تاج‌زاده: ائتلاف پایدار، اشتراکات و مقدمات می‌خواهد وگرنه می‌پاشد

جمعه, 4ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

نظر مصطفی تاج‌زاده درباره «ائتلاف از تاجزاده تا شاهزاده»

مصطفی تاج‌زاده در ملاقات اخیر با خانواده خود درباره ایده مهدی نصیری و «ائتلاف از تاجزاده تا شاهزاده» گفته است: من قبلا نظرم را در گفت‌وگو با آقای حسین رزاق اعلام کردم و هم‌چنان برهمان نظر هستم. کانال “فردای بهتر” بخش مورد اشاره از آن گفت‌وگو را بازنشر کرده است.

رزاق: از یک‌ طرف ‌دیگر برخی نیز این نظر را مطرح کردند که برای عبور از جمهوری اسلامی و پایان استبداد نیاز به ائتلافی داریم که از تاجزاده تا شاهزاده امتداد داشته باشد! اصلا فکر می‌کنید چنین ائتلافی ممکن و مطلوب است؟
 
تاج‌زاده: قبل از تشکیل هر ائتلافی در شرایط کنونی، ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که برای مؤتلفان، استقرار دمکراسی اصل است یا ساقط‌کردن جمهوری اسلامی؟ دستیابی به عدالت و آزادی تا جایی که ممکن باشد، عبور از حاکمیت نظامیان و نهادینه‌کردن انتخابات آزاد، اصالت دارد یا تلاش برای سرنگونی نظام سیاسی به‌هرقیمت؟ اگر فرض را بر سرنگونی جمهوری اسلامی به‌هرقیمت بگذاریم، آن‌گاه می‌توان درباره این نوع پیشنهادها به گفت‌وگو پرداخت. اما اگر اصل را بر گذار به دمکراسی قرار دهیم، در آن صورت افراد و گروه‌هایی که مخالف دخالت خارجی و تحریم‌های اقتصادی و توسل به خشونت هستند و به استقلال و تمامیت ارضی ایران باور دارند و در پی بازی برد-برد و حضور همه نیروها در عرصه سیاست کشورند، نمی‌توانند در ائتلافی شرکت کنند که اعضای دیگرش باورهایی در نقطه مقابل آن‌ها دارند. در شرایط کنونی من به ائتلافی و مهم‌تر از آن به توافقی می‌اندیشم که براساس گفت‌وگوهای شفاف ایجاد شود، ایجابی باشد و حول دستیابی به دمکراسی شکل بگیرد. امیدوارم هم دمکراسی‌خواهانِ موافق یا مخالف جمهوری اسلامی و هم اقتدارگراها درک کنند که حذف مخالفان، نه ضرورت دارد، نه مفید است و نه حتی در عصر ارتباطات، در درازمدت یا حتی میان‌مدت ممکن است. ایران برای همه جا دارد، به شرط آنکه انحصارطلبی نکنیم و درک کنیم که برای عبور خشونت‌پرهیز از استبداد دینی و حرکت به سوی دمکراسی و عدالت، چاره‌ای جز یک مصالحه و سازش تاریخی و ملی نداریم.

رزاق: شما که معتقدید برای آنکه در فردای ایران به یک دموکراسی پایدار برسیم، باید جبهه‌ی پایداری را هم بازی بدهیم، چطور ائتلاف برای رسیدن به آن فردا را با یک جریان سیاسی دیگر رد می‌کنید؟ ائتلاف می‌تواند حول یک‌سری حداقلها شکل بگیرد و اتحاد نیست که پیرامون حداکثرها بوجود بیاید.

تاج‌زاده: علت آن است که مثل روز برایم روشن است که چنین ائتلافی به فرض شکل‌گرفتن، در مدت کوتاهی ازهم می‌پاشد. هر ائتلاف پایداری نیازمند اشتراکات مهم و مقدمات زیادی است که از قبل باید فراهم شوند. ببینید یک ائتلاف با حضور فقط ۸ نفر و نه همه مخالفان جمهوری اسلامی تشکیل شد و برای طرف‌داران خود امیدهایی آفرید. اما به سال نرسیده به‌طورِکامل ازهم فروپاشید، بدون آنکه بتواند گام مؤثری درجهت تحقق وعده‌های خود بردارد. اعضا هم به نقد و گاه نفی علنی همدیگر پرداختند و بخشی از طرف‌داران خود را دلسرد و مایوس کردند. ما بیش و پیش از ائتلاف، نیازمند گفت‌وگوهای صریح و شفاف درباره مهم‌ترین مسائل ملی و دغدغه‌های مردم هستیم تا به تحلیل واحدی از مشکلات و نیز اجماعی نسبی درباره حکمرانی مطلوب در ایران و چگونگی دستیابی به آن برسیم. اگر هم زمانی قرار بر تشکیل ائتلافی شد، باید بر مبنای پذیرش دمکراسی، حقوق بشر و حقوق شهروندی شکل بگیرد تا درنهایت به توسعه و امنیت پایدار در خاورمیانه‌ی آشوب‌زده کنونی برسیم. نه اینکه از استبدادی به استبداد دیگری برویم. معیار شرکت در چنین ائتلافی، ضدیت با جمهوری اسلامی نیست. ملاک باید پایبندی به استقلال ایران، تمامیت ارضی آن، موازین دمکراتیک و حقوق بشری و حق حاکمیت ملی باشد و در راس همه بر نفی خشونت و مخالفت با دخالت دولت‌های خارجی در امور داخلی و بر بازی برد-برد تاکید شود و مشارکت همه نیروها از جبهه پایداری تا مشروطه‌خواهان در عرصه تعیین سرنوشت جلب گردد. من به‌جای ائتلاف نیروهای نا متجانس که شدنی نیست، پیشنهاد حمایت از رفراندوم تغییر قانون اساسی را می‌دهم که شدنی است و عادلانه نیز هست. زیرا پایگاه مردمی هر جناح و جریان سیاسی نیز معلوم می‌شود.

تلگرام مصطفی تاج‌زاده

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.