حقوق بشر و نظام دینی

چهارشنبه, 3ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

didehban-hoghugh-bashar

حقوق اقلیت های دینی مخصوصا بهائیت، عنوان و گزارش های حقوق بشری علیه ایران درعدم تامین حقوق اقلیت ها را دروغ آشکار و این اظهارات را خلاف موازین حقوق بشر دانسته است!

این در حالی است که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه شورای حقوق بشر در این خصوص اعلام کرده: “هیچ بهبودی در وضعیت اقلیت های مذهبی و نژادی در ایران رخ نداده و این اقلیت ها همچنان دچار محدودیت های جدی هستند”

به عقیده نگارنده، ویژگی بارز حکومت های دینی سرسپردگی به خشونت است و حکومت های اسلامی و گروه های جهادی که سودای قدرت و بعدتر جهانگرائی را دارند، هر یک بر این ویژگی تاکید داشته اند.

یکی از خصوصیت های حکومت دینی نگرش غیر حقوق بشری آنها به انسانیت است. آنجا که پای شریعت به میان می آید، بی گناه و گناهکار، و مرده و زنده تفاوتی ندارند. انسان و حقوق بشر بی ارزش میشود، تنها باید در اندیشه جهان آخرت بود، وهمه چیز به ضرب شمشیر به راه آورده میشود.

در حکومت های دینی اصولا چون داده ها و ارزش ها با معیار مذهب سنجیده میشود، هرگز بهبودی در حقوق انسانی جامعه به دست نمی آید.

وقتی حکومت دینی شد، سخن گفتن از حقوق شهروندی بی فایده است و تا زمانی که حکومتی سکولار و مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر برقرار نشود، تامین هرگونه حقوق شهروندی و انسانی فقط یک توهم است.

حتی در مورد معیشت مردم، اقتصاددانان برجسته ایرانی معتقدند که حکومت جمهوری اسلامی که مستمرا حقوق مدنی اقلیت های مذهبی، نژادی و زنان را نقص میکند، اصولا قادر به حل بحران اقتصادی ایران نخواهد بود و زمانی میتوانیم از این اقتصاد ورشکسته بیرون بیاییم که حکومتی دموکرات و غیر دینی بر ایران حاکم باشد.

قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، یکی از خشن ترین قوانین کیفری در جهان بوده و قوانینی از قبیل سنگسار، شلاق زدن، قطع دست و پا، و اعدام از جمله اموری است که هیچ رابطه ای با حقوق بشر ندارد.

در سیستم حکومت دینی ایران برای بسیاری از جرایم “مجازات مرگ” در نظر گرفته شده و به همین دلیل بیشترین نرخ آمار اعدام را در جهان دارد. قوانین خشن و اجرای گسترده اعدام و خصوصا اعدام در ملاء عام خود باعث اشاعه خشونت در جامعه ایران شده و آن را ملتهب ساخته است.

شوربختانه دولت مدعی “اعتدال” هم با انتصاب قاضی مرگ (پور محمدی) به وزارت دادگستری، امید به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را از همیشه کمرنگ تر و خوشبینی به بهبود این وضعیت را به یاس غم انگیزی تبدیل کرده است.

از: Mygooya


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.