برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در جنگ اسرائیل-حماس، سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد

شنبه, 6ام آبان, 1402
اندازه قلم متن

مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل AP – John Minchillo

زکریا حسنی

مجمع عمومی سازمان ملل سرانجام موفق شد تا در نشستی اضطراری ویژه با اکثریت آرا، قطعنامه‌ی غیرالزام‌آوری را که خواهان «آتش‌بس بشردوستانه» میان اسرائیل و حماس است، تصویب کند. سفیر فلسطین در سازمان ملل، تصویب این قطعنامه را «شجاعانه» خواند، درحالی که سفیر اسرائیل، آن را اقدامی «بدنام» خوانده و تاکید کرده که تا زمانی که «توانایی‌های تروریستی» حماس نابود نگردد، اسرائیل عملیات خود را متوقف نخواهد کرد.

پس از رد شدن طرح کانادا که از سوی آمریکا نیز پشتیبانی می‌شد، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو، طرح تازه را با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به روز جمعه ۲۸ اکتبر تصویب کرد.

در این طرح که از سوی اردن پیشنهاد شده، بر یک آتش‌بس بشردوستانه فوری و پایدار تاکید شده و از طرف‌های درگیری جنگ خواسته شده تا به قوانین بین‌المللی حقوق بشری و بشردوستانه احترام بگذارند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، مجمع عمومی را برای تصویب این طرح «شجاع‌تر و بااصول‌تر» از شورای امنیت سازمان ملل دانست که پس از چهار اقدام ناموفق تاکنون نتوانسته‌ است روی یک قطعنامه در مورد جنگ اسرائیل-حماس به توافق برسد.

در طرح پیشنهاد شده کانادا که از سوی آمریکا نیز حمایت می‌شد، حمله ۷ اکتبر حماس بدون ابهام یک «حمله تروریستی» خوانده شده بود و تاکید شده بود که حماس باید فورا گروگان‌ها را آزاد کند.

حالا گیلان اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پس از تصویب طرح پیشنهاد شده اردن گفت که این روز به عنوان «یک روز بدنام درج تاریخ خواهد شد» و تاکید نمود که «تا زمانی که توانایی‌های تروریستی حماس نابود نگردد و گروگان‌ها بازگردانده نشوند، اسرائیل عملیات خود را متوقف نخواهد کرد.»

آنچه که به باور سفیر اسرائیل، تنها راه نابودی حماس، نابودی «تونل‌ها و شهر زیرزمینی وحشت» این گروه است.

پس از وتو شدن دو قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای ناامید عربی همانند آنچه که اوکراین در ۲۰۲۲ انجام داد، برای تصویب قعطنامه‌ای و بیشتر کردن فشار، رو به مجمع عمومی سازمان ملل آوردند.

لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی و نماینده کشورهای عربی در شورای امنیت از تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل ابراز خوشحالی کرد و گفت که «۱۲۰ رای در چنین محیط ژئوپلیتیک، نشان بسیار بسیار بالایی از حمایت از قوانین بین‌المللی، از استفاده متناسب از قدرت و نیز رد وضعیت موجودی است که در حال حاضر در میدان رخ می‌دهد.»

۱۴ کشوری که به این قطعنامه رای مخالف دادند، شامل اسرائیل، آمریکا و ۵ کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام و چهار کشور اروپایی-اتریش،‌ کرواسی، چک و مجارستان که همگی عضو اتحادیه اروپا هستند، می‌شود.

در سوی دیگر، ۸ عضو اتحادیه اروپا چون فرانسه به این قطعنامه رای مثبت دادند.

نیکلاس دی‌ریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل در این مورد گفت که کشورش از این قطعنامه حمایت می‌کند که زیرا «هیچ چیز نمی‌تواند رنج غیرنظامیان را توجیه کند” و او خواستار تلاش های جمعی برای برقراری یک آتش‌بس بشردوستانه شد.

برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل «الزام‌آور» نیست، اما سفیر امارت متحده عربی می‌گوید که قطعنامه تصویب شده «وزن و اقتدار اخلاقی باورنکردنی» دارد که می‌تواند اعضای شورای امنیت سازمان ملل را وادار به تصویب قعطنامه‌ای کند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.