افزایش تورم جهانی و قیمت نفت و گاز به‌دلیل ادامه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

چهارشنبه, 20ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ناوهای جنگی آمریکا در دریای سرخ که برای مقابله با حملات حوثی‌ها اعزام شده‌اند

با ادامه حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، خبرگزاری‌ها از بالا رفتن قیمت نفت و گاز در بازارهای غرب و هم‌چنین چشم‌انداز افزایش تورم جهانی خبر می‌دهند.

حملات دریایی شورشیان حوثی باعث شده که شرکت‌های بزرگ کشتی‌های کانتینری، مانند مِرسک و هاپاگ-لوید، کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز دور کرده و به مسیر بسیار طولانی‌تر دماغه امید نیک روی بیاورند که تمامی قاره آفریقا را دور می‌زند.

این مسیر طولانی‌تر، بیش از یک میلیون دلار هزینه سوخت و حدود ۱۰ روز به سفرهای تجاری دریایی اضافه می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۰ دی از قول مدیران و کارشناسان نوشت که فروشندگان کالاها در سرتاسر جهان، اکنون در حال ذخیره کالاها قبل از تعطیلات سال نوی چینی بوده و همزمان، به دنبال جایگزین‌های هوایی یا ریلی برای حمل و نقل از طریق دریای سرخ هستند تا از قفسه‌های خالی در بهار امسال جلوگیری کنند.

به نوشته رویترز، حملات حوثی‌ها، درست در زمانی که زنجیره‌های تأمین کالا پس از همه‌گیری کووید در حال ترمیم کامل بود، باعث ایجاد ترس در مورد یک اختلال طولانی‌مدت دیگر در تجارت جهانی شده است.

وب‌سایت خبری «بیزینس اینسایدر» نیز روز چهارشنبه نوشت که میزان تورم که سال گذشته در سراسر جهان به سرعت کاهش می‌یافت، اکنون با تصمیم شرکت‌های بزرگ کانتینری برای اجتناب از کانال سوئز دوباره رو به افزایش گذاشته است.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی می‌نویسد که زمان سفر کشتی‌های کانتینربر اکنون به دلیل حملات حوثی‌ها حدود ۴۰ درصد طولانی‌تر شده و این بدان معناست که سفر از آسیا به غرب، از نفت خام گرفته تا تلویزیون و تجهیزات ورزشی بسیار بیشتر طول می‌کشد و این بر افزایش قیمت این اقلام تأثیر دارد.

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که نشانه‌هایی مبنی بر ادامه کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده و حملات بیشتر به کشتی‌ها در دریای سرخ، خطر مختل شدن عرضه خاورمیانه را افزایش داده و این خاطر، بهای نفت برنت اکنون به ۷۸ دلار در هر بشکه رسیده است.

به نوشته بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی اروپا نیز پس از دو روز روند کاهشی، با اعلام خبر ادامه حملات حوثی‌ها، دوباره افزایش گرفته و طی روز چهارشنبه تا ۳.۱ درصد بالا رفت.

یک جنگنده اف/ای-۱۸ نیروهای دریایی ایالات متحده بر روی ناو هواپیمابر انترپرایز در دریای سرخ
بیشتر در این باره:

ناوهای آمریکایی و بریتانیایی «بزرگ‌ترین حمله» حوثی‌ها در دریای سرخ را دفع کردند

حوثی‌ها با آغاز جنگ کنونی غزه اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.

این حملات طی روزهای اخیر ایالات متحده را واداشت تا یک گروه ضربت دریایی بین‌المللی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.