صادق زیباکلام: نظارت استصوابی شورای نگهبان نقض دموکراسی است

شنبه, 19ام دی, 1394
اندازه قلم متن

sadegh_zhbakalam

انتخاب خبر: صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با «انتخاب خبر» با اشاره به اهمیت انتخابات از منظر حاکمیت مردم و دموکراسی، گفت: یکی از ستون های اصلی و بنیادی دموکراسی و مردم سالاری، انتخابات است. اخذ تصمیمات بسیار مهم و سرنوشت ساز در یک کشور به عهده مجلس است. زمانی مجلس می تواند به وظیفه خود عمل کند که نمایندگانش نمایندگان حقیقی و واقعی مردم باشند، وکیل الدوله نباشند و به اصطلاح، نقش آن ها واقعاً حفظ و حراست از حقوق مردم باشد.

به گزارش انتخاب خبر، در حالی که با پایان یافتن مدت زمان بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی استان ها، نتایج بررسی ها به هیات های نظارت استان ها اعلام شده است، اصلاح طلبان و میانه روها معتقدند که کشور در شرایطی فوق العاده حساس قرار دارد. آن ها اظهر امیدواری می کنند تا نهاد نظارتی به گونه ای در تعیین صلاحیتها رفتار کند که انتخابات با حضور برابر همه سلیقه های سیاسی، در فضایی پر شور برگزار شود، چرا که برای مدیریت روزهای مهم پساتحریم، مهم است که از همه پتانسیلهای موجود در نظام استفاده شود.

سایت «انتخاب خبر» با عنایت به طرح شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و در آستانه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مجموعه گزارش هایی را تحت عنوان «وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها» منتشر می کند.

در بخش پنجم این مجموعه گزارش ها، صادق زیباکلام، تحلیلگر مسایل سیاسی در گفتگو با «انتخاب خبر» درباره وظایف نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات در خصوص بررسی صلاحیت نامزدها به اظهارنظر پرداخته است.

وی می گوید: یکی از ستون های اصلی و بنیادی دموکراسی و مردم سالاری، انتخابات است. با برگزاری انتخابات، مردم می توانند هر کسی را که می خواهند برای مجلس و پارلمان انتخاب کنند. وظیفه مجلس و پارلمان در نظام های مردم سالاری بسیار مهم است چرا که مجلس باید ناظر بر اعمال کلیه قواهای دیگر باشد و همچنین قواها نیز باید به مجلس، پاسخگو باشند.

زیباکلام ادامه داد: اخذ تصمیمات بسیار مهم و سرنوشت ساز در یک کشور به عهده مجلس است. طی روزهای گذشته، همگان شاهد بودند وقتی دولت انگلستان قصد داشت برای حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق تصمیم گیری کند، نخست وزیر انگلستان علاوه بر اینکه آرای اکثریت را دارد با این حال این موضوع را به صورت یک لایحه در مجلس عوام برد و مجلس عوام در یک بحث کاملاً باز پس از چند ساعت بررسی، نهایتاً به دولت این اجازه داد تا مواضع داعش را بمباران کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: یا در مورد بحث هسته ای ایران، آقای جان کری وزیر امورخارجه و خانم وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا بعد از اینکه توافق با ایران قطعی شد باید می رفتند از مجلس آمریکا یعنی کنگره، مجوز می گرفتند. هر اتفاقی هم که بیافتد کنگره آمریکا حق بازخواست از دولت را دارد و دولت باید به کنگره پاسخگو باشد. در تمام نظام های دیگر هم ماجرا به اینگونه می باشد؛ پس رکن نظام های مردم سالاری، پارلمان و مجالس آنها است.

وی با بیان اینکه هنگامی مجلس می تواند به وظایف خود عمل کند که نمایندگان آن، نمایندگان حقیقی و واقعی مردم باشند، وکیل الدوله نباشند و به اصطلاح، نقش آن ها واقعاً حفظ و حراست از حقوق مردم باشد، تصریح کرد: به همین دلیل است که مردم باید بتوانند کسی را که خودشان می خواهند به عنوان نماینده انتخاب کنند، و به هرشکلی و هر صورتی که جلوی انتخاب مردم گرفته شود و گفته شود داوطلبی صلاحیت دارد و یا داوطلبی صلاحیت ندارد، نقض دموکراسی اتفاق می افتد.

زیباکلام تأکید کرد: این استدلالی که اصولگرایان در ایران می کنند و معتقد هستند که در همه دموکراسی ها و نظام های کشورهای دیگر یک نهادی وجود دارد که جلوی ورود همه را می گیرد و غربال می کند، درست نیست.

این فعال سیاسی گفت: در هیچ نظام مردمسالاری، چنین نهادی وجود ندارد که حکومت بگوید تعدادی افراد، صلاحیت ندارند و رد صلاحیت شوند.

وی با بیان اینکه چنین نگرشی، تصمیم گیری از طرف مردم است، افزود: به عبارتی، مردم خودشان قابلیت تشخیص ندارند و به همین دلیل باید نهادی وجود داشته باشد تا برای مردم تعیین تکلیف کند، و متأسفانه آن نهاد در ایران، شورای نگهبان است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: شورای نگهبان در ظاهر اعلام می کند قصد آن، انتخاب اصلح است و داوطلبانی را که صلاحیت ندارند باید رد صلاحیت کند، و این در صورتی است که در سه دهه گذشته آنقدر موارد رد صلاحیت شده هایی که انگیزه آنها فقط ملاک های سیاسی بوده، زیاد بوده که نمی توان گفت در ایران شورای نگهبان، بی طرف است و حتی می توان گفت این شورا به هیچ وجه بی طرف نیست.

زیباکلام خاطرنشان کرد: در انتخابات ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ از بین ۸ نامزدی که پرونده آنها برای تعیین صلاحیت به شورای نگهبان ارسال شد، همگان شاهد بودند که آیت الله هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شدند، و از بین سایرین، شورای نگهبان بیشترین رأی را به سعید جلیلی داد، درحالی که آقایان حسن روحانی و دکتر عارف در حقیقت با رایزنی برخی از اعضای شورای نگهبان، تأیید صلاحیت شدند، و به عبارتی، صلاحیت این افراد، تأیید نشده بود.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی، اعمال نظر سیاسی از سوی شورای نگهبان بود، تصریح کرد: از یک سو آیت الله هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت می شوند و از سوی دیگر صلاحیت آقای روحانی و آقای عارف باید با رایزنی صورت بگیرد و آنگاه آقای سعید جلیلی، بیشترین رأی را می آورد.

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: اگر آمارگیری طی انتخابات گذشته در ایران صورت گیرد، مردم متوجه خواهند شد که ۹۰ درصد از افرادی که در سه دهه گذشته، رد صلاحیت شده اند، جزو منتقدان و ناراضیان حکومت بوده اند، و افرادی بوده اند که سؤال کرده بودند، نظر داده بودند و در نهایت رد صلاحیت شدند.

زیباکلام به نکته مهمتری نیز اشاره می کند و معتقد است که مردم ایران طی سال های گذشته شاهد بوده اند که مجلس، شأن و جایگاه خود را در کشور از دست داده است. به باور این تحلیلگر سیاسی، مجلسی که باید در رأس امور باشد و در بسیاری از مسائل بنیادی کشور ورود پیدا کند، اصلاً دخالتی در امور نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در تمام ۸ سال دوران آقای احمدی نژاد، مجلس حتی یک بار هم به پرونده هسته ای ورود پیدا نکرد، خاطرنشان کرد: در ۶ سالی که آقای جلیلی، مذاکره می کردند، نه مجلس هشتم و نه مجلس نهم یک بار نگفتند که مذاکره کنندگان چه اقداماتی را انجام می دادند و یا نمایندگان مجلس نهم، جرأت نکردند به ‌آقای احمدی نژاد و یا جلیلی بگویند عملکرد آنها طی مدتی که مسئولیت داشتند، چه بوده است.

این فعال سیاسی چنین رویکرد و نگرشی از سوی مجلس قانونگذاری کشور را ناشی از نظارت استصوابی دانست و گفت: شورای نگهبان، شأن مجلس و جایگاه آن را در نظام سیاسی ایران تنزل داده است و این اقدام شورای نگهبان، نمایندگان مجلس را نگران تأیید یا رد صلاحیت خود در انتخابات های بعدی مجلس می کند.

صادق زیباکلام با بیان اینکه اصلاح طلبان و جریانات معتدل و میانه رو باید به عملکرد شواری نگهبان اعتراض کنند و نباید نظارت استصوابی این نهاد را قبول داشته باشند، تأکید کرد: همه افرادی که قصد دارند غیر از طرف اصولگرا نامزد شوند باید به مردم ایران این قول را بدهند که اولین اقدامی که در مجلس انجام خواهند داد تصویب قانونی در مجلس باشد که شورای نگهبان نتواند نظارت استصوابی داشته باشد، چرا که این نوع نظارت باعث می شود بسیاری از چهره ها و اشخاص مستقل و دلسوز، رد صلاحیت شوند و افرادی به مجلس راه یابند که مطابق خواسته حکومت رفتار می کنند و این اسمش مجلس نمی شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.