کمبود دارو برای بیماران کرونایی مبتلا به قارچ سیاه در ایران

یکشنبه, 14ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

در پی شیوع بیماری قارچ سیاه در میان بیماران کرونا در ایران و نگرانی از کمبود داروی آن در کشور، اتحادیه واردکنندگان دارو روز یکشنبه ۱۴ شهریور از واردات ۵۰ هزار داروی مخصوص خبر داد اما افزود: «در این مورد نیز بیماران مانند بسیاری از داروهای دیگر سردرگم‌اند و کمبود در سطح عرضه بیش از موجودی دارو است.»

بیماری قارچ سیاه یک عفونت قارچی شناخته‌شدۀ قدیمی است که شایع‌ترین محل درگیری آن ریه‌ها و دستگاه تنفسی فوقانی است. به گفته کارشناسان، افراد مبتلا به کرونا به واسطه مصرف یک‌سری از داروها، مستعد ابتلا به این عفونت قارچی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این‌که داروی قارچ سیاه در سال‌های گذشته سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار عدد مصرف می‌شد، افزود که «الان باید میزان تأمین این دارو دو و نیم تا سه‌برابر افزایش یابد».

این در حالی است که، به‌گفتۀ آقای بوربور، سازمان غذا و دارو نه‌تنها در برنامه‌ریزی‌های خود به این موضوع توجه نکرد بلکه در واردات عادی نیز اختلال ایجاد کرد و سهمیۀ کمتر و سخت‌تری را به تأمین‌کنندگان داد.

به‌گفتۀ آیدین پورکاظمی، متخصص عفونی، پروتکل خاصی برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت قارچی وجود ندارد، اما احتمال ابتلا برای افرادی که به‌خاطر کووید-۱۹ بستری می‌شوند، وجود دارد و در صورت بروز علائم عفونت قارچی، باید برای درمان آن از دارو استفاده کرد.

بنابر اعلام روز یک‌شنبه وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۶۱۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۰ هزار و ۶۷۴ نفر رسید.

این در حالی است که برخی منابع دیگر آمار واقعی را به مراتب بیشتر از این می‌دانند، از جمله ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفته است که باید آمار قربانیان را دو برابر حساب کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.