«عصبانی نیستم»و«خانه پدری» در راه کن

سه شنبه, 2ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

film assabni nistam

رقابت‌ها ادامه دارد: آمار فروش فیلم‌ها واقعی یا دستکاری شده ؟

طبق آخرین اخبار نیز در ادامه نمایش فیلم‌ها،«متروپل» آخرین ساخته مسعود کیمیایی ، جایگزین فیلم «معراجی ها» خواهد شد.

آمار فروش فیلم‌ها واقعی یا دستکاری شده ؟

قانون – رقابت فیلم‌های اکران نوروزی برای فتح گیشه یکی از اتفاق‌های جالب توجه سینمای ایران در سال ۹۳ بود. رقابتی که به شکل عجیبی تعدادی از فیلم‌ها چون«آرایش غلیظ»و «آذر،شهدخت،پرویز ودیگران» به صورت خودخواسته، خودرا ازگردونه خارج کردند و شاید این مهم ترین دلیل خروج آن آشنایی به شرایط اکران و پیچیده نوروز باشد.

در آمارهایی که درهفته‌های گذشته منتشر می‌شد دو فیلم «طبقه حساس» و«معراجی‌ها»در صدر و با اختلاف فروش درشهرستان هاوسپس فیلم‌های «خط ویژه»،«چ»و«بادیگران» در رده‌های بعد قرار داشتند. اماطی ۷۲ ساعت گذشته گویا معجزه‌ای یک باره به کمک فیلم«چ»رسیده است واین فیلم رادر ردیف دوم قرارداده است.ماجرایی که اعتراض شدیدتهیه کننده فیلم «خط ویژه» را همراه داشت.

اعتراضی که بخشی از آن به نحوه اکران و سینماهاوبخشی دیگر به تهیه بلیت‌های نیم‌بها برای فیلم های«چ»و «معراجی ها»توسط نهادهای خاص مربوط می‌شود.

هرچندفروش خوب چندفیلم اکران نوروزی باعث شده تاهم سینماداران پس ازمدت‌ها رکود ،زیر بار فشارهای اقتصادی کمر راست کنند. هم صاحبان فیلم هاوعلاقه مندان سینما ازآشتی مردم با هنرهفتم خوشحال شوند. دراین میان آمارقابت فیلم های«معراجی ها»و«طبقه حساس»که درصدرجدول گیشه قرار دارندواولی پیشتازفروش درسینماهای شهرستان ها ودومی پرفروش ترین فیلم تهران است، شائبه هایی را درمورد آمارفروش این فیلم‌ها ایجاد کرده است. نوسان فروش این فیلم‌ها درروزهای اخیر هم بر ابهامات افزوده است.این درحالی است که پخش‌کنندگان این فیلم هامی گویندارقام منتشر شده اغراق شده نیستند.سرتیپی می‌گوید بهتراست آمارفروش فیلم هاتوسط وزارت ارشادمنتشر شودتادیگر شائبه ای به وجود نیاید.حبیب اسماعیلی هم اعتقاد دارداعلام روزانه فروش فیلم‌ها اصلا ضرورت نداردوگاهی اوقات رسانه‌ای کردن کارکردگیشه به حسادت می‌انجامد.

آمارفروش را باید ارشاد اعلام کند

علی سرتیپی تأکیدکردبه منظور جلوگیری ازمنتشر شدن آمار نادرست، بایدمیزان فروش فیلم‌ها راتنها از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی طلب کرد.

سرتیپی به بانی فیلم گفته است: «فروش«معراجی ها»فوق العاده بودومابه مرز ۵میلیارد رسیدیم. برای رفاه حال مردم وبه منظور به وجودآوردن شرایطی برای بیشتر سینما رفتن آنان،تصمیم گرفتیم ازاول تانیمه اردیبهشت همه سینماهای نمایش دهنده «معراجی ها»،برای فیلم بلیت نیم بها بفروشندوجوایز نفیسی هم به چندنفر ازتماشاگران اهدامی کنیم که شامل ۵خودرو وهدایایی دیگر است.» وی در پاسخ به این سوال که آیاتا پیش از این بلیت نیم بهایی برای «معراجی ها»دراختیار مردم نبوده، افزود:«ما برای عده محدودی از مردم که به ارگان‌ها و نهادهایی مربوط می‌شدند، این امکان را فراهم کرده بودیم که با استفاده از بلیت نیم بها به سینما بروند. الان همه سینماها برای این فیلم نیم بها هستند.»

سرتیپی درباره اعلام آمارهای نادرست در مورد فروش فیلم‌ها توضیح داد:«متأسفانه نمی‌توان انکار کرد که اتفاقات این چنینی دارد رخ می‌دهد. هفته پیش من شخصا با مراجعه به شورای صنفی نمایش از اعضا خواستم اعلام آمار فروش و به ویژه فروش شهرستان را به ارشاد بسپارند. ظاهرا قرار شده که همین اتفاق نیز بیفتد. ما خیلی مشتاقیم این قضیه شفاف و روشن بشود.»

اعلام روزانه میزان فروش فیلم‏ها ضرورت ندارد

حبیب اسماعیلی اما درپاسخ به سوال ما،اعلام روزانه آمار فروش فیلم‌ها را کاری غیرضروری توصیف کرد که می‌تواندبه طور کلی حذف شود. اسماعیلی که پخش فیلم کمال تبریزی را بر عهده دارد،گفت:«ما معمولا فیلم‌های خاص تر و فرهنگی تر را اکران می‌کردیم و بعد از مدت‌ها فیلمی مثل «طبقه حساس» به عنوان یک اثر آبرودار کمدی و تجاری بعد از مدت‌ها بود که توسط گروه ما پخش شد.»

اسماعیلی درباره شائبه هایی که در موردمیزان دقیق فروش«طبقه حساس»وجود دارد تصریح کرد:«این سه میلیارد و ۵۰۰ میلیونی که می‌گویند،آماری برای فروش هفته قبل فیلم است و جدیدترین آمارها از رقمی نزدیک به ۴میلیارد صحبت می‌کنند.این فیلم درهفته ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون فقط درتهران می‌فروشد.تازه ما آمار دقیق شهرستان را نمی‌توانیم به دست بیاوریم چون پرینت به صورت روزانه به دست ما نمی رسد؛ ضمن اینکه گاهی در روزهای جمعه شهرهای ما چه به بزرگی مشهد باشدو چه به اندازه گوهردشت کرج، فروش‌های غیرمنتظره‌ ای را به ما اعلام می‌کنند. گذشته از این، دلیلی وجود نداردکه کسی بخواهد فروش را بالا ببرد،چون اساسا چه نفعی برای وی وجود دارد؟سوای ازهمه این‌ها به راحتی می‌توان با صحبت با عامه مردم وسینماداران حدس زدکه فروش «طبقه حساس» تا چه حد می‌تواند بالاباشد.»

«عصبانی نیستم»و«خانه پدری» در راه کن

این جدال برسرنوع اکران و فروش فیلم‌ها درحالی ادامه دارد که ازسویی فروش‌های جهانی وبازارجهانی فیلم‌های ایرانی نیزبا اما و اگر همراه است. محمد اطبایی معتقد است که نبود پاویون سینمای ایران دربازار کن، امتیازی است که مسئولان ازسینمای کشورمان دریغ می‌کنند. او که در زمینه پخش بین الملل فیلم‌های سینمای ایران فعالیت می‌کند، امسال پخش فیلم‌های«عصبانی نیستم»به کارگردانی رضا درمیشیان،«ملبورن»ساخته نیما جاویدی،«بادیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری،«انارهای نارس» ساخته محمدرضامصطفوی،«خانه پدری»به کارگردانی کیانوش عیاری و«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری در این دوره از بازارجشنواره کن برعهده اطیابی است.او گفت:«طبق روال سال‌های قبل غرفه‌ای را در بازار کن تحت عنوان مستقل‌های ایرانی در اختیار داریم. برنامه‌ریزی ما از مهرماه گذشته شروع شده است و از ابتدای سال تماس‌های مختلفی با پخش‌کننده و خریداران داشته‌ایم و همچنین در طول بازار کن فضای عرضه و بازاریابی فیلم‌ها را خواهیم داشت».

اطیابی با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: «کسانی که منتقد جشنواره کن هستند و می‌گویند که این جشنواره به سینمای ایران بی‌توجهی کرده، کافی‌ست از خود بپرسند ما چه کرده‌ایم که انتظار داریم فیلم‌هایمان در کن به نمایش درآید؟ بخش خصوصی با حداقل امکانات بدون هیچ حمایتی با رقابت ناعادلانه به کار خودش ادامه می‌دهد. حضورهای کیفی در این جشنواره توسط چند نفر در بخش خصوصی انجام می‌شود. بیش از ۱۰ سال است که هیچ نهاد رسمی و دولتی هیچ فیلمی در جشنواره‌های کن و برلین و ونیز نداشته است. نباید همه ضعف‌ها را به تحریم‌ها و سیاست پیوند بزنیم. به اعتقاد من دولت نباید در عرضه و تولید حضور داشته باشد.» اما شاید نکته جالب این باشد که در لیست فیلم هایی که راهی بازار فیلم کن می‌شوند دو فیلم «عصبانی نیستم»و«خانه پدری» نیز حضور دارند . دو فیلمی که اولی در جشنواره موجب جنجال‌های زیادی شد و دومی نیز تاکنون سه سال مهر توقیف را بر خود دیده است و باید دید در ادامه چه اتفاقی برای اکران این دو فیلم که هر دو اما و اگرهایی به همراه دارند خواهد افتاد.

وضعیت اکران و فروش آشفته فیلم‌ها همچنان ادامه دارد و شاید باید مسئولان مربوطه دقت بیشتری در انتخاب و گزینش فیلم‌ها نشان دهند.

طبق آخرین اخبار نیز در ادامه نمایش فیلم‌ها،«متروپل» آخرین ساخته مسعود کیمیایی ، جایگزین فیلم «معراجی ها» خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.