درخواست سازمان ملل از ایران: به ارعاب روزنامه‌نگاران پایان دهید

چهارشنبه, 20ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

ahmad-shahid

احمد شهید، بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران در ایران را نشانه «سرکوب جدید علیه آزادی بیان و رسانه» خوانده است.

کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۰ آبان از ایران خواستند تا به دستگیری، ارعاب و بازجویی از روزنامه‌نگاران و سایر فعالان مدنی پایان داده و پیشاپیش انتخابات پارلمانی اسفند امسال، راه را برای بحث آزاد فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این کار‌شناسان در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی درخواست کردند تا همه روزنامه نگاران از جمله جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست در تهران، را آزاد کند؛ روزنامه نگارانی که به گفته این کار‌شناسان، «به دلیل فعالیت مسالمت‌آمیزشان که مبتنی بر حقوق اساسی است، خودسرانه و غیرقانونی بازداشت شده‌اند».

جیسون رضاییان که تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد تابستان سال ۱۳۹۳ و به اتهام جاسوسی بازداشت و ماه گذشته حکم دادگاه علیه او صادر شد، هرچند که مفاد این حکم فاش نشده است.

هفته گذشته، ماموران لباس شخصی سازمان اطلاعات سپاه، عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز ستون‌نویس روزنامه ایران، و سامان صفرزایی، خبرنگار ماهنامه اندیشه پویا، را بازداشت کردند.

حکومت ایران نباید صداهای منتقد و مخالف را زیر عنوان مبهم و بی‌اساس نگرانی‌های امنیتی خاموش کند.

روز سه شنبه هفته جاری نیز اعلام شد که سولماز ایکدر، روزنامه‌نگار ایرانی، به اتهام‌هایی چون «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

ابراهیم رییسی، دادستان کل ایران، چهارشنبه هفته گذشته از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم به دست آمریکایی» نام برده بود.

این در حالی است که حسن روحانی روز ۱۳ آبان گفت که نباید با «کلمه نفوذ» بازی کرد.

وی اظهار داشت: بیخودی نرویم از اینجا، از آنجا، یک نفر یا دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و برای آن‌ها پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم این پرونده را در کشور بزرگ کنیم. بعد بگوییم این خط، «خط نفوذ» است. واقعا با نفوذ مبارزه کنیم. با کلمات بازی نکنیم. بازی با کلمات واقعا به ضرر کشور و وحدت ملی است.

گزارش رویترز حاکی است که احمد شهید، گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران، درباره بازداشت‌های اخیر گفته است: مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی طی ماه اخیر شماری از روزنامه نگاران را بازداشت کرده‌اند که نشانه‌ای از «سرکوب جدید علیه آزادی بیان و رسانه» است.

به گفته وی، چندین روزنامه نگار و فعال مدنی نیز برای بازجویی فراخوانده شده‌اند.

آقای شهید تصریح کرد: «حکومت ایران نباید صداهای منتقد و مخالف را زیر عنوان مبهم و بی‌اساس نگرانی‌های امنیتی خاموش کند».

گزارش‌ها حاکی است که تا اردیبهشت امسال دستکم ۴۵ روزنامه نگار در ایران زندانی هستند که یکی از بالا‌ترین ارقام در جهان است.

دیوید کی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان و عقیده، می‌گوید: «آزادی بیان محور تضمین روندهای سیاسی باز، آزاد و عادلانه است».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.