رویترز: سریلانکا به جای ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفتی، به ایران چای می‌فرستد

شنبه, 3ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

در حالی که توافق دو سال پیش برای ارسال چای به ایران در برابر ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفتی سریلانکا به نتیجه نرسید، خبرگزاری رویترز به نقل از رییس هیات‌‌ مدیره چای سریلانکا نوشت این کشور به زودی ارسال چای به ایران به میزان ماهی دو میلیون دلار را برای تسویه بدهی نفتی خود آغاز می‌کند.

دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی توافق کردند ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفتی سریلانکا با چای پرداخت شود.

خبرگزاری رویترز خبر داد که سریلانکا قرار است ماه آینده مبادله چای به ایران را به جای ۲۵۰ میلیون دلار بدهی نفت آغاز کند.

دو سال پیش نیز دو کشور برای تهاتر چای در برابر بدهی نفتی توافق کرده بودند اما این توافق به دلیل بحران مالی در سریلانکا اجرا نشد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه نوشت این اقدام سریلانکا در حالی است که این کشور بحران‌زده تلاش می‌کند از ذخایر ارزی خود محافظت کند.

دی‌ ماه دو سال پیش رامش پاتیرانا، وزیر وقت مزارع سریلانکا، اعلام کرد این کشور قصد دارد بدهی نفتی ۲۵۱ میلیون دلاری خود به ایران را با ارسال محموله‌های چای به تسویه کند و مقام‌های جمهوری اسلامی هم این خبر را تایید کردند اما پس از کمبود بی‌سابقه دلار سریلانکا که اقتصاد این کشور را در بدترین بحران مالی بیش از هفت دهه گذشته خود فرو برد، این مبادله به تعویق افتاد.

رییس هیات چای سریلانکا روز جمعه دوم تیر ماه به رویترز گفت: «اکنون [انجام این تبادل] برای ما بسیار به‌موقع است زیرا ما به یک بازار مهم دسترسی داریم و ایران و سریلانکا می‌توانند بدون اتکا به دلار تجارت کنند.»

او افزود: «توافقنامه اولیه شامل ارسال پنج میلیون دلار چای در ماه به مدت چهار سال بود اما ما قصد داریم با حدود دو میلیون دلار چای در ماه شروع کنیم.»

بر اساس داده‌های دولتی، چای سیلان در سطح جهان محبوب‌ترین محصول کشور سریلانکا است که درآمد ارزی دارد و در سال گذشته ۱/۲۵ میلیارد دلار برای این کشور به ارمغان آورده است.

ایران یکی از خریداران اصلی چای سریلانکا بوده است اما این روند به طور پیوسته از ۱۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۰ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته زیرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران تجارت این کشور با جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

آمار رسمی نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از چای سریلانکا در حال حاضر از طریق امارات متحده عربی به ایران ارسال می‌شود.

در شرایط تحریم‌های بین‌المللی بر بانک‌های ایران، دولت ابراهیم رئیسی بر تهاتر نفت در برابر کالا تاکید دارد اما مبادله کالا در برابر نفت در ایران منتقدان جدی دارد.

پیش از این حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این زمینه گفته بود: «در واقع دست پایین هستیم و باید امتیاز بدهیم. یعنی هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند، باید بپذیریم.»

او فاش کرد که جمهوری اسلامی در این مبادلات همواره در زمینه قیمت‌ها زیان می‌کند.

همچنین پیشتر مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی با اشاره به طلب ایران از سریلانکا بابت صادرات نفت گفت: «سریلانکا به‌جز چای خشک کالایی برای ما ندارد. آن‌ها چای نامرغوب درجه دو و سه را به اسم درجه‌ یک به ایران می‌دهند و ما هم ناچاریم که بگیریم.»

او افزود: «این تهاتر به غیر از زیان برای ایران چیزی ندارد.»

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.