نان در پایتخت به صورت «غیررسمی» گران شد؛ معیشت در مسیر بحران

شنبه, 27ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

نان

نان

پس از افزایش قیمت نان در استان‌های مختلف، وب‌سایت «نورنیوز» از افزایش غیررسمی و چراغ خاموش نان در تهران خبر داده و نوشته برخی از انواع نان بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

این وب‌سایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی نوشته است: «گران شدن قیمت نان در برخی از مناطق تهران نیز به شکل چراغ خاموش اجرا می‌شود. قیمت نان بربری در برخی مناطق تهران از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان و نان تافتون از ۷۰۰ تومان به هزار و۵۰۰ تومان رسیده است.»

به نوشته این رسانه امنیتی، در ۱۰ استان از جمله در استان‌های قزوین، خراسان رضوی و جنوبی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و یزد از هفته گذشته قیمت نان با افزایش ۲۵ درصدی فروخته می‌شود.

نورنیوز در بخش از گزارش خود به نقل از یک فعال صنعت آرد نوشته که «کنترل نرخ نان از دست دولت خارج شده چراکه اصلِ سیاست‌های حمایتی در این سال‌ها اشتباه بوده است.»

در این گزارش همچنین به طرح هوشمندسازی آرد و نان در دولت ابراهیم رئیسی نیز اشاره شده و تاکید شده است که طرح هوشمند سازی یک طرح ناموفق بود.

قیمت نان در مرداد ماه سال گذشته نیز تا ۴۰ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت از استان خراسان شروع و در نهایت با افزایش قیمت در استان تهران، دومینوی رشد قیمت نان کامل شد. برهمین اساس شماری از کارشناسان بر این باورند که در روزهای آتی قیمت نان در استان‌های بیشتری افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت دولت با افزایش قیمت این کالای استراتژیک در پایتخت موافقت می‌کند.

وب‌سایت تجارت‌نیوز نگاه متفاوتی به این موضوع داشته و بر این باور است که دولت در نهایت قیمت نان را واقعی خواهد کرد. این رسانه تاکید کرده در نانوایی‌های سنتی، ۸۰ درصد قیمت نان توسط یارانه‌هایی که از سوی دولت برای این بخش در نظر گرفته شده پرداخت می‌شود.

برهمین اساس در گزارش این وب‌سایت آمده است که مردم تنها ۲۰ درصد قیمت نان را پرداخت می‌کنند و در حال حاضر نان سنگک ماشینی با قیمت سه هزار تومان عرضه می‌شود که در صورت حذف یارانه‌ها، قیمت این نوع نان به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

علت افزایش قیمت نان در ایران را ضرورت هم‌تراز سازی درآمد و هزینه نانوایی‌ها اعلام می‌شود. این در حالی است که سال گذشته نیز قیمت نان تا ۴۰ درصد افزایش یافت اما مشکلات و معضلات بنیادین اقتصاد ایران مانع از بهبود اوضاع نانوایان شد به طوری که رئیس کانون صنایع آرد ایران گفته است در سال‌های اخیر «به دلیل عدم‌تغییر نرخ رسمی نان متناسب با نرخ تورم و تغییرات قیمتی محصولات سایر کسب‌وکارها، شاهد برخی تخلفات در صنف نانوایی بوده‌ایم.»

نان در حالی به فاصله یک سال دوبار با افزایش قیمت روبرو شده است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت رئیسی در ابتدای سال ۱۴۰۲ مدعی حفظ آخرین سنگر معیشتی مردم شده بود اما پس از آن که قیمت نان در مرداد ماه سال گذشته یک شبه در مشهد ۴۰ درصد افزایش یافت، گفت: «نان در سراسر کشور قیمت واحد ندارد و قیمتش منطقه‌ای و استانی تعیین می‌شود.»

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.