دیده­‌بان حقوق بشر؛ افراد دارای معلولیت بیش از دیگران از گرمای شدید آسیب می‌بینند

دوشنبه, 5ام تیر, 1402
اندازه قلم متن

درصد ابتلا به بیماری­‌های پیچیده و مصرف داروهایی که می‌تواند روی واکنش بدن به گرما تاثیر منفی داشته باشد، در میان افراد دارای معلولیت بالاتر است

درصد ابتلا به بیماری­‌های پیچیده و مصرف داروهایی که می‌تواند روی واکنش بدن به گرما تاثیر منفی داشته باشد، در میان افراد دارای معلولیت بالاتر است
رادیو فردا

دیده­‌بان حقوق بشر روز دوشنبه پنجم تیر اعلام کرد افراد دارای معلولیت در اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی «به شکل نامتناسبی» تحت تاثیر گرمای شدید قرار می‌گیرند و از نهادهای مسئول خواست به صورت مناسب و کافی از آن‌ها حمایت کنند.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود افزود که افراد دارای معلولیت تحت تاثیر موج گرمای شدید با خطر مرگ و فشارهای شدید جسمی، روحی و اجتماعی روبرو شده و «در بسیاری از موارد برای مقابله با این وضعیت به حال خود رها می‌شوند».

دیده­‌بان حقوق بشر افزود درصد ابتلا به بیماری­‌های پیچیده و مصرف داروهایی که می‌توانند روی واکنش بدن به گرما تاثیر منفی داشته باشد، در میان افراد دارای معلولیت بالاتر است و ماندن در خانه به‌دلیل گرمای شدید هوا می‌تواند به انزوای بیشتر این افراد منجر شود.

جوناس بول، پژوهشگر بخش حقوق معلولین در این نهاد، به خبرگزاری­‌ها گفت: «عدم دسترسی مناسب این افراد به اماکن عمومی مشکل را تشدید می‌کند.»

او افزود که پژوهش او روی اسپانیا تمرکز کرده ولی در سایر کشورهای اروپایی نیز مصداق دارد.

به گفته دانشمندان اقلیمی، سرعت گرمایش هوا در اروپا بیش از سایر قاره­‌ها است.

این گزارش می افزاید که عدم حضور و مشارکت افراد دارای معلولیت در تنظیم سیاست­‌های مربوط به مقابله با وضعیت اضطراری ناشی از امواج گرمای شدید باعث شده است که نظرات و نیازهای آن‌ها در نظر گرفته نشود.

به گفته دیده­‌بان حقوق بشر، در اسپانیا که تابستان سال گذشته یکی از گرم‌ترین کشورهای اروپایی بود، در طرح دولت برای حفاظت از افراد آسیب­‌پذیر در برابر گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، نیازهای مشخص افراد دارای معلولیت لحاظ نشده است.

برای تهیه این گزارش با ۳۳ فرد دارای معلولیت در ناحیه آندالوسیا در جنوب اسپانیا مصاحبه شده و همه آن‌ها گفته‌­اند: «احساس می‌کنند که در روزهای گرم به حال خود رها شده­‌اند.»

جوناس بول افزود که اخیرا گزارش خود را به نهادهای مسئول در آندالوسیا ارائه کرده و آن‌ها تعهد داده­‌اند که در آینده این مسئله را در اولویت قرار دهند.

برخی از تخمین­‌ها حاکی است که در طول امواج گرم تابستان سال گذشته حدود ۱۶ هزار مورد مرگ، افزون بر ارقام عادی در اروپا اتفاق افتاده است.

بسیاری از کشورهای اروپا از جمله اسپانیا این ارقام را تفکیک نمی‌کنند و در نتیجه تعداد دقیق افراد دارای معلولیت که بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست می‌دهند، مشخص نمی‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید برای انجام اقدامات ضروری و هدفمند، تفکیک دقیق این آمار و مشارکت افراد دارای معلولیت در تنظیم طرح­‌های اقلیمی ضروری است.

به گفته دانشمندان، گرم شدن دمای متوسط زمین ممکن است تاثیر منفی چندانی روی سلامتی مردم برجا نگذارد، ولی پیامدهای این روند از جمله گسترش دامنه و شدت امواج هوای گرم، خشکسالی و جاری شدن سیلاب‌های شدید، در بسیاری موارد جان و منابع زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد.

بر اساس گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.