فدراسیون فوتبال ایران، از موافقت با ورود «بانوان خارجی» به ورزشگاه های فوتبال خبر داد!

چهارشنبه, 15ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، از آزاد شدن حضور بانوان خارجی، در ورزشگاه‌های ایران خبر داد.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، علی کفاشیان موافقت با حضور بانوان خارجی در ورزشگاه‌های فوتبال در جمهوری اسلامی ایران را در راستای تلاش این کشور برای پذیرش میزبانی جام ملت‌های آسیا عنوان کرد و گفت که آنها می‌توانند در جریان جام ملت‌ها در ورزشگاه حاضر شوند اما هنوز با حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها موافقت نشده است.

تسهیلات جدید برای بانوان خارجی در ورزشگاه های ایران، در حالی صورت می گیرد که این کشور برای کسب میزبانی جام ملت های آسیای ۲۰۱۹، رقابت نزدیکی با امارت دارد.

«مجوز اختصاصی» برای بانوان خارجی توسط مقامات ایرانی، در حالی صورت می گیرد که پیشتر در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری، اعمال خشونت و بازداشت زنان ایرانی به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه ها در جریان بازی های لیگ جهانی تیم والیبال ایران، با واکنش و وعده برخی مقامات دولت و نمایندگان مجلس همراه شده بود.

غنچه قوامی، شهروند ایرانی- انگلیسی، یکی از این بازداشت شدگان بود. او نهایتا پس از چند ماه انفرادی و اعتصاب غذای خشک، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق تلاش برای ورود به ورزشگاه، به یکسال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، محکوم شد.

این در حالی بود که شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری چند روز بعد از برخورد امنیتی و بازداشت تماشاگران زن در تهران، در تاریخ ۲۷ خرداد ماه در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد که ریس جمهور دستور بررسی حضور بانوان در سالن مسابقات والیبال را داده است. خانم مولاوردی با اشاره به اعتراض به عدم حضور زنان در مسابقات والیبال گفت: «من به رییس جمهور اعلام کردم این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت ها و محدودیت ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش جلب رضایت عمومی جوانان است.»

کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس نیز با موافقت از حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای بازی های تیم والیبال ایران با کشورهای دیگر روز ۲۵ خرداد ماه گفت:‌ «چه خوب است که بانوان ما نیز بتوانند با حضور در ورزشگاه ها از دیدن این بازی ها لذت ببرند.» او همچنین گفت: «مسئولان می توانند زمینه حضور بانوان را در وزشگاه ها فراهم کنند تا‌ آنها بتوانند به تماشای بازی ها بنشینند.»

پس از این اظهار نظرها در تاریخ ۳۰ خرداد ماه تیم والیبال ایران با ایتالیا در ورزشگاه آزادی مسابقه داشت. در این روز زنان زیادی برای تماشای بازی و تشویق تیم ملی شان به ورزشگاه آزادی رفته بودند اما نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی نه تنها از ورود آنها به داخل ورزشگاه جلوگیری کردند بلکه بسیاری از آنها را با رفتارهای خشونت آمیز بازداشت کردند.

این برخوردها حتی شامل زنان خبرنگاری شد که برای تهیه گزارش رفته بودند و برخی از‌ آنها نیز برای چند ساعت بازداشت شدند. در همان روز خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از “منابع آگاه” نوشت که “ورود خبرنگاران زن به وزشگاه آزادی تهران برای پوشش خبری تیم های ملی والیبال ایران با کشورهای دیگر ممنوع شده است.”

آری گراسا، رییس فدراسیون جهانی والیبال پس از برخوردها و ممنوعیت حضور زنان ایرانی برای تماشای مسابقات جهانی والیبال در تهران اعلام کرد که اعضای شورای لیگ جهانی والیبال طی نشستی موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فدراسیون جهانی والیبال به ریاست آری گراسا، نهایتا اعلام کرد که تا زمان برداشته شدن محرومیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها هیچ مسابقه‌ای را در ایران برگزار نخواهد کرد. این محرومیت برای ایران شامل مسابقات لیگ جهانی سال آینده که برنامه مسابقات آن مشخص شده، نمی‌شود. همچنین مسابقات قهرمانی والیبال آسیا در سال ۲۰۱۵ نیز که به ایران داده شده نیز شامل این محرومیت نمی‌شود.

گفتنی است چند ماه پس از اتفاقات منجر به بازداشت و محکومیت غنچه قوامی و تحریم ایران توسط فدراسیون والیبال، اکنون مقامات فوتبالی این کشور در تلاش برای ربودن میزبانی از کشور همسایه امارات، تا اینجا تنها موفق به کسب مجوز حضور بانوان خارجی در ورزشگاه شده اند. مجوزی که پیش از آن هم بدون رسمیت آن، مانعی برای ورود اندک بانوان خارجی مشتاق ورود به ورزشگاه های ایران، وجود نداشت!

لازم به توضیح است که غنچه قوانی، پس از پنج ماه بازداشت، که بخض عمده آن در سلولهای انفرادی بوده است، در آذر سال جاری، به قید وثیقه آزاد شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.