هند یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار از بدهی‌ نفتی‌اش را به ایران پس می‌دهد

پنجشنبه, 29ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

dollar

خبرگزاری رویترز از قول سه منبع آگاه گزارش داده است که هند در نظر دارد بخشی از بدهی نفتی خود را از طریق بانک مرکزی امارات متحده عربی با ایران تسویه کند.

این گزارش که پنج شنبه ۲۹ خرداد ماه منتشر شده است می گوید که قبلا ایران از هند خواسته بوده که یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار از بدهی های نفتی خود به این کشور را از طریق بانک مرکزی مسقط و با ریال عمان تسویه کند، اما به علل نامعلومی این پرداخت ها از طریق بانک مرکزی امارات و با ارز درهم امارات تسویه خواهد شد.

بر اساس توافق شش ماهه هسته ای ژنو که سوم آذرماه میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل و از ۳۰ دی ماه پارسال به اجرا گذاشته شد، به ایران اجازه داده شد که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از بدهی های مشتریان نفتی خود را پس بگیرد. اکنون یک ماه از توافق شش ماهه ژنو باقی مانده است و ایران تا کنون پنج قسط از هشت قسط بدهی نفتی مشتریان نفتی خود را دریافت کرده است.

قسطهای قبلی نفتی ایران توسط ژاپن و کره جنوبی به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار به بانکهای بی‌سی‌پی سوئیس و مسقط عمان واریز شده بود.

بر اساس توافق ژنو قسط‌ های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ‌های ۲۴ اردیبهشت، ۲۷ خرداد و ۲۰ تیر ۹۳ هر یک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار است.

هنوز معلوم نیست که چرا قسطهای ششم و هفتم سر موقع واریز نشده است، اما روزنامه ایندین اکسپرس ۲۶ خرداد ماه گزارش داد که ایران قبلا از دولت دهلی نو خواسته بود که بدهی ها از طریق عمان واریز شود، اما مشکلات مکانیزم مسیر پرداخت بدهی ها باعث تاخیر عملیات بانکی شده و نهایتا «هند مطلع شده است که بایستی معادل ۵۵۰ میلیون دلار را به حساب بانک مرکزی امارات واریز کرده و برای پرداخت دو قسط دیگر آمادگی داشته باشد».

این گزارش از قول مقاماتی که نامی از انها برده نشده، می گوید که تسویه دو قسط اول هند به ایران در ماه جاری میلادی و قسط سوم در ۲۰ ژوئیه واریز خواهد شد.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران بعد چین است و به گزارش ۲۷ خرداد ماه خبرگزاری رویترز، واردات نفت هند از ایران طی ماههای ژانویه تا اول ماه جاری میلادی نسبت به دور مشابه سال گذشته تا ۳۸ درصد افزایش یافته است. انتظار می رود طی سال جاری هند روانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند.

خبرگزاری رویترز در گزرش پنجشنبه خود نیز می گوید که بانک مرکزی هند قرار است مبالغ را با ارز دلار به حساب بانک مرکزی امارات واریز کند و این بانک معادل این مبلغ را با درهم امارت تحویل ایران دهد.

رویترز می نویسد که پالایشگاههای هند در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.