افزایش قیمت مرغ در ایران طی یک دهه؛ از کیلویی پنج هزار تومان تا ۱۴۰ هزار تومان

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

 

رشد قیمت مرغ- عکس خبرگزاری موج

انجمن طیور ایران روز یکشنبه ۲۲ مرداد در نامه‌ای خطاب به وزیر جهادکشاورزی، موظف کردن مرغداران به ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی ماهانه را با وضع این صنعت و امکانات آن نامنطبق دانست.

فرزاد طلاکش، دبیر انجمن طیور ایران، در این نامه ضمن اشاره به توقف واردات جوجه اجدادی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰،  اتکا به اجداد «سویه آرین» را موجب نتایج نامطلوب و ایجاد چالش جدی در تولید گوشت مرغ طی دو سال گذشته دانست.

در نامه انجمن طیور همچنین اعلام شده که عمر اجداد موجود که قبل از سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده‌اند، کاملا منقضی شده و توانایی تولید حداقل ۱۹۰ میلیون عدد تخم نطفه‌دار قابل جوجه‌کشی در ماه را ندارند.

بحران موجود در بازار مرغ سبب شده است «معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی» در نامه‌ای به روسای ادارات استانی این وزارتخانه، میزان مطلوب جوجه‌ریزی را به‌صورت دستوری ابلاغ کند که حاکی از هدف‌‌گذاری ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه برای تحقق تولید ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ آماده کشتار در پایان دوره پرورش است. در این ابلاغیه تاکید شده است که ۳۰ درصد سهمیه جوجه‌ریزی باید از سویه آرین باشد.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، با تایید این هدف‌گذاری گفت: «با جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه نیاز بازار مرغ کشور به طور حتم تامین می‌شود.»

به نظر می‌رسد هدف تعیین‌شده بیش از آنکه بر اساس واقعیت‌های چرخه تولید باشد، تلاشی برای کنترل تبلیغاتی بحران بازار است که سبب شده قیمت عرضه فروشگاهی هر کیلو مرغ با قیمت مصوب دولت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان تفاوت داشته است.

در حال حاضر با وجود کاهش نسبی قیمت در روزهای گذشته، نرخ فروشگاهی برای هر کیلو مرغ کشتار روز عدد ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان را نشان می‌دهد. این در حالی است که با وجود تعیین قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان برای هر کیلو مرغ گرم در عمده‌فروشی‌ها، در حال حاضر قیمت به ۸۲ هزار تومان رسیده است که در خرده‌فروش‌ها و عرضه فروشگاهی تا ۵۰ هزار تومان بیشتر است.

دبیر کانون مرغداران گوشتی در تاریخ ۲۰ تیر  دلیل ناترازی عرضه و تقاضا در بازار را بالا رفتن مصرف گوشت مرغ به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز طی یک سال گذشته دانست.

بر اساس آمارهای منتشرشده، قیمت گوشت مرغ در سال ۱۴۰۱ هم شیبی صعودی داشته و نرخ ۵۹ هزار و ۱۸۰ تومان برای هر کیلو مرغ کشتار روز در مرداد ۱۴۰۱، در مهرماه ۱۴۰۱ به ۶۲ هزار و ۸۹۰ تومان برای هر کیلو رسیده و با وجود کاهش در حدفاصل آبان تا پایان بهمن، در اسفند ۱۴۰۱، بار دیگر از مرز ۶۰ هزار تومان عبور کرده و در پایان سال ۱۴۰۱ بر نقطه ۶۳ هزار تومان ایستاده است.

با آغاز سال ۱۴۰۲ هم سیر صعودی قیمت مصوب مرغ متوقف نشد؛ به طوری که در فروردین‌ماه، قیمت هر کیلو مرغ به ۶۷ هزار تومان رسید و در اردیبهشت از مرز ۷۵ هزار تومان عبور کرد. در خرداد ۱۴۰۲، قیمت هر کیلو مرغ در فروشگاه‌ها به ۷۸ هزار تومان و در تیرماه به ۸۱ هزار تومان رسید. قیمت مرغ در آخرین روزهای مرداد باز هم به نسبت ماه قبل از آن، افزایش یافت و در حال حاضر در عمده‌فروشی به ۸۲ هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها به ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

حتی اگر نرخ مصوب رسمی ۷۳ هزار تومان برای هر کیلو مرغ گرم را، با وجود اختلاف معنادارش با نرخ عرضه عمده‌فروشی و فروشگاهی، ملاک قرار دهیم، قیمت مصوب عمده‌فروشی هر کیلو مرغ از سال ۱۳۹۱ تا امروز ۱۴ برابر و قیمت خرده‌فروشی مرغ در بازار بیش از ۲۰ برابر شده است.

هر کیلو مرغ در سال ۱۳۹۱ پنج هزار تومان قیمت خورده بود که در سال ۱۳۹۳ به شش هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این سیر صعودی در سال ۱۳۹۶ عدد هفت هزار و ۱۵۰ تومان را ثبت کرد و در پایان سال ۱۳۹۷، به عدد ۹ هزار و ۸۶۰ تومان رسید.

اولین شوک قیمتی برای نرخ مرغ در فاصله سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ رقم خورد که قیمت مصوب مرغ از ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان سال در سال ۱۳۹۸ به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. رشد ۱۸۵ درصدی قیمت مصوب در فاصله سال ۱۴۰۰ تا امروز در حالی بود که طی بازه پنج ساله این کالا رشد ۵۱۶ درصدی را ثبت کرده است.

تفاوت رشد قیمت مرغ در دوره مدیریت دولت سیزدهم بر بازار به نسبت سال‌های قبل، در ناتوانی تامین و حفظ قیمت مصوب است که این نرخ را در بازار رسمی غیرقابل‌مشاهده کرده است. هرچند به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با توجه‌ به اینکه واردات مرغ بر اساس قیمت ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، با در نظر گرفتن قیمت دلاری برای گوشت مرغ قیمت این محصول در بازار نباید بیشتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان باشد.

این در حالی است که حتی پیش از حذف رسمی گوشت مرغ از فهرست کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق می‌گرفت، قیمت موردنظر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای هر کیلو مرغ کشتار روز برای خریداران، رویایی و برای فروشندگان، ماموریتی غیرممکن در تولید و عرضه است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.