سقوط دوباره قیمت نفت؛ پایین‌ترین قیمت در ۱۲ سال گذشته

سه شنبه, 22ام دی, 1394
اندازه قلم متن

naft-dollar

قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در ۱۲ سال گذشته رسید؛ کمتر از ۳۲ دلار در هر بشکه. ناظران چشم‌انداز نویدبخشی برای بازار جهانی نفت متصور نیستند و پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال سقوط قیمت نفت تا ۲۰ دلار در هر بشکه است.

بهای جهانی نفت روز دوشنبه (۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی) به زیر ۳۲ دلار در هر بشکه رسید. این پایین‌ترین قیمت نفت در ۱۲ سال گذشته است.

در آخرین ساعات دوشنبه٬ نفت خام دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه به قیمت ۳۱ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه خرید و فروش شد که از ۷ آوریل ۲۰۰۴ بی‌سابقه بوده است. در آن روز نیز قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه فوریه به ۳۱ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید که از دسامبر ۲۰۰۳ بی‌سابقه بوده است.

روند کاهش قیمت نفت در حالی ادامه دارد که هفته گذشته نیز قیمت نفت کاهشی ۱۰ درصدی نشان داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ در حال حاضر تحلیل‌گران بازار نفت جهان انتظار بهبود قیمت نفت را ندارند و انتظار می‌رود قیمت نفت همچنان به پایین‌ترین قیمت سال‌های گذشته سقوط کند.

پیش از این محمد علی خطیبی٬ مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و نماینده پیشین ایران در اوپک٬ گفته بود بررسی تحولات بازار جهانی نفت نشان می‌دهد که این بازار “به نوعی ترمز بریده” است. او در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ با استناد به پیش‌بینی موسسه‌های بین‌المللی احتمال داده بود که بهای هر بشکه نفت خام به ۲۰ تا ۲۵ دلار کاهش می‌یابد.

نگرانی‌های موجود در ارتباط با کاهش سرعت رشد اقتصادی چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان است٬ مازاد عرضه نفت و افزایش قدرت دلار در برابر سایر ارزها از عوامل کاهش قیمت نفت است.

تاثیر ادامه اختلاف‌ها در منطقه بر کاهش قیمت نفت

ادامه افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی در روزهای گذشته که در ابتدا منجر به افزایش قیمت نفت شده بود٬ موجب شده است که چشم‌انداز روشنی برای حصول توافق بر سر کاهش تولید نفت اعضای اوپک وجود نداشته باشد.

ایران و عربستان سعودی به عنوان دو عضو مهم سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) در مورد تغییر سطح تولید نفت اعضای این سازمان اختلاف نظر دارند. عربستان بر خلاف نظر ایران موافق کاهش تولید نفت نیست و این موضوع از عوامل کاهش جهانی قیمت نفت است.

پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی معترض شیعه در عربستان، در تاریخ دوم ژانویه (۱۲ دی) عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند. در پی آن عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر روابط خود با ایران را قطع کردند.

روز یک‌شنبه (۱۰ ژانویه) وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در نشستی اضطراری در قاهره با محکوم کردن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران از عربستان سعودی در برابر ایران حمایت کردند. اتحادیه عرب، دولت ایران را به کوتاهی در حفاظت از اماکن دیپلماتیک عربستان متهم کرد.

روز شنبه نیز اعضای شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه‌ای حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرده بودند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.