سردرگمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

یکشنبه, 18ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روی خط عدم دسترسی

انتخاب خبر: هنگامی که صدای نارضایتی و اعتراض از یک دانشگاه علوم پزشکی و زیر مجموعه هایش بلند می شود هر احتمالی بدهید مسائل صنفی دانشجویی از همه کمتر محتمل است.

به گزارش انتخاب خبر، صدر فهرست دلمشغولی رسانه ها در این حیطه معمولاً حوادث ریز و درشت حوزه درمان و بیمارستان هاست یا کمبودهای بهداشتی و دلخوری کارمندانشان است یا جابجایی مدیرانشان.

اتفاقی که در هفته های اخیر موجب اعتراض دانشجویان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شده از آن دست اتفاقاتی است که قاعده فوق را به هم می زند و در رسانه ها کم و بیش مورد توجه قرار گرفت.

روزهای آخر تابستان ۹۵ در شرف آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به تجدید نظر در شهریه های دانشجویان پردیس خود کرد و این تغییرات را به ترم های پیشین نیز تسری داد. بعد از این تغییرات، کلیه آیتم های شهریه یک ترم، اعم از ثابت و متغیر مورد بازبینی قرار گرفت و شهریه های سال های پیشین، با برهان علی الحساب بودن بازنگری شد. نتیجه این اتفاق بدهی بالا آمدن تا ده میلیون تومانی دانشجویان بود.

همزمان با اعمال این تغییرات، سامانه سما که کارنامه مالی دانشجویان از طریق آن در دسترس است نیز تغییرات روزانه و حتی ساعتی را تجربه می کرد. افزایش مذکور حدود اختلاف هزینه قابل توجه- نزدیک به ۱٫۸ برابری- با شهریه دانشگاه آزاد ایجاد کرد که از عمده دلایل اعتراض دانشجویان است.

ممانعت بدوی دانشگاه از انتخاب واحد تا تسویه بدهی
محمد یکی از دانشجویان در گفتگو با انتخاب خبر می گوید: ” عمدتاً استدلال مسئولان حول دو محور است که تغییرات انجام شده تغییر نبوده(به خصوص در مورد شهریه های ثابت- بلکه اصلاح شهریه است و چون به کل دوره تحصیلی، حتی سنوات گذشته اعمال می گردد عدد شهریه ثابت در داخل کارنامه مالی در کلیه ترم ها عدد یکسانی است و دوم آن که از طرف وزارتخانه هیأت امنای هر دانشگاه مسئول تعیین آیتم های شهریه است، اعتراض ما اول بر آن است که هیأت امنای دانشگاه که موظف بوده هر ساله نرخ های جدیدش را اعلام کند چرا این کار را نکرده تا دانشجویان هم هنگام انتخاب رشته برآورد دقیقی از گزینه هایشان و مقایسه آن ها داشته باشند و هم این که بعد از سه سال یکشبه با اعمال این تغییرات و عطف به ماسبق کردن آن مشکلاتی که در جریان هستید به وجود نیاید”.

مسعود نیز یکی دیگر از دانشجوهاست. او به انتخاب خبر می گوید: “یکی دیگر از دلایل نارضایتی ما اجرایی کردن یک پیشنهاد است که برای هیأت امنا برای بررسی و تصویب فرستاده شده و تا آن زمان-شهریور۹۵- مصوب نشده بود. دوم آن که ممانعت بدوی دانشگاه از انتخاب واحد تا تسویه بدهی اخیراً ایجاد شده نیز به نوعی به بی اعتمادی موجود دامن زد.”

ارقام شهریه از طرف دانشگاه هنوز رسماً استخراج و اعلام نشده است
در تابستان هر سال هنگام چاپ دفترچه های انتخاب رشته، شرایط تحصیل در دوره های مختلف، از طرف مراکز ذیربط به سازمان سنجش جهت درج در دفترچه ها منعکس می شود. امسال نیز جهت درج شرایط و ضوابط، معاون آموزشی وزیر بهداشت طی نامه ۴۵۹/۵۰۰ مورخ ۵/۵/۹۵ نسبت به اعلام جزئیات این دوره ها به سازمان سنجش اقدام نموده است. نامه ای که در تاریخ ۱۸/۵/۹۵ مورد بازبینی قرار می گیرد و با نامه ۵۰۱/۵۰۰ معاون آموزشی وزارت بهداشت نسخ می شود و از ذکر ارقام جدید در دفترچه آزمون سراسری امسال صرفنظر شده و صرفاً به اطلاع داوطلبان رسانده می شود که تعیین شهریه سالیانه بر عهده هیأت امنا است که این ارقام در ابتدای هر سال تحصیلی از طرف دانشگاه هنوز رسماً استخراج و اعلام نشده است.

pardisolumpezeshki-3

قطع دسترسی دانشجویان به سامانه مالی شهریه
سعیده دانشجوی ترم ۳ دندانپزشکی است و یکی از این دانشجویان معترض؛ او به خبرنگار ما می گوید: ” خیلی از ارقام اعلام شده از همان نامه منسوخ ۵۰۰/ ۴۵۹ الهام گرفته شده مثل شهریه ثابت سه میلیون تومانی، اما حالا نامه بعدی، این نامه و به تبع آن اعداد و ارقام آن را کان لم یکن کرده و اختیار را به دست هیات امنا داده، که آنها هم تا این تاریخی عدد و رقمی معرفی نکرده اند، موضوعی که برای خیلی از ورودی های جدید شاید تعیین کننده باشد که مسیر تحصیلی شان را پردیس، آزاد یا رشته های دیگر، روزانه شهرهای دورتریا امتحان کردن دوباره کنکور انتخاب کنند”.

pardisolumpezeshki-2
او تعداد زیادی اسکرین شات از سامانه اینترنتی مالی اش را نشان می دهد که هر دفعه اعداد متفاوتی را نشان می دهد، در آخرین ویرایش آن شهریه ثابت سال اول ۲،۲۰۰،۰۰۰ تومان و شهریه ثابت ترم سومش ۳ میلیون تومان درج شده است!! شهریه یک واحد نظری ۳۴۰ و شهریه یک واحد عملی ۶۶۰ حساب شده است.

هدا دانشجوی ترم ۵ داروسازی است، برای رفتن به کلاسش عجله دارد و صحبتش را روی یک کاغذ نوشته و پیش من می گذارد و می رود. نوشته ” نواقص سامانه شهریه به قدری زیاد بود که توضیح دادن تناقضات اسکرین شات ها یا انعکاس آن ها مسئولان رو به زحمت می انداخت، از این رو ساده ترین راه حل را انتخاب کردند؛ قطع دسترسی ایشان به سامانه مالی شهریه”.

اعتراضات پراکنده دانشجویان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
اعتراضات پراکنده بیش از ۴۰۰ دانشجوی پردیس خودگردان که همچنان به سیاق سال تأسیس این دوره ها خود را دانشجوی بین الملل می خوانند و مراجعات به کارشناسان معاونت آموزشی بی نتیجه ماند، از طرفی مسئولان در بدو امر حاضر نشدند که قبول کنند تا از مشروط کردن ثبت نام ترم جدید به تسویه بدهی های ناشی از این تغییرات دفعی صرفنظر کنند نتیجتاً در تاریخ ۱۳/۶/۹۵ گردهمایی اعتراض آمیز چند صد نفره دانشجویان در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه انجام پذیرفت. بالاخره مسئولان دانشگاه از شرط تسویه بدهی در مقابل باز کردن سامانه انتخاب واحد ترم جدید کوتاه می آیند، خبر این اعتراض دسته جمعی در اخبار شبانگاهی تلویزیون و مطبوعات منعکس می شود، و پیرو آن اداره آموزش جمعی از این دانشجویان را برای بررسی موضوع می پذیرد.

در این فاصله در تاریخ ۱۴/۶/۹۵ معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به دانشگاههای علوم پزشکی نامه ای صادر می کند و قیودی را بر تصمیمات هیأت امنای آن ها تعریف می کند و حداکثر شهریه سالیانه برای یک دانشجوی دوره دکتری پردیس خودگردان در سال ۹۶-۹۵ را ۱۷،۶۰۰،۰۰۰ تومان تعیین می کند و افزایش سالانه شهریه را به ده درصد محدود می کند.

حسین یکی از دانشجویانی است که در جلسه مذاکره با مسئولان آموزش دانشگاه حضور داشته است. او می گوید: ” علی رغم آن که تناقض ارقام آیتم های شهریه پیشنهادی دانشگاه با قیود تعریف شده در نامه معاون وزیر، توضیح داده شد و قول بررسی و تجدید نظر دادند، از هماهنگی برای توضیح نتایج بررسی هایشان با نمایندگان دانشجوها خودداری کردند”. او فایلی از حساب و کتابشان را در اختیارم می گذارد که به گزارشم ضمیمه کنم.

لزوم تشکیل شوراهای صنفی ویژه دانشجویان پردیس های خودگردان دانشگاهی
مریم نیز یکی از این دانشجویان است که از پاسخگویی مسئولان دانشگاه ناراضی است، البته او بخشی از این اشکالات را متوجه نداشتن شوراهای صنفی ویژه دانشجویان پردیس ها می داند. او به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: ” درست است که بر اساس ماده بیست برنامه پنجم توسعه شهریه های این دوره ها بر اساس قیمت تمام شده حساب می شود ولی شورای صنفی جایی است که رسمی است و سیستماتیک از دانشگاه مطالبه می کند که مثلاً چگونه ۲۲ واحد عمومی در دانشگاه آزاد ۱ میلیون تمام می شود و در دانشگاه پردیس ۷ میلیون، یا می پرسد که وقتی درسی ۲ واحدی مثل مبانی مواد دندانی در یک کلاس صد نفره تدریس می شود، با در نظر گرفتن شهریه هر واحد تئوری ۳۴۰،۰۰۰ تومان و ۱۶ جلسه در طول ترم یک چیزی در حدود ۷۰ میلیون قیمت تمام شده دارد؟ جلسه ای ای ۴ میلیون تومان!! این اعداد با نرخ بالاسری چند درصد حساب شده است؟ یا آن که علت مسکوت ماندن بند ز ماده بیست قانون برنامه پنجم در مورد پرداخت وام به دانشجویان پردیس بین الملل، در حالی که دانشجویان همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد از آن برخوردارند چیست؟ “در پایان وقتی از او می پرسم که کف مطالباتشان در مرحله کنونی چیست؟ معتقد است” مدنظر قرار گرفتن نامه معاون وزیر در خصوص رعایت سقف ۱۷۶۰۰ و با ۱۵ واحد نظری و ۵ واحد عملی “

به نظر می رسد پرهیز از هرگونه تغییرات شتابزده و در نظر گرفتن نقطه نظرات جامعه هدفی که در مورد آن تصمیم گرفته می شود موضوعی که شایسته نامیده شدن و توصیف با واژه تدبیر است. آنها می گویند پیگیر تأسیس شورای صنفی دانشجویان پردیس خودگردان برای احقاق حقوق و شفافیت در رابطه دوطرفه شان با دانشگاه هستند.

ضمیمه ۱: بررسی نرخ شهریه های اعلام شده پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مبانی و فرضیات در نظر گرفته شده: در جلسه تعدادی از دانشجویان با مدیر کل محترم آموزش نیز این فرضیات از طرف ایشان ارائه شده یا آن که درستی آن تصدیق شده است.
۱- نرخ هر واحد شهریه متغیر اعم از عملی یا نظری برای دانشجویان ورودی های مختلف در یک نیمسال تحصیلی یکسان است.

۲- شهریه متغیر از سال ۹۲ تا ۹۵ با شیب سالیانه ۱۰% افزایش می یابد.

۳- هر سال تحصیلی از دو نیمسال تحصیلی تشکیل شده و شهریه یک نیمسال تحصیلی = یک شهریه ثابت+شهریه ۱۵ واحد نظری+۵واحد عملی می باشد.این موضوع در آیین نامه های قبلی مورد استفاده نیز مورد استناد قرار می گرفته است.

۴- مطابق نامه مورخه ۱۵/۶/۹۵ معاون محترم وزیر بهداشت حداکثر شهریه دریافتی بابت یک سال تحصیلی دوره دکتری عمومی پردیس خودگردان ۹۶- ۹۵نبایستی از ۱۷،۶۰۰،۰۰۰ تومان تجاوز نماید.

۱۷،۶۰۰≥ (شهریه دوره دکتری عمومی پردیس خودگردان سال تحصیلی۹۶-۹۵)

اگر گران ترین شهریه در این نامعادله صدق کند ناخواه همواره این نامعادله برقرار است. با در نظر گرفتن شهریه دندانپزشکی ورودی مهر۹۵ و قراردادن آن در این نامعادله به بررسی می پردازیم.از آنجایی که اطلاعات شهریه ثابت ایشان در دست نیست محاسبات را برای کران بالا و پایین آن انجام می دهیم. برای کران بالا عدد ۳ میلیون تومان که قبلاً مطابق نامه پیشنهادی به سازمان سنجش مورد استناد قرار می گرفت را در نظر می گیریم و برای کران پایین خوشبینانه در نظر میگیریم که شهریه ثابت ۹۴ یعنی ۲۲۰۰ برای ایشان هم منظور شده باشد.

الف- محاسبات با فرض شهریهA ثابت ۳ میلیون تومان برای دندانپزشکی ورودی ۹۵
شهریه متغیر نظریB))341-شهریه متغیر عملی(C) 660
A+15B+5C ≤۱۷۶۰۰/۲ → ۳۰۰۰+۱۵B+5C≤۸۸۰۰→۱۵B+5C≤۵۸۰۰→۱۵×۳۴۱+۵×۶۶۰≤۵۸۰۰→۸۴۱۵≤۵۸۰۰ غیرقابل قبول
برای درست در آمدن نامعادله مجبوریم شهریه های متغیر را در ضریب ۵۸۰۰/۸۴۱۵ =۰٫۶۹ضرب کنیم.
شهریه یک واحد نظری در سال ۹۶-۹۵=۰٫۶۹×۳۴۱=۲۳۵
شهریه یک واحدعملی در سال ۹۶-۹۵=۰٫۶۹×۶۶۰=۴۵۵

حالا برای محاسبه شهریه سال های قبل تر با توجه به فرض شماره ۲ شهریه هر سال را بر ۱٫۱ تقسیم می کنیم تا آیتم سال تحصیلی قبل آن به دست بیاید.

ب- محاسبات با فرض شهریهA ثابت ۲٫۲ میلیون تومان برای دندانپزشکی ورودی ۹۵

** اگر حتی شهریه ثابت ورودی های ۹۵ نسبت به شهریه ثابت ورودی ۹۴ تغییر نکند محاسبات بالا را تکرار می کنیم تا کران بالای شهریه های متغیر را محاسبه کنیم.

شهریه متغیر نظریB))341-شهریه متغیر عملی(C) 660
A+15B+5C ≤۱۷۶۰۰/۲ → ۲۲۰۰+۱۵B+5C≤۸۸۰۰→۱۵B+5C≤۶۶۰۰→۱۵×۳۴۱+۵×۶۶۰≤۶۶۰۰→۸۴۱۵≤۶۶۰۰ غیرقابل قبول
برای درست در آمدن نامعادله مجبوریم شهریه های متغیر را در ضریب ۶۶۰۰/۸۴۱۵ =۰٫۷۸۴ضرب کنیم.
شهریه یک واحد نظری در سال ۹۶-۹۵=۰٫۷۸۴×۳۴۱=۲۶۷
شهریه یک واحدعملی در سال ۹۶-۹۵=۰٫۷۸۴×۶۶۰=۵۱۷

حالا برای محاسبه شهریه سال های قبل تر با توجه به فرض شماره ۲ شهریه هر سال را بر ۱٫۱ تقسیم می کنیم تا آیتم سال تحصیلی قبل آن به دست بیاید.

pardisolumpezeshki-1

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.