کشف بقایای روستایی شش‌هزار ساله در غرب ایران

شنبه, 21ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

marivan

کاوشگران در محوطه‌ی باستانی در اورامان کردستان، آثاری از روستایی متعلق به دوران “مس‌سنگی” را پیدا کردند که شش هزارسال قدمت دارد. دوران “مس‌سنگی” اولین دوره در عصر فلزات محسوب می‌شود.

کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی باستانی “سرچم” از توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران به کشف بقایایی از روستایی منجر شد که بیش از ۶هزارسال قدمت دارد.

امیر ساعد موچشی، سرپرست تیم کاوش در این محوطه‌ی باستانی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که بررسی بقایای کشف‌شده نشان می‌دهد که روستا متعلق به دورانی است که باستان‌شناسان از آن به‌عنوان دوران “مس‌سنگی” یاد می‌کنند.
سرپرست تیم کاوش در این محوطه باستانی به “ایسنا” گفت که این کشف تازه این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا درباره‌ی نحوه‌ی معیشت مردم در این دوران، سنت‌های فرهنگی و ارتباطات آن‌ها به دانسته‌های بهتری دست یابند.

امیر ساعد موچشی همچنین گفت که در کاوش‌های تازه که از یک سال قبل در این منطقه شروع شده است به نشانه‌ها و آثاری از دوران پارینه‌سنگی و عصر آهن نیز دست یافتند. او تاکید کرد که این نشانه‌ها ارزش و اهمیت “غنای باستان‌شناسی” در این منطقه از استان کردستان ایران را نشان می‌دهد.

دوره‌ی موسوم به “مس‌سنگی” دورانی در هزاره‌ی پنجم و چهارم پیش از میلاد است و در این دوران استفاده از ابزار و ادوات مسی در فرهنگ‌های جنوب شرقی اروپا و آسیای غربی آغاز شد.

پیش از این در شمال ایران و جنوب ترکمنستان نشانه‌هایی از تمدن‌های این دوران باستانی پیدا شده بود. اما تاکنون در منطقه‌ی باستانی اورامان نشانه‌هایی از این دوران با این قدمت طولانی پیدا نشده بود.

باستان‌شناسان می‌گویند مس اولین فلزی است که انسان به خواص‌اش پی برد و برای بهبود زندگی خود از آن استفاده کرد. به همین‌دلیل عصر فلزات، با دوران مس شروع می‌شود.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.