقتصادی در صنعت مرغداری نیز در گفت‌وگو با فردای اقتصاد از رانت شرکت‌های شبه‌دولتی در این حوزه انتقاد کرده و گفته‌است: دو شرکت خصولتی که هفت دهم درصد مرغ ایران را تولید می‌کنند، تمایل دارند حاکمیت این صنعت را در اختیار داشته باشند.

رسولی یکی از عوامل آشفتگی بازار مرغ را دخالت دولت در این صنعت دانسته و تاکید کرده است: دولت باید مدیریت بازار را به دست بخش خصوصی بسپارد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.