اصغر فرهادی درباره مصدق فیلم می‌سازد

سه شنبه, 16ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

mossadegh

اصغر فرهادی برنده اسکار سینمایی تصمیم گرفته است زندگی مصدق در تبعید را به تصویر بکشد. از هم اکنون واکنش ها به آن آغاز شده ولی نتیجه هرچه باشد موجی است که ساخت یا عدم ساخت این فیلم ایجاد خواهد کرد.

بخشی ازمتن مصاحبه اصغر فرهادی با یک روزنامه ژاپنی: به طور حتم، اثری در ارتباط با تاریخ ایران خواهم ساخت. می‌خواهم قیام‌کنندگانی که حدود شصت سال قبل سعی کردند کشور را نجات بدهند، به تصویر بکشم.» سال ۱۹۵۳میلادی دولت مصدق، نخست‌وزیری که قهرمان ملی در ایران خوانده می‌شود، با ابتکار سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) ‌سقوط کرد.

سپس نظام استبدادی شاه پهلوی که تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا قرار داشت، قدرت گرفت و مخالفت با چنین وضعیتی به انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹میلادی منتهی شد

تاریخ ایرانی نوشت، اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی که برای نخستین بار در طول تاریخ سینمای ایران، برنده جایزه اسکار در بخش فیلم‌های خارجی شد، روز نوزدهم ماه جاری و همزمان با اکران فیلم «گذشته» در ژاپن، با روزنامه ماینیچی مصاحبه کرد.

به گزارش «تیک»، فرهادی در این مصاحبه با اشاره به اینکه «با روی کار آمدن دولت روحانی، رئیس‌جمهور جناح میانه‌رو، امید در سینمای ایران فوران کرده است»، دیدگاهی دایر بر ساخت فیلم‌هایی که ممکن بود در گذشته سانسور شود، نشان داد.

داستان فیلم «گذشته» با سکانسی در خصوص سفر مرد ایرانی برای رسیدگی و اجرای تشریفات رسمی طلاق از همسر فرانسوی، که چهار سال قبل از او جدا شد، شروع و در ادامه تطبیق‌هایی از ذهن تاریک و گذشته افراد به عنوان «واقعیت» پدیدار می‌شود. کارگردان در خصوص اینکه برای نخستین بار کشور خارجی (پاریس) را به عنوان محل فیلمبرداری انتخاب کرده است، تصریح کرد: «این امر به دلایل سیاسی ایران نبوده است، بلکه ضرورت این داستان ایجاب می‌کرد که در فرانسه فیلمبرداری شود.»

اصغر فرهادی اظهار داشت: «دوران دولت پیشین احمدی‌نژاد به جهت سختگیری در سانسور، دوران تاریک برای سینمای ایران بود. بزرگترین مشکل این است خطوط قرمز فرهنگی به طور دقیق تدوین نشده است و به همین جهت، خطوط قرمز همانند آب و هوا به شکل لحظه‌ای تغییر می‌کند. ارزیابی هنوز زود است، ولی در حال حاضر به تحقق آزادی بیان امیدواریم.»

فرهادی، از یک سو بر این نکته که «این دهه بر خلاف دوران خلاقیت دهه‌های گذشته، کیفیت فیلم‌های ایرانی در مجموع افت کرده است»،‌ تاکید و از سوی دیگر خاطرنشان کرد: «قدرت خلاقیت افراد هنگام تلاش برای عبور از دیوار مقررات سفت و سخت، غنی و شکوفا شده است.»

کارگردان فیلم «گذشته»، در خصوص ساخت فیلم در آینده تصریح کرد: «به طور حتم، اثری در ارتباط با تاریخ ایران خواهم ساخت. می‌خواهم قیام‌کنندگانی که حدود شصت سال قبل سعی کردند کشور را نجات بدهند، به تصویر بکشم.» سال ۱۹۵۳ میلادی دولت مصدق، نخست‌وزیری که قهرمان ملی در ایران خوانده می‌شود، با ابتکار سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) ‌ سقوط کرد. سپس نظام استبدادی شاه پهلوی که تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا قرار داشت، قدرت گرفت و مخالفت با چنین وضعیتی به انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی منتهی شد.

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، به جزئیات واقعیت تاریخی در فیلمی که خواهد ساخت اشاره نکرد، ولی با این حال، با بیان اینکه «چنانچه دورانی که هرج و مرج سیاسی شدید در ایران برقرار بود را به تصویر بکشم، قطعا سانسور خواهد شد و به همین جهت، می‌خواهم پس از نوشتن سناریو در خصوص چگونگی روش بیان آن به شکلی که سانسور نشود، تامل کنم»، نیتی را که در سر داشت، ابراز کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۷ نظر

  1. جناب JR .متاسفانه شما ملیون را با ملی مذهبی ها اشتباه گرفتی.
    اون افرادی که شما به عنوان … نام بردید همگی ملی مذهبی هستند.
    آنها هیچ ربطی به ملی ها ندارند.

  2. آقای رضا٬ اگر بنا به فرمایش جنابعالی بنده نیاز به با سواد شدن دارم٬ جنابعالی نیز نیازمند باادب شدن هستید. باور بفرمایید که ادب و تربیت بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد. آقای رضا٬ جنابعالی نیز همچون حزب اللهی ها رهبر خودتان را رهبر «ملی» ایرانیان میدانید. من یک ایرانیم و هرگز موجودی چون میرزا محمد مصدق السلطنه را رهبر خودم نمیدانم. آقای رضا٬ بنده از یک خانوادهء فعال هوادار جبهه ملی میایم و باور بفرمایید که خیلی بیش از شما در مورد این جماعت اطلاعات دارم. خیانت جبهه ضد ملی در جانبداری از روح الله خمینی و برقراری فاشیزم اسلامی ننگی است ابدی بر دامان تنگ نظرانی که از عنصری چون کریم سنجابی و هم پالکیهایش در جبهه ملی چهارم حمایت کردند و میکنند. شما صحبت از مطالعه میفرمایید؟ پس بیایید با هم مطالعه کنیم! بیایید به اسنادی که بزرگوارانی چون دکتر میرفطروس و دکتر متینی و استاد شمشیری و دکتر مجتهدزاده در افشای فاجعه ای که مولا و موقتدایتان برای این ملت رقم زد صحبت کنیم.
    بیاییم و از نظرات کارشناس برجستهء نفت دکتر منوچهر فرمانفرمائیان (که دست بر قضا پسردایی مصدق است) استفاده کنیم که پتهء مولایتان را نشان میدهد و آشکار میسازد که مصدق السلطنه مردی بی کفایت بود که با بی سیاستی هایش بسیار به کشور آسیب رساند. من خود از هواداران مصدق بودم ولی امروز نهایت تلاشم را میکنم تا چهرهء این فرد را بیش از پیش برای هموطنان آشکار سازم. باید بگویم که در این راه بسیار موفق بوده ام. نسل جوان ما مسیری متفاوت با نسل گذشته را در پیش گرفته و هرگز اسیر تابو سازیهای نسل گذشته نمیشود.
    با سپاس!

  3. قابل توجه آن کامنت گذاری که خود را JR معرفی کرده است. کسی که جبهه ملی را فرقه بداند و لابد مصدق عزیز را رهبر فرقه بخواند چنان بی سواد است که ظاهرا نه تاریخ خوتنده و نه اسناد و مدارک سازمان سیا را که دلالت بر سرنگونی مصدق دارد و اخیرا بخش زیادی از آنها منتشر شده را دیده اند. بنابر این لطفا اول بروند و دو کلاس درس بخوانند بعد بیایند در باره رهبر ملی ایرانیان لاطائلات بگویند. اتفاقا جمله آخر ایشان دقیقا مصداق حال و روز خودشان است که نوشته اند:امروز مسائل بگونه ای روشن بر همگان آشکار شده و دیگر نمیتوان واقعیات را بر اساس برداشتهای شخصی عرضه داشت.
    بنابر این بهتر است ایشان روزی ۱۰۰ بار از روی جمله خودشان بخوانند و بنویسند.

    ضمنا درود بر آقای فرهادی . بی صبرانه در انتظار فیلم ایشان هستیم.

  4. آدرس تماس سایت با درود info@melliun.org است

  5. ba arezo-yr movafaghiat-haye fozontar.baraye mozoye mored nazar, moshtagh daryaft email tamas hastam. ba ehteram ,

  6. بسیار متاسفم که فرهادی چنین بی منطق به مسئلهء سقوط دولت میرزا محمد مصدق السطنه نگاه میکند. فرهادی بدون اشاره به کمکهای شایان سازمانهای طرفدار مصدق (مانند فرقهء جبهه ملی و فرقهء نهضت آزادی) در روی کارآوردن دیکتاتوری جمهوری اسلامی روح الله خمینی٬ عملکرد محمد رضا شاه پهلوی را یگانه دلیل برای توجیه وضع اسفبار کنونی بیان میدارد.
    امروز مسائل بگونه ای روشن بر همگان آشکار شده و دیگر نمیتوان واقعیات را بر اساس برداشتهای شخصی عرضه داشت.

  7. زنده باشی آقای فرهادی.
    چراغ سینمای هنری با وجود امثال شما روشن مانده.

    گرامی باد یاد پدر ملت دکتر مصدق بزرگ