آمار تکان‌دهنده ترک تحصیل در ایران؛ ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی

شنبه, 28ام مرداد, 1402
اندازه قلم متن

آمار تکان‌دهنده ترک تحصیل در ایران؛ ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی

یک مقام وزارت آموزش و پرورش ایران با ارایه آماری تازه از بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی، تعداد این دانش‌آموزان را ۱۶۰ هزار نفر اعلام کرد.

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با ارائه این آمار مدعی یکسان بودن روند بازماندن از تحصیل در پنج سال گذشته شده اما آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان حکایت دارند.

بنابر آمار این مرکز، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی، در فاصله سه دوره تحصیلی رو به افزایش بوده، چنان که در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی ۱۶۱هزار و ۸۶۷ نفر بوده که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ به ۲۱۰هزار و ۲۲۱ نفر افزایش یافته است.

روزنامه خراسان نیز آماری از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره شمار بازماندگان از تحصیل در ایران را منتشر و آن را «عجیب و روح‌خراش» خوانده است.

بر اساس این گزارش، طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱، حدود یک میلیون نفر در مقاطع مختلف به دلایل متفاوت از تحصیل جا مانده‌اند: «تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در ســال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر۸۶۲ هزار نفر است که در سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۲۶ درصد رشـد به ۹۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.»

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرده که ۷۰ درصد بازماندگان از تحصیل مربوط به دهک‌های درآمدی پایین یک تا ۵ هستند و پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان‌غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل‌اند. 

همچنین اسـتان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان‌غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار ترک تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بوده‌اند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.