ادامه بحران در بازار ارز ایران؛ دلار از مرز ۳۴۵۰ تومان هم گذشت

دوشنبه, 10ام مهر, 1391
اندازه قلم متن

کاهش لحظه ای ارزش پول ملی، ارز دم به دم گران تر میشود: بنا بر گزارش ها از تهران، ارزش ریال ایران تا عصر دوشنبه دهم مهرماه در برابر دلار آمریکا بیش از ١۵ درصد نسبت به روز قبل سقوط کرده و قیمت یک دلار در بازار آزاد به ۳۴۵۰ تومان رسید. روز یکشنبه قیمت دلار آمریکا در ساعات اوج به ۲۹۸۰ تومان رسیده بود و تا ظهر امروز هم قیمت دلار ۳۲۵۰ تومان بود.

قیمت یورو، واحد پول اروپا به ۴۵۰۰ تومان رسیده و پوند انگلیس به قیمت حدود ۵۵۰۰ تومان معامله شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر قیمت هر سکه طلا در بازار به یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسیده است.

خبرنگار مهر بعد از ظهر امروز، دوشنبه، از بازار ارز تهران گزارش داد که در پی نوسان‌های شدید قیمت ارز، اکثر صرافی‌ها خرید و فروش ارز را متوقف کردند و تعدادی از آنها قیمت‌ دلار و یورو را از تابلوهای خود حذف کردند.

بنا بر گزارش ها از تهران، ارزش ریال ایران تا ظهر روز دوشنبه دهم مهرماه در برابر دلار آمریکا ۹ درصد نسبت به روز قبل سقوط کرد و سقوط قیمت واحد پول ایران در برابر ارزهای خارجی همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه هر دلار آمریکا در بازار تهران ۳۲۵۰ تومان معامله شد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که قیمت یورو، واحد پول اروپا، یورو به ۴۱۶۰ تومان رسیده و پوند انگلیس به قیمت ۵۲۶۰ تومان معامله شده است.

بر اساس همین گزارش قیمت هر سکه طلا در بازار به یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسیده است.

در همین حال محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران باز هم تاکید کرده است که تاثیر راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی به تدریج در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد.

بی بی سی نوشت: بدین ترتیب واحد پول ایران که طی روزهای گذشته به شکل قابل توجهی ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی از دست داد نسب به روز گذشته ۹ درصد کاهش یافت.

جواد تقوی، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایران از ‘رسیدگی به پرونده متخلفان ارزی خارج از نوبت’ خبر داده و گفته است: “با توجه به این‌که فاصله قیمت ارز رسمی و غیر رسمی بیش از حد انتظار است، سازمان به این موضوع ورود کرده است.”

به گفته آقای تقوی افرادی که برای واردات کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت می‌کنند ‘باید به تعهدات خود عمل کنند’ و کالاها ‘باید بر مبنای ارز تخصیصی و شبکه رسمی عرضه شود.’

دولت ایران از هفته گذشته برای کنترل بازار ارز، یک مرکز مبادلات ارزی ایجاد کرده است که در آن ارز برای واردات کالا را به قیمت‎‌های پائین‌تر از قیمت بازار آزاد می فروشد.

به نظر می‌رسد که با گذشت یک هفته از فعالیت این مرکز ، بازار ارز نه تنها آرام نشده، بلکه روزبه‌روز آشفته‌تر شده است.

صمد کریمی، سخنگوی طرح مبادلات ارزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، جلوی سفته‌بازی در بازار را ‘تا حد زیادی’ گرفته و با ادامه کار این اتاق، ‘اوضاع بازار ارز بهتر خواهد شد.’

در واکنشی دیگر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سهم مرکز مبادلات ارزی در بازار ارز را کافی ندانسته و گفته است: “زمانی که مرکز مبادلات ارزی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت که در بازار ارز نقش‌آفرینی داشته باشد.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.