سولماز ایکدر: میثم مطیعی، مداح محبوب خامنه‌ای در تایلند؛ مقتل‌خوانی در واکینگ‌ استریت؟

چهارشنبه, 14ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن
سولماز ایکدر
 
میثم مطیعی، مداح محبوب خامنه‌ای در تایلند؛ مقتل‌خوانی در واکینگ‌ استریت؟
مطیعی به‌سبب خواندن شعری در مراسم قبل از نماز عید فطر سال ۱۳۹۶ تهران به امامت خامنه‌ای که در آن از برجام و مواضع دولت وقت «حسن روحانی» انتقاد کرد، مورد توجه قرار گرفت.

مداح بیت رهبری، محبوب «علی خامنه‌ای» و نوحه‌‌خوانی که نظرات رهبر جمهوری اسلامی را در قالب مقاتل‌خوانی پشت بلندگو می‌خواند، به تایلند رفت.

رسانه‌های نزدیک به حاکمیت می‌گویند «میثم مطیعی» به دعوت شیعیان بومی تایلند به این کشور سفر کرده‌ است. مطیعی مداحی است که رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با او گفته بود:‌ «این از معجزات انقلاب است که یک دانشجو دکتری ، مداح اهل بیت است.»

***

البته میثم مطیعی تنها فردی نیست که برای «تبلیغ تشیع» و در راستای «سیاست‌های نظام» به خارج می‌رود، جمهوری اسلامی سالانه هزاران مبلغ را به شهرها و کشورهای دنیا می‌فرستد. اگرچه هزینه مالی این تبلیغات مشخص نیست، اما به گفته یکی از این مبلغان، دستاوردهای دینی-سیاسی آن، نزدیکی افرادی چون ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه به تشیع و جمهوری اسلامی‌ست.

مداح محبوب بیت در تایلند

خبرگزاری «حوزه»، ۱۰شهریور۱۴۰۳ خبر داد که مداح و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، میثم مطیعی، به دعوت شیعیان بومی بانکوک به این کشور سفر خواهد کرد. براساس خبر منتشر شده در خبرگزاری حوزه، این سفر «با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی و مذهبی میان شیعیان سراسر جهان و ایجاد فضایی معنوی صورت گرفته است.» سفر میثم مطیعی به بانکوک به دلیل سابقه و نزدیکی‌ او به بیت رهبر جمهوری اسلامی، توجه افکار عمومی را جلب کرد.

مطیعی به‌سبب خواندن شعری در مراسم قبل از نماز عید فطر سال ۱۳۹۶ تهران به امامت خامنه‌ای که در آن از برجام و مواضع دولت وقت «حسن روحانی» انتقاد کرد، مورد توجه قرار گرفت. او در آن سال خواند: «ای نشسته صف اول نکنی خود را گم….»؛ این شعر با تشویق و شعار تکبیر و «مرگ بر منافق» حاضران در نماز عید فطر همراه شد. به نظر می‌رسید که مخاطب خاص این شعر حسن روحانی بود. پس از اعتراض فراوان چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به روحانی، خامنه‌ای خطاب به او گفت: «می‌دانم بعد از عید فطر خیلی شما را اذیت کردند و فشار آوردند، هم به شما و هم به شُعرا؛ اما مطلقا اعتنا نکنید… مسوولان رده بالای دولتی آمدند پیش من و گفتند توهین شده؛ من گفتم خیر، هیچ اهانتی نبوده. خود بنده هم صف اولی هستم. صف اول یک نفر نیست که؛ ما هم مدعی بودیم و هم صف اولی.»

رهبر جمهوری اسلامی در اظهار نظری دیگر در رابطه با میثم مطیعی نیز گفته بود: «آن چیزی که ما از مداحی سراغ داریم، دقیقا همین چیزی بود که ایشان اجرا کرد.»

مداحی‌های مطیعی مانند بسیاری دیگر از مداحان حکومتی، تنها محدود به حمایت از سیاست‌ داخلی رهبر جمهوری اسلامی نمی‌شود. او بارها در رابطه با محور مقاومت، ضدیت با اسراییل و دشمنی با عربستان خوانده است. 

جمعیت شیعه تایلند چقدر است؟

پس‌از بالا گرفتن اعتراضات به سفر میثم مطیعی به تایلند، رسانه‌های نزدیک به حاکمیت نوشتند که «در قرن ۱۷ و با مهاجرت شیخ احمد قمی به تایلند، جمعیتی از شیعیان شکل گرفته که تا امروز پابرجا باقی مانده است. بنابر اطلاعات ویکی‌شیعه، جمعیت شیعیان این کشور کمتر از یک درصد است.»

در هیچ کدام از اخبار رسمی منتشر شده در رابطه با سفر میثم مطیعی به بانکوک، اشاره‌ای به نام «حوزه علمیه خواهران المهدیه بانکوک از شعبات جامعه المصطفی ایران» نشده است، اگرچه تصاویری از او در میان «حوزه علمیه خواهران» منتشر شده.

جامعه المصطفی، یکی از مراکز آموزشی مذهبی در قم و یکی از ارگان‌های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ایدئولوژی حکومت ایران از طریق شاخه‌های جهانی‌اش در دیگر کشورها است. این مرکز در سال ۱۳۸۷ از ادغام دو مجموعه «سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی»، با دستور علی خامنه‌ای تشکیل شد. این مرکز آموزشی در سال ۱۴۰۳ بودجه ای بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت می‌کند و در ۶۰ کشور جهان شعبه دارد.

«رویترز» سال ۱۳۹۹ به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشت جامعه المصطفی درحالی‌که خود را یک نهاد علمی با «هویت حوزه‌ای» معرفی می‌کند، پایگاهی برای عملیات برون‌مرزی نیروی قدس سپاه پاسداران است.

جامعه المصطفی نزدیک به چهل هزار دانشجو خارجی دارد و هرساله از ۱۳۰ ملیت طلبه جذب می‌کند. مخاطب اصلی جامعه المصطفی، طلاب غیر ایرانی هستند، اما براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا ۱۰ درصد ظرفیت نیز امکان تحصیل برای طلاب ایرانی وجود دارد.

برخی از دانش‌آموختگان افغانستانی و پاکستانی این مرکز در جنگ سوریه، عضو دو لشکر «فاطمیون و زینبیون» شدند. جامعه المصطفی توسط آمریکا تحریم شده است.

سفر مبلغان به خارج پای حساب مردم 

میثم مطیعی اولین مبلغی نیست که سفرش به خارج از کشور سروصدا به پا کرد.

«حمید رسایی»، روحانی نزدیک به جبهه پایداری در سال ۱۳۹۰، به‌عنوان مبلغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی عازم کشور آلمان شد. رسایی آن زمان در رابطه با فرآید صدور ویزای آلمان گفته بود، با ماشین و از در پشت به سفارت رفته است و به‌صورت «عزتمندانه انگشت نگاری شده است»؛ او در سال ۱۳۹۴ نیز برای «تبلیغ اسلام» به هلسینکی، پایتخت فنلاند رفت.

این روحانی تندرو در جریان جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل نیز، قصد سفر به برزیل با هزینه مجلس شورای اسلامی را داشت که با رسانه‌ای شدن موضوع، این سفر منتفی شد.

«مصباح یزدی»، بنیان‌گذار و رییس «موسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی» و پدر معنوی جبهه پایداری نیز، در دهه هفتاد برای سفر تبلیغی به آمریکا رفته بود.

«محمدعلی جزایری»، عضو مجلس خبرگان رهبری، سال ۱۴۰۲ به انگلیس سفر کرد. او در رابطه با این سفر گفته بود: «خلاصه همه این‌ها مرید و ارادتمند جمهوری اسلامی بودند و به ما هم که خیلی ابراز محبت می‌کردند، به همین دلیل بود. رفتیم و سخنرانی هم کردیم بینشان، خیلی هم خوشحال شدند و گرم گرفتند. طرفداران جمهوری اسلامی الحمدلله مرزها را درنوردیده‌اند.»

«محسن قرائتی»، مفسر قرآن، «جم‌الدین طبسی»، استاد حوزه علمیه قم، «مجتبی حسینی»، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور اهل سنت و…، از دیگر روحانیونی هستند که به‌صورت مرتب برای «تبلیغ» به غرب یا شرق عالم سفر رفته و می‌‌روند. گویا به‌رغم شعارهای «غرب ستیزانه»، کارگزاران جمهوری اسلامی علاقه فراوانی به سفر به خارج دارند. سفرهایی که هزینه‌ آن‌ها، از جیب خالی مردم ایران پرداخت می‌شود.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.