رییس اتاق بازرگانی: برق کارخانه‌ها را قطع می‌کنند و گازوییل هم به آن‌ها نمی‌دهند

سه شنبه, 27ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

محمود نجفی عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران از دو روز قطع برق کارخانه‌ها در هفته خبر داد و گفت چون به آن‌ها گازوییل هم اختصاص نمی‌دهند، تولید کاهش یافته و به تجهیزات و مواد اولیه آسیب وارد شده است.

او به نقل از مدیر اجرایی انجمن فولاد تاکید کرد کمبود برق و گاز سبب شده این بخش از رشد تولید ۳۸ میلیون تنی در سال باز بماند.

پیش‌تر هم شماری از رسانه‌ها و کارشناسان درباره تبعات مخرب ناترازی انرژی و قطع برق صنایع بزرگ و کارخانه‌ها هشدار داده بودند.

اواخر مرداد سال گذشته روزنامه اعتماد در گزارشی یادآور شد محدودیت‌های آغاز تابستان در این زمینه موجب کاهش پنج درصدی شاخص تولید و فروش در تمام رشته‌ها و فعالیت‌های صنعتی شده است.

نجفی عرب روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور و در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت قطعی برق به عنوان یکی از عوامل محدودکننده رشد صنعت در ماه مرداد به عنوان یک الگوی تکراری معنادار تبدیل شده است.

به گفته او، سالانه پنج تا شش درصد رشد مصرف برق و در عین‌حال ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار مگاوات ناترازی داریم.

رییس اتاق بازرگانی تهران هشدار داد که تداوم شرایط کنونی در سال آینده، گرفتاری کشور را در قطعی برق بیشتر از امسال خواهد کرد.

طبق گفته‌های نجفی عرب، در مرداد امسال ۲۶ رشته صنعتی غیر از صنایع غذایی، با «کاهش شاخص کل» رو‌به‌رو بوده‌اند و عدد کمتر از ۵۰ را ثبت کرده‌اند.

او به مرور سخنان هفته گذشته محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی پرداخت که گفته بود در بهار امسال، تولید ناخالص داخلی رشد ۴/۲ درصدی داشته است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، این رقم در سال گذشته ۵/۷ درصد بود که حاکی از کاهش ۱/۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری است.

بانک مرکزی همچنین پیش‌بینی کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری برابر ۳/۷ درصد باشد که در این صورت هم نسبت به رشد ۴/۵ درصدی سال گذشته، حدود ۰/۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نجفی عرب با استناد به بررسی‌های بانک مرکزی، گفت شاخص کل کارگاه‌های بزرگ منفی ۳/۵ درصد شده است.

هر سال با افزایش دمای هوا در ایران، ناترازی انرژی و قطع برق صنایع و بخش خانگی رخ می‌دهد.

خبرگزاری ایلنا پیش‌تر گزارش داده بود برق کارخانه خودروسازی سایپا در روز ۱۸ تیر دست‌کم پنج ساعت قطع بود. سایپا در «جاده مخصوص» در حوالی تهران واقع شده که محل استقرار بسیاری از صنایع و کارخانه‌های باسابقه و قدیمی است.

روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه ۲۰ تیر در گزارشی به خسارت خاموشی اجباری و اعتراض برخی صنعتگران پرداخت و نوشت در سال‌های اخیر تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل تابستان با چالش‌های روزافزون مواجه بوده است و فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند این اختلال، «آسیب به پیوستگی تولید» را به دنبال دارد.

این روزنامه تاکید کرد حل مشکل قطع برق صنایع در حوزه اختیار وزارت نیرو نیست و نهادهای امنیتی کنترل این بخش را برعهده دارند.

آریا صادق نیت حقیقی، عضو سندیکای برق، اواسط شهریور امسال با اشاره به قطع برق سه روزه شهرک‌های صنعتی هشدار داده بود که «قطعا زمستان امسال با کمبود برق مواجه می‌شویم».

او با اشاره به کمبود گازوییل، پیش‌بینی کرد نیروگاه‌ها در زمستان سال جاری به خاطر کمبود سوخت دچار کاهش تولید شوند.

سال گذشته شماری از کارشناسان، توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق را به دلیل قیمت‌گذاری دولتی و تحریم، عامل اصلی ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی برق در ایران اعلام کردند.

به گفته آنان این ناترازی انرژی، با قطع و اعمال محدودیت برق واحدهای تولیدی به دیگر بخش‌های اقتصاد نیز آسیب می‌رساند.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.