گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در مردادماه ۹۶

چهارشنبه, 1ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مرداد ماه ۹۶ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در مرداد ماه ۹۶ با بیش از ۵۰ مورد اعدام, آزار های جنسی و جسمی متعدد کودکان, بازداشت های گسترده, نقض گسترده حقوق زندانیان بخصوص زندانیان سنی مذهب و زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج, اعتصاب غذای گسترده ی زندانیان در زندان ها, نقض پایدار آزادی بیان, لغو پیوسته ی کنسرت ها, تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی, آلودگی های بسیار محیط زیست و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

اعدام
آمار فزاینده اعدام همچنان یکی از مهمترین موارد نقض حقوق بشر در ایران به شمار می رود. علیرغم تمام تلاش ها و فشارها هیچ آمار دقیقی از تعداد اعدام های انجام شده وجود ندارد. در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد قوه قضائیه آمار اعدامی‌های موادمخدر را به ما اعلام نمی کند.

با پیگیری ها و تلاش بسیار در این ماه مجلس طرح کاهش مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر را تصویب کرد.

آمار اعدام ها در مرداد ماه ۹۶ از ۵۰ نفر فراتر رفت که بیش از نیمی از آن مربوط به جرایم مواد مخدر بود.

از مهمترین اخبار در زمینه اعدام های صورت گرفته میتوان به اعدام گروهی دستکم یازده زندانی از محکومان جرایم مواد مخدر در زندان بیرجند و اعدام دست‌کم ٧ زندانی در زندان رجایی شهر کرج از متهمان مربوط به قتل, اشاره کرد.

اعدام در ملاءعام از دیگر موارد نقض فاحش حقوق بشر محسوب میشود که میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آن را ممنوع کرده است. در این زمینه اعدام یک زندانی در شهرستان جویبار و یک زندانی دیگر را در نصرآباد اصفهان در ملاءعام را شاهد بودیم. همچنین محکومیت یک فرد به پنج‌بار اعدام در ملاءعام و محکومیت فردی دیگر در اصفهان به اعدام در ملاءعام از نمونه های قابل ذکر در این زمینه هستند.

اعدام کودکان از موضوعات بسیار مهم در این زمینه محسوب می شود که در این ماه متاسفانه اعدام علیرضا تاجیکی، کودک-مجرمی که پرونده ای سراسر ابهام داشت را شاهد بودیم.

تلاش برای عفو و حفظ جان زندانیان محکوم به اعدام در اشکال مختلف دچار اشکالات و تناقضات و تبعیضات مذهبی است که نمونه ی آن حفظ قرآن برای نجات از اعدام است. در این زمینه در دو خبر شاهد عفو چهار محکوم به اعدام و سه محکوم به اعدام به دلیل حفظ قرآن بودیم.

صدور احکام اعدام بدون وجود ادله قانونی و صرف گرفتن سوگند از شاهدان از دیگر مصادیق نقض حقوق بشر محسوب میشود که در این ماه طلب پنجاه سوگند توسط یک قاضی برای محکوم کردن یک فرد به اعدام را شاهد بودیم.

از میان خبرهای معدود در زمینه بخشش و رهایی از اعدام خوشبختانه در یک مورد برجسته گذشت از اعدام، به صلح میان دو طایفه منجر شد.

آزادی اندیشه و بیان
نقض آزادی بیان و اندیشه شهروندان در این ماه نسبت به ماه های گذشته نه تنها بهبودی نداشت بلکه عفو بین الملل اعلام داشت سرکوب مدافعان حقوق بشر پس از پیروزی حسن روحانی رو به افزایش است. این ماه نیزهمچون گذشته با بازداشت ها, احضار ها و محکومیت های بسیار همراه بود که مواردی از آنها در ذیل عنوان خواهد شد.

از مهمترین خبرها در زمینه آزادی بیان و اندیشه که در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت میتوان به خبر محرومیت شجاعی و حاج صفی از تیم ملی اشاره کرد. در این زمینه ابتدا معاون وزیر ورزش اعلام کرد شجاعی و حاج صفی از تیم ملی محروم شدند اما پس از آنکه فیفا از ایران درباره محرومیت شجاعی و حاج‌صفی توضیح خواست خبرهایی مبنی بر اینکه این دو ورزشکار در تیم ملی باقی خواهند ماند اعلام شد.

از جمله بازداشت های متعدد و پیوسته میتوان به بازداشت اعضای عرفان حلقه توسط سپاه پاسداران در نقاط مختلف اشاره کرد که از جمله این بازداشتها میتوان به دستگیری ۹ تن در شاهین شهر اصفهان و ۱۲ تن در اصفهان و ۹ تن در تبریز و یک نفر در شمال کشور و یک نفر دیگر در اصفهان اشاره کرد. این بازداشتها در حالی به صورت گسترده و پیوسته ادامه دارد که آخرین دفاع از محمدعلی طاهری اخذ شده است و فشار برای صدور حکم اعدام او از سوی نهاد های قدرت وجود دارد.

از جمله دیگر مصادیق نقض آزادی بیان میتوان به بازداشت شهروندان و ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد درگذشت احمد شاملو اشاره کرد.

در فضای رسانه ای ماه پرتنشی را شاهد بودیم . از مهمترین موارد قابل ذکر میتوان به بازداشت ساسان آقایی و صدور قرار بازداشت یک ماهه برای وی و در ادامه بی خبری از وضعیت این روزنامه نگار بازداشتی, همچنین بازداشت یغما فشخامی را ذکر کرد.

از دیگر خبرها در زمینه فضای رسانه ای میتوان به مجرم شناخته شدن روزنامه ایران و سایت بولتن نیوز و هفته نامه صدا , همچنین احضار ۲ خبرنگارحوادث به دادسرای آبادان و ممنوع المعامله شدن ده‌ها نفر از کارکنان ایرانی بی‌بی‌سی و کارشکنی در آزادی هنگامه شهیدی اشاره کرد. در این میان ربیعی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت تعاون گفت دادستان کل کشور مخالف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران است.

در زمینه فضای مجازی دادگاه تجدیدنظر سه فعال تلگرامی برگزار شد و تنها پنج دقیقه فرصت دفاع به آنها داده شد. همزمان دو کاربر فضای مجازی در مازندران دستگیر شدند.

از خبرهای دیگر در زمینه نقض آزادی بیان و اندیشه میتوان به بازداشت مهدی خزعلی, احضار صادق زیباکلام , ممنوع الخروجی فائزه هاشمی , محکومیت دانیال استخر به حبس به اتهام توهین به رهبری, بازداشت سه شهروند مشهدی به اتهام ارتباط با یک گروه فکری , پلمب برخی شرکت‌های معتبر به خاطر تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای ,دستگیری چند مربی رقص توسط سپاه پاسداران ,دستگیری نویسنده مطلبی علیه پلیس در دامغان ,احضار یک درویش گنابادی از سوی اداره اطلاعات شهرکرد و بازداشت زوج دی-جی در مشهد اشاره کرد.

آزادی های اقلیت‌های دینی و اتنیک ها
حقوق اقلیت‌های دینی و اتنیک ها همچون ماه های گذشته در ایران در این ماه نیز با نقض گسترده ادامه داشت.

از مهمترین اخبار در زمینه نقض حقوق شهروندان مسیحی میتوان به دستگیری مبلغان مسیحیت توسط سپاه پاسداران اشاره کرد. همچنین یک نوکیش مسیحی در شیراز بازداشت شد.

در داخل زندان ها نیز فشار و تهدید بر زندانیان مسیحی رو به افزایش است. در این زمینه اخبار حاکی از کارشکنی در آزادی مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی و پرونده سازی و تهدید وی دقایقی پیش از آزادی بود. از دیگر مصادیق فشار بر جامعه مسیحی میتوان به مسدود کردن درب ورودی گورستان تاریخی مسیحیان کرمانشاه اشاره کرد.

در زمینه نقض حقوق شهروندان بهایی میتوان به پلمپ محل کسب دست کم ۱۱ شهروند بهایی در ارومیه و احضار ۹ شهروند بهایی در خرمشهر , بازداشت یک شهروند بهایی در قائمشهر و صدور احکامی ناعادلانه و تبعیض آلود برای عاملان قتل یک شهروند بهایی در یزد اشاره کرد.

همزمان در گزارش ها آمد که امکان ملاقات بین زوج های شهروندان بهایی محبوس در اوین و رجایی شهر سلب شده است. در این زمینه جامعه جهانی بهایی از وخیم شدن وضعیت زندانیان عقیدتی در زندان گوهر دشت خبر داد. همچنین پیگیری‌های نسیم باقری زندانی بهایی برای بهره‌مندی از مرخصی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شهروندان اهل سنت در ادامه بازداشت ها و فشار های ماه گذشته تحت فشار بسیاری قرار داشتند. در این میان ممنوع الملاقات شدن فعالان اهل سنت بازداشت شده نمونه بارز این موضوع است.

همچنین در نقاط مختلف بازداشت شهروندان سنی مذهب و اتنیک ها در شکل های مختلف فشار, آزارو تبعیض را بر آنان رقم زد که در این میان می توان از سرنوشت نامعلوم تعدادی از بازداشت شدگان اهوازی, بازداشت دست کم ۱۳ شهروند عرب سنی مذهب در خوزستان؛ صدور حکم زندان برای دو شهروند در شوش و سرنوشت نامعلوم شهروند اهوازی پس از بازداشت نام برد.

همچنین وضعیت عباس، افشین و رامین حسین پناهی با اینکه مادر افشین حسین پناهی موفق به ملاقات با فرزند خود شد همچنان در هاله ای از ابهام است.

فشار ها اما فقط به بازداشت و زندان ختم نمی شود. برخورد نیروهای نظامی در اشکال مختلف با شهروندان سنی مذهب بخصوص با شهروندان اهل سیستان و بلوچستان توام با خشونت است. به نحوی که در یک مورد با تیراندازی مستقیم ماموران انتظامی ۳ شهروند بلوچ کشته و زخمی شدند و در موردی دیگر تیراندازی بی ضابطه ماموران در چابهار موجب واژگونی خودرو شهروندان شد که هر دو مورد به ظن حمل “کالای قاچاق” صورت گرفت و پس از تیراندازی مشخص شد این خودرو ها هیچ باری حمل نمی کردند.

از دیگر اخبار نفض حقوق اتنیک ها میتوان به احضار عباس لسانی و عسگر اکبرزاده به دادگاه انقلاب اهر اشاره کرد. همچنین حکم نهایی حبس و تبعید برای سیامک میرزایی صادر شد.

زندان
زندان های ایران مملو از افرادی ست که به عناوین مختلف پس از حضور در زندان امکان بازگشت به زندگی عادی را نخواهند داشت. در این رابطه مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی از بازگشت ۴۶ درصد از زندانیان آزاد شده به زندان به دلیل تکرار وقوع جرم خبر داد.

زندانیان ایران در این ماه نیز همچون ماه های گذشته متحمل نقض گسترده حقوق بشر بودند. عدم رسیدگی پزشکی از مهمترین مشکلات زندانیان است.

شراط سهیل عربی و عدم رسیدگی پزشکی به وی و مضروب شدن در بند سپاه و پیامدهای پزشکی آن , وضعیت محمد علی شمشیر‌زن درویش زندانی و نیاز به بستری شدن فوری در بیمارستان به دلیل بیماری قلبی, بیمارهای عفونی محسن عمرانی، معلم زندانی که از دریافت خدمات پزشکی کافی محروم مانده. وضعیت بشدت بحرانی حمزه درویش زندانی اعتصابی و اظهار نکرانی وکیل مدافع احسان مازندرانی از شرایط جسمی موکلش, نپذیرفتن مسولیت تامین دارو های آرش صادقی توسط زندان چند نمونه از وضعیت سخت زندانیان در شرایط رسیدگی های پزشکی است.

همچنین در پی وخامت حال مهدی کروبی و عمل جراحی قلب وی عفو بین الملل از ارایه خدمات پزشکی به محصورین ابراز نگرانی کرد.

در رابطه با زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می برند مهمترین خبر مربوط به اعتصاب جمعی زندانیان سیاسی , انتقال به انفرادی و سایر محدودیت ها برای دهها زندانی سیاسی در رجایی شهرکرج در پی انتقال به بند امنیتی تازه ایجاد شد. حداقل ۲۲ زندانی سیاسی در اعتصاب غذا به سر میبرند.

اعتصاب غذای اعتراضی مجید مقدم و امین افشار نادری در اوین و حمزه درویش زندانی ۲۴ ساله سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج که در پی اغما به بیمارستان منتقل شد, خودداری آیت الله نکونام از دریافت دارو در زندان قم و اعتصاب غذای یک روزه مهدی کروبی از مهمترین اخبار در ارتباط با اعتصاب غذای زندانیان در زندان های ایران بود.

از دیگر اخبار در زمینه نقض حقوق زندانیان به محرومیت دست کم ۵۰ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج از ملاقات وممنوع الملاقات شدن بی دلیل علی شریعتی ؛ سرنوشت نامعلوم یوسف عمادی، زندانی اوین پس از انتقال به محلی نامعلوم و بی‌خبری از وی پس از انتقال به قرنطینه و محرومیت از تماس تلفنی و ملاقات تا روز دادگاه وی که از بابت پرونده جدید برگزار شد؛ میتوان اشاره کرد.

همچنین بی خبری از وضعیت دهها زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج و سرنوشت پرابهام جمال موسوی، زندانی اعدامی , پرونده سازی جدید برای آتنا دائمی , شکنجه‌ی شهروند کرمانشاهی , انتقال عمادالدین ملازهی به سلول انفرادی و پس از آن تبعید به قرنطینه زندان و جلوگیری از حضور احسان مازندرانی در دادگاه شکایت علیه خبرگزاری تسنیم از دیگر اخبار در ارتباط با نقض حقوق زندانیان در این ماه بود.

حقوق کودک
اخبار مربوط به کودکان در این ماه با خبرهای دردناک تجاوز و کودک آزاری های متعدد در نقاط مختلف کشور همراه بود. خبرها در زمینه قوانین حمایت از کودکان در این ماه حاکی از تصویب ماده ۹ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بعد از گذشت ۶‌سال در مجلس بود. همچنین عضو کمیسیون اجتماعی از ارائه طرحی به هیات رئیسه خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن، افرادی که جرایم خشن علیه کودکان و نوجوانان، افراد مسن و معلول مرتکب شوند، مفسد فی الارض شناخته خواهند شد.

آزار جنسی کودکان از مهمترین موارد نقض حقوق کودکان است. در این ماه نشست آسیب‌شناسی پد‌‌ید‌‌ه کود‌‌ک‌آزاری برگزار شد‌‌ و در آن از ١٠۴ مورد آزار جنسی کودکان در یکسال خبر داده شد.

از مهمترین پرونده های آزارجنسی کودکان در این ماه میتوان به پرونده کودک ۱۲ ساله ای اشاره کرد که متهم به جای تجاوز بابت آدم ربایی محاکمه شد. همچنین پریای ۵ ساله که پس از آزارجنسی و جسمی فوت کرد.

تجاوز به دختربچه ۳ ساله در مشهد و ناتوانی خانواده در پیگیری حقوقی و تجاوز به دختر ۱۶ ساله در خیابانهای تهران از دیگر خبرها در ارتباط با تجاوز جنسی به کودکان در این ماه بود

اما آمار و خبرها در زمینه کودک آزاری در این ماه ابعاد گسترده تری داشت. بهزیستی اعلام کرد ۱۶۰ هزار از تماسهای اورژانس اجتماعی مربوط به «کودک آزاری» بود. همچنین اعلام شد کودک آزاری در البرز بیشترین آمار تماسها با اورژانس اجتماعی است

از دیگر اخبار در زمینه کودک آزاری به کودک آزاری دختربچه ۶ساله که او را به کما رساند, فاطمه یک سال و نیمه که زیر شکنجه های مادر و ناپدری جان داد, , شکنجه پسربچه١١ساله توسط پدر , دختر بچه کرمانشاهی که بیرحمانه از مادرش کتک خورده بود , کودک ۱۵ ماهه ای که با قمه به او حمله شد , مرگ کودک ۶ ماهه پس از آزار , قتل پسری توسط پدری که قبلا همسرش را نیز به قتل رسانده بود و دستگیری مادری که کودک خردسال خود را معتاد کرده و باعث مرگ او شده بود، می توان اشاره کرد.

زنان
حقوق زنان همواره مورد نقض گسترده قرار داشته و دارد در حدی که نادیده گرفتن حقوق اولیه زنان در ایران در بسیاری از موارد امری قانونی ست. از مهمترین مباحث در این زمینه امر حجاب است که علیرغم تلاش زنان برای بدست آوردن آزادی بیشتر در این زمینه حاکمیت تلاش وافری برای اعمال محدودیت در این زمینه دارد.

در این راستا دبیر کمیسیون بهداشت مجلس خواستار قوانین سخت تر حجاب برای پرستاران در بیمارستان‎ها شد. همچنین در قزوین تهدید کارکنان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی توسط دادستان قزوین به حجاب اجباری و راه اندازی تیم گشت ویژه بانوان در قم از سوی دادستانی قم از جمله خبرها در زمینه اعمال فشار قانونی در زمینه حجاب بود.

فعالین حقوق زنان همواره تحت فشارها و پیگردهای قانونی بوده اند. در این ماه عالیه مطلب‌زاده فعال حقوق زنان، به سه سال زندان از سوی دادگاه انقلاب محکوم شد.

خشونت علیه زنان در ابعاد گسترده ای در ایران پیش می رود و اخبار کنترل شده ای در این زمینه در رسانه های داخلی درج می شود. در این ماه وقوع یک قتل “ناموسی” در ایلام و خودسوزی مرگبار زن ۳۵ ساله در نهاوند با بنزین از جمله خبرها در این زمینه بود.

گفتنی است که در چهارماهه نخست سال جاری، ۲۶۶ نفر به جهت تشکیل پرونده با موضوع همسر آزاری به ادارات پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده اند.

از دیگر اخبار در رمینه حقوق نقض شده ی زنان میتوان به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه ها اشاره کرد که در این ماه با وجود وعده‌ی قبلی؛ حراست سالن انقلاب، زنان حاضر در ورزشگاه را به بیرون هدایت کرد.

کارگران و اصناف
با توجه به وضعیت اقتصادی در ایران و خلا وجود قوانین کامل در حمایت از حقوق کارگران, این ماه همچون ماه های گدشته برای کارگران به سختی گذشت.

نقص ایمنی در محل کار از مهمترین چالش های کارگران است. در این زمینه یک کارشناس ایمنی گفت ۸۰ درصد از حوادث کار گزارش نمی‌شود.

این ماه با حداقل ۳۶ مرگ کارگری و دست کم ۵۵ مصدومیت, ده ها تجمع و اعتصاب کارگری که اکثراً درباره معوقات مزدی صورت گرفت از جمله ماه های پرحادثه برای کارگران بود.

از بحث انگیزترین خبرها در این ماه نشر تصاویری از کارخانه چسب هل در تبریز بود که نشان دهنده اعمال قوانین ضد انسانی در فضای کار بود. پس از آنکه فعالان کارگری گفتند خواستار بازرسی از شرایط کارگران چسب هل هستیم مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی تخلفات در کارخانه چسب‌هل را تایید کرد.

از دیگر رویدادهای مهم در این ماه مرگ مرد دستفروش وانتی در درگیری با ماموران شهرداری قم بود که به تشکیل پرونده قضایی انجامید. در این زمینه تجمع وانت‌دارانِ میوه فروش قم در اعتراض به مرگ همکارشان را شاهد بودیم.

شرایط سخت برای کارگران در برخی موارد توان و میل به زندگی را از آنان می گیرد. در این ماه شاهد خودسوزی ومرگ تلخ مرد پیمانکاری مقابل شهرداری قم بودیم. همچنین در موردی دیگر مردی بعد اینکه رئیس مالی شهرداری منطقه ۱۶ تهران به او گفت برای دریافت مطالباتش باز هم باید صبر کند، خود را به آتش کشید.

از اخبار فعالین حقوق صنفی و کارگری بازداشت اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان و بازداشت و اعتصاب غذای رضا شهابی فعال سرشناس کارگری ایران از مهمترین اخبار بود. گفتنی است شش تشکل بین المللی کارگری از جمله فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت وی و تدام اعتصاب غذای این زندانی اعلام کردند.

وضعیت کارگران نیشکر هفت تپه همچنان مبهم است و این کارگران در مبارزه با احقاق حقوق خود در تلاشند. در این زمینه احضار ۴۰ کارگر دیگر هفت تپه توسط دادگستری شوش از جمله اخبار در مورد این کارگران بود.

از دیگر اخبار کارگری میتوان به اخراج پر تعداد کارگران در دو واحد مختلف و بازداشت و اخذ تعهد از فعالان کارگری گروه ملی صنعتی فولاد ایران اشاره کرد.

بهداشت و محیط زیست
اخبار محیط زیست در این ماه آلودگی های متفاوت و بیمار شدن شهروندان در اثر آنها همراه بود. در این ماه حادثه نشت گاز کلر در دزفول به مصدومیت و بیمار شدن ۵۰۷ نفر انجامید. همچنین خبرها حاکی از این است که در این رابطه یک نفر فوت شد. این موضوع در دست بررسی ست.

غلظت ذرات معلق هوای سیستان و بلوچستان ۱۴ برابر حد مجاز رسید. در این رابطه توزیع ماسک در زهک را شاهد بودیم. وجود ریزگرد ها در سیستان و بلوچستان ۲۵۰ نفر را روانه مراکز درمانی کرد.

در این ماه تالاب انزلی در لیست سیاه مونترو قرار گرفت. همچنین گزارشاتی درباره وجود ریزگردهای سمی و خطرناک در بستر خشک تالاب گاوخونی , معضل بی‌سرانجام پسماند در استان‌های شمالی , خشک شدن تالاب بین المللی «گمیشان» , جیره بندی آب در ایذه و اینکه فاضلاب‌های پتروشیمی و مواد سمی، ماهی های خور موسی را به جیوه آلوده کرده اند , تلف شدن آبزیان در تالاب هورالعظیم به دلیل کم‌آبی , هشداری در باره خطر خشک شدن دریاچه ارومیه که جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند از جمله مهمترین اخبار در زمینه آب, تالاب ها و منابع آبی کشور بودند.

خبرها در زمینه محافظت از مراتع و جنگل ها اما با اخبار گسترده آتش سوزی و سهل انگاری های مسولین و ارگانها در برخورد با جنگل ها و مراتع همراه بود. در این ماه در جریان آتش سوزی گسترده ۵۰۰ هکتار از اراضی میانکاله خاکستر شد. همچنین در اخبار داشتیم که دهها هکتار از مراتع و جنگلها در مانورهای سپاه پاسداران از بین رفتند.

لازم به ذکر است در اقدامی بسیار اشتباه و پرخسارت ۶ هزار اصله درخت در شیراز به‌دلیل جانمایی اشتباه در یک پروژه قطع شد.

از دیگر اخبار در زمینه حقوق حیوانات میتوان به قتل عام ۵۰ قلاده سگ با ماده سمی در ملارد اشاره کرد.

گفتنی ست درختکاری، مطالعه کتاب و حرفه آموزی به جای حبس حکم جایگزین قضات گلستانی ستودنی بود.

حقوق فرهنگی
از جمله نقض حقوق بشر در ارتباط با موضوعات فرهنگی در این ماه میتوان به لغو پیوسته کنسرت ها در نقاط مختلف کشور اشاره کرد.

در خبر ها آمد که اداره ارشاد کرج، اجرای فریدون آسرایی را لغو کرد. همچنین در قوچان از ورود ناظری‌ها به سالن کنسرت جلوگیری شد. قطع کردن برق و صدا در کنسرت به علت کف زدن تماشاگران در کنسرت گروه موسیقی لیان, لغو کنسرت حامد زمانی در مشهد و تهدید گروه موسیقی سنتی مهراوه در صورت اجرای کنسرت, از جمله اخبار در زمینه لغو گسترده کنسرت ها بود.

در این زمینه معاون پارلمانی وزارت فرهنگ گفت قوه قضاییه مستقلا در زمینه‌ لغو کنسرت‌ها اقدام می‌کند.

همچنین اداره فرهنگ و ارشاد گلپایگان اعلام کرد طبق بخشنامه ترویج موسیقی نداریم و نظر فقهی علمای شهرستان بر حرام بودن موسیقی است.

از دیگر اخبار در زمینه فرهنک میتوان به کمپین “هنر توقیف‌شدنی نیست” که توسط هنرمندان به پا شد اشاره کرد که در آن هنرمندان به توقیف فیلم ها نه گفتند.

در زمینه حفظ آثار ملی و تاریخی میتوان به تملک اراضی‌ معبد آناهیتا از سوی اداره اوقاف کنگاور به بهانه وجود امامزاده اشاره کرد.

عدم امنیت و خشونت نظامی و قضایی علیه شهروندان
در ماهی که گذشت ۳ مورد اسیدپاشی رخ داد که یک مورد در پارس آباد, دیگری زنی سالخورده در تهران و مورد بعد اسیدپاشی مرد افغان روی همسرش تحت تاثیر یک فیلم بود.

کولبران در این ماه نیز شاهد برخورد و تیراندازی های نیروی های نظامی ایران بودند. در این ماه حداقل ۸ کولبر زخمی و۷ نفر کشته شدند.

در ارتباط با موضوع نقض حقوق کولبران برخی مسولین واکنش هایی داشتند. در این زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس گفت کول‌بران باید از مزایای قانون کار بهره‌مند باشند. همچنین معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد کوله بران قاچاقچی نیستند وکولبران به جای کوه از معابر رسمی عبور خواهند کرد. لازم به ذکر است که سفر وزیر کار به پیرانشهر برای بررسی وضعیت بیمه کولبرها را در اخبار داشتیم.

در ارتباط با حکم شلاق در این ماه بالغ بر ۱۸۰۰ ضربه حکم شلاق صادر شد که در یک مورد اجرای حکم شلاق بازیگر مشهور تلویزیون را راهی بیمارستان کرد.

از دیگر حقوق نقض شده شهروندان میتوان به دستگیری ۱۰۸ نفر در اصفهان و شیراز و کرمان اشاره کرد.

همچنین انفجار مین به کشته و زخمی شدن ۳ شهروند منتهی شد.

پایان:
۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مرداد ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

در این ماه اخبار مربوط به اعتصاب غذای مهدی کروبی از جمله اخباری بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد. همچنین خبر تخلفات کارخانه چسب‌هل در فضای مجازی واکنش های زیادی به همراه داشت.

اخبار مربوط به محرومیت شجاعی و حاج صفی از تیم ملی و حواشی آن از جمله توضیح فیفا در مورد این اقدام بسیار مورد توجه قرار داشت به نحوی که مسولان مجبور به بازنگری در تصمیم خود کرد.

از بازداشت های گسترده صورت گرفته خبر بازداشت ساسان آقایی روزنامه نگار نیز توجه زیادی به خود جلب کرد. گفتنی است خبر اعدام علیرضا تاجیکی کودک-مجرمی که پرونده ای پر ابهام داشت به نسبت خبرهای اعدام مهمی که با بی تفاوتی روبرو شدند, مورد توجه قرار گرفت.

۲– گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

اعدام گروهی دستکم یازده زندانی از محکومان جرایم مواد مخدر در زندان بیرجند و اعدام دست‌کم ٧ زندانی در زندان رجایی شهر کرج از جمله اخبار مهمی بود که با توجه کمتری از سوی مخاطبان مواجه شد.

همچنین پلمپ محل کسب دست کم ۱۱ شهروند بهایی در ارومیه و احضار ۹ شهروند بهایی در خرمشهر , محدودیت ها برای دهها زندانی سیاسی در رجایی شهرکرج , تملک اراضی‌ معبد آناهیتا از سوی اداره اوقاف کنگاور , اخبار مربوط به کارگران نیشکر هفت تپه , اخبار در زمینه کودک آزاری , محیط زیست و لغو پیوسته کنسرت ها از اخبار بسیار مهمی بودند که ظرفیت توجهی بیشتری از سوی افکار عمومی را داشتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.