شرکت ملی گاز: انفجار برای حذف ۴۰ درصد انتقال گاز کشور انجام شده بود

پنجشنبه, 26ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

در حالی مقام‌های جمهوری اسلامی یک روز پس از انفجار خطوط لوله گاز در دو استان چهار محال و بختیاری و فارس از مهار آتش خبر می‌دهند که به گفته شرکت ملی گاز این انفجار خرابکارانه با «قصد حذف ۴۰ درصد انتقال گاز کشور» انجام شده‌بود.

ایران اینترنشنال روز چهارشنبه بر اساس اطلاعات اختصاصی خبر داده بود که یک گروه سلفی مستقر در مرز ایران و افغانستان عامل این حمله بوده است.

روز چهارشنبه ۲۵ بهمن جواد اوجی، وزیر نفت، این انفجار را «عملیات تروریستی» خوانده و گفته بود که در ساعات اولیه حادثه «ستاد مدیریت بحران» در شرکت ملی گاز برگزار شده و «آرایش خطوط انتقال گاز» را تغییر داده بود.

وزیر نفت همچنین اشاره کرد که «در هیچ شهر و روستای کشور قطع گاز نداریم.»

 

از سوی دیگر سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز هم در همان شامگاه چهارشنبه از خاموش شدن آتش خطوط انتقال گاز در منطقه صفاشهر استان فارس خبر داد و گفت «هر دو خط تا اوایل امشب (چهارشنبه) یا فردا عملیاتی می‌شوند.»

رسانه‌های ایران از قطع گاز ده‌ها روستا و محدودشدن گازرسانی به ادارات دولتی و صنایع در دو استان در پی این انفجارها خبر داده بودند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در بخش دیگری از سخنانش به پایدار نگه داشتن شبکه گاز در «همه شهرها و روستاها » اشاره کرد و گفت: «البته بخشی از روستاهای استان اصفهان که نزدیک این خط هستند اکنون دچار افت فشار و قطعی گاز هستند.»

عقلی افزود که «در حال تامین سوخت مایع و گاز مایع (ال‌پی‌جی) برای مردم منطقه هستیم.»

مقام‌های حوزه نفت و گاز در حالی از مدیریت بحران و پایداری شبکه گاز خبر می‌دهند که برخی رسانه‌ها از جمله سایت خبرآنلاین گزارش داده‌اند «بر اساس مشاهدات میدانی، گاز در برخی مراکز خرید و تفریحی شهر تهران به صورت مقطعی از چهارشنبه قطع شده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، انفجارها در خطوط لوله گاز در دو منطقه بروجن استان چهارمحال و بختیاری و صفاشهر استان فارس رخ داد.

 

پیامک‌های متوالی به شهروندان پس از انفجار

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، انفجارهای خطوط انتقال گاز ایران در پی خرابکاری مستقیم در خطوط لوله گاز بوده است.

 

ساعاتی پس از وقوع انفجار‌ پیامکی منتسب به شرکت گاز اصفهان تحت عنوان «‌اطلاعیه‌ قطع گاز» به شهروندان در اصفهان ارسال شد که در آن آمده بود «در ساعات آینده در تمام کشور جریان گاز قطع می‌گردد، زمان دقیق بازگشت جریان مشخص نیست.»

در این پیامک همچنین توصیه شده بود که مردم به «‌مواد غذایی، آب و وسایل گرمایشی» مجهز شوند.

دقایقی بعد پیامکی دیگر با همان شماره برای شهروندان ارسال شد که ضمن تکذیب پیام قبلی در آن آمده بود «‌هیچ‌گونه مشکل خاصی در حوزه شرکت گاز و گاز رسانی وجود ندارد.»

انفجار در خط گاز یک روز پس از عملیات هکری موفق علیه وبسایت‌های مجلس شورای اسلامی از سوی گروه قیام تا سرنگونی انجام شد که بسیاری از اسناد محرمانه مرتبط با این نهاد در پی این هک افشا شدند.

گروه هکری «‌گنجشک درنده» هم روز ۲۷ آذرماه به سامانه‌های سوخت حمله سایبری کرد و فعالیت‌ پمپ‌بنزین‌ها در اغلب شهرهای ایران را برای چند روز مختل کرد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.