نسرین ستوده: “نمی توانند “به سکوت وادارمان کنند!”

پنجشنبه, 31ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

nasrin-sotudeh

مصاحبه کریس برنز با نسرین ستوده

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشری ایرانی بیش از شش ماه است که دراعتراض به تعلیق پروانه وکالتش توسط کانون وکلای ایران ، و برای دفاع از حق کار، درمقابل کانون وکلای ایران تحصن کرده است . کانون وکلای ایران ازماه اکتبر سال گذشته خانم ستوده را به محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری, به مدت پنج سال )سه سال صحیح است) محکوم کرده است.
نسرین ستوده فعال حقوق بشری و برنده جایزه بین المللی حقوق بشردر سال ۲۰۰۸ و جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه در سال۲۰۱۲ می باشند، ایشان وکالت کسانی که به عنوان مخالفین برجسته رژیم در بازداشت بودند ، روزنامه نگاران در بند و زندانیان محکوم به اعدام را به عهده گرفته بودند.

خانم ستوده در موارد متعددی در جریان کار بازداشت شده ، سه سال به اتهام کاذب “به خطر انداختن امنیت ملی” زندانی شدند و چندین بار دست به اعتصاب غذا زدند.

گفتگوی زیر مصاحبه ای ست که خبرنگار نشریه Times Equal با کمک یک مترجم از ایران ، از طریق تلفن، با خانم ستوده انجام داده است :

– تحصن شما تا به حال چه تاثیری داشته است؟

: ” در روزهای اول تحصن ، نیروهای پلیس من و دوستان دیگرم را محاصره کردند اما به مرور زمان از دخالت دست کشیدند و در حال حاضر ما راحت تر از قبل هستیم.

من فکر می کنم که کانون وکلا حکمی علیه همکاران من صادر نخواهد کرد و انتظار دارم که حکم صادره علیه من هم پس گرفته شود. بنابراین من فکر می کنم که تحصن من نتایجی داشته است.”

– چه میزان دشواری برای وکلایی که مثل شماهستند، وجود دارد؟

: ” اخیرا” یک وکیل در مقابل زندان دستگیر شد فقط به این دلیل که مشغول انجام کار خویش بود.

برای وکلا (در پروسه) دفاع مستقل و منطبق با قانون از موکلین خود ، خطراتی وجود دارد . دیگر اینکه دادگاه انقلاب که پس انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ( ۷۹ میلادی ) تاسیس شد، باید از دستگاه قضایی مجزا شود. ”

– اقدامات رسمی در خاموش کردن وکلای مخالف ( دگراندیش) چقدر موثر هستند؟

: ” شاید آنها (مسولین حکومتی ) بتوانند برای دوره کوتاهی موفق باشند. ، اما نمیتوانند صدای ما را خاموش کنند. ما سکوت نخواهیم کرد و بر اهداف خودمان که بر مبنای حقوق مدنی و عدم خشونت هستند، اصرار خواهیم ورزید.”

– جامعه بین المللی چه می تواند انجام دهد، به خصوص اگر تحریم های موجود با توافق هسته ای، برداشته شوند ؟

: ” اول اینکه ، ما نمی خواهیم که مباحث مربوط به حقوق بشر تحت الشعاع مذاکرات هسته ای قرار گرفته و قربانی شوند .

اعدامها هنوز ادامه دارند، زندانیان سیاسی برای مدت طولانی در زندان هستند و مردان و زنانی تحت بازداشت خانگی به سر می برند. برای ما حق اعتراض داشتن بسیار با اهمیت است. ما انتظار داریم که جامعه بین المللی ضمن تمرکز برمذاکرات هسته ای با دولت ایران از مباحث مربوط به حقوق بشر در ایران چشم پوشی نکند.

(البته ) این مشکل ماست، و موفقیت آن به تلاش های ما بستگی دارد. توجه به مشکلات ما برای جوامع بین المللی مفید خواهد بود و ما نیز به حمایت جامعه مدنی، سازمان های غیر دولتی و به ویژه جامعه وکلا در کشورهای دیگرنیازمند هستیم.”

– : شما کی به تحصن خود پایان خواهید داد؟

: ” اگر آنها ( کانون وکلا ) حکم صادر شده برای من را تغییردهند و مجوز مرا تمدید کنند من به تحصن خود پایان خواهم داد.

اما اگر این کار را نکنند، من به تحصن خود برای سه سال ادامه خواهم داد.

(البته) من هفت ماه اول تحصن را پشت سر گذاشته ام ، بنابراین به مدت دو سال و پنج ماه ( سه ماه صحیح است) دیگر به تحصن ادامه خواهم داد. ”
از: سایت عصر برابری آی تی یو سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.