حضور عاملان ترور دکتر بختیار و میکونوس در هشتمین سالگرد عماد مقنیه در تهران + عکس

پنجشنبه, 5ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

amelan terror mikonos va dr. Bakhtiar

در هشتمین سالگرد مرگ عماد مغنیه، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان که در بهمن ١٣۹۴ در تهران برگزار شد، برخی از کسانی که در ترورهای جمهوری اسلامی در خارج از کشور دست داشته‌اند، شرکت کردند. در این مراسم که در تالار اندیشه انجام شد، علاوه بر شخصیت‌های سیاسی و فرماندهان نظامی سپاه پاسداران، انیس نقاش و کاظم دارابی از مهمان‌های ویژه بودند.

کاظم دارابی، از چهره‌های شرکت‌کننده در این مراسم از عاملان ترور رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس در آلمان است که از طرف دادگاه فدرال آلمان به حبس ابد محکوم شد، اما پس از ١۵ سال حبس از آلمان اخراج و به ایران بازگردانده شد. او هنگام ورود به ایران مورد استقبال وزیر امور خارجه وقت قرار گرفت.

در دادگاه برگزارشده توسط دولت آلمان که بیش از ۵ سال به طول کشید، علاوه بر صدور احکام زندان برای عاملان ترور میکونوس، مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله، سیدعلی خامنه‌ای، علی فلاحیان و هاشمی رفسنجانی از عوامل زمینه‌ساز این ترور شناخته شدند.

از کشته شدگان حمله تروریستی به رستوران میکونوس که در شهریور ١٣۷١ انجام شد می‌توان به صادق شرفکندی، دبیر حزب دموکرات کردستان ایران، همایون اردلان، نماینده حزب دموکرات کردستان در آلمان، فتاح عبدلی، نماینده حزب دموکرات کردستان در اروپا و نوری دهکردی، کارمند صلیب سرخ و فعال در امور پناهندگی اشاره کرد.

انیس نقاش، با تابعیت لبنانی، عامل ترور اول و ناموفق شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر ایران قبل از انقلاب ۵۷ نیز از دیگر مهمان‌های ویژه بود. نقاش به اتهام این ترور در دادگاهی در فرانسه به حبس ابد محکوم شد، اما پس از ۶ سال از طرف دولت فرانسه مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.

در ماه فوریه ٢٠١۶، یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را محکوم به پرداخت غرامت به فرزند شاپور بختیار کرد.

جمهوری اسلامی ایران در حالی این مراسم را هر ساله برگزار می‌کند که عماد مغنیه تا قبل از مرگش در سال ٢٠٠۸ در دمشق، در فهرست تروریست‌های تخت تعقیب اتحادیه اروپا و نیز در لیست افراد تروریست تحت تعیب در ابالات متحده آمریکا قرار داشت. از اتهامات بین‌المللی مغنیه، می‌توان به دست داشتن در بمب‌گذاری سفارت آمریکا در بیروت در سال ١۹۸٣ و نیز بمب‌گذاری مقر حافظان صلح که در مجموع منجر به کشته شدن بیش از ٣۵٠ نفر شد، اشاره کرد.

علاوه بر حضور چهره‌های محتلف سیاسی و نظامی و عاملان ترور شاپور بختیار و رستوران میکونوس در مراسم بزرگداشت عماد مغنیه در تهران، پیش از این نیز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سال ١٣۹٢ با سفر به لبنان، بر سر محل دفن مغنیه حضور پیدا کرد و با اهدای گل، یاد او را گرامی داشت.

نیویورک‌تایمز: دادگاهی در برلین می‌گوید، رهبران بلندپایه ایران دستور قتل را صادر کردند
http://goo.gl/9ldSen
بی‌ بی سی فارسی: محکوم ایرانی پرونده میکونوس آزاد شد
http://goo.gl/xrXjBh
بی بی سی فارسی: محکوم پرونده میکونوس به ایران بازگشت
http://goo.gl/IUKz1V
عدالت برای ایران: جمهوری اسلامی ایران محکوم به پرداخت غرامت به فرزند بختیار شد
https://goo.gl/i2PgfO
تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید:
https://telegram.me/Justice4iran

از: فیس بوک

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.