ایران اولین محموله قطعات تحریم‌شده هواپیما را ‘وارد کرد’

جمعه, 6ام تیر, 1393
اندازه قلم متن

havapayma

رئیس سازمان هواپیمایی ایران از دریافت اولین محموله وارداتی قطعات هواپیما خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، علیرضا جهانگیریان گفت که افزون بر دریافت قطعات موردنیاز برای “هواپیماهای زمین‌گیر” تعدادی از موتورهای هواپیماها هم برای انجام تعمیرات مورد نیاز به خارج از ایران فرستاده شده‌ است.

او گفته است موتورهای ارسالی پس از تعمیرات، در چند هفته آینده تحویل ایران می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود در چند ماه آینده “تعداد بیشتری از هواپیماهای زمین‌گیر عملیاتی شود.”

صنعت هواپیمایی ایران در چند دهه اخیر مشمول تحریم‌های بین‌المللی بوده و به طور مشخص، دولت آمریکا فروش هواپیما و قطعات و تجهیزات آن را به ایران ممنوع کرده است. در پی این محدودیت‌ها و با فرسوده شدن ناوگان هوایی ایران، عملا استفاده از بخشی از هواپیماهای مسافربری در شبکه حمل‌ونقل هوایی غیرممکن بوده است.

با توافق ایران و گروه ۱+۵ در آذر سال گذشته که به توافقنامه ژنو معروف است، گزارش‌هایی از فراهم شدن مقدمات لغو بخشی از محدودیت‌های بین‌المللی ناوگان هواپیمایی ایران منتشر شد. از جمله شرکت‌های آمریکایی بوئینگ و جنرال الکتریک کلیک اعلام کردند از وزارت دارایی آمریکا مجوز لازم را برای تعمیر و فروش قطعات هواپیما به ایران گرفته‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران هم گفته است که هماهنگی‌‎های اخیر برای واردات قطعات و تعمیر موتورهای هواپیما، پس از مذاکرات برای لغو تحریم‌های ایران انجام شده است.

او گفت که با شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده قطعات هواپیما قراردادهایی امضا شده است، ولی به اسامی شرکت‌های خارجی که در این زمینه با ایران همکاری کرده‌اند، اشاره‌ای نکرد.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته است که امسال شش فروند هواپیمای مسافربری به ناوگان هوایی ایران اضافه شده است که در مسیرهای داخلی و خارجی پرواز می‌کنند، ولی این هواپیماها نو نیستند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.