تحلیل واشینگتن پست از تحریم‌های جدید آمریکا: آخرین منابع درآمد نفتی ایران خشک می‌شوند

دوشنبه, 2ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

tahrimha

تا دو هفته دیگر، یعنی از ۶ فوریه دولت اوباما تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کند که می تواند بزرگترین منایع باقی مانده به منظور درآمدزایی از صنعت نفت ایران را خشک کند.

از زمانی که بنادر اروپایی دروازه‌های خود را به روی تانکرهای نفت ایران بسته‌اند، تهران استراتژی نگاه به شرق برای زنده نگاهداشتن اقتصاد خود را دنبال می کند. کشورهایی مانند چین؛ هند و کره جنوبی که برخی از آنها منتقد تحریم های غرب علیه ایران هستند، شریان حیاتی را برای اقتصاد ایران و جریان داشتن دلارهای نفتی ، فراهم کرده‌اند.

اما احتمالا این دوره مدت زیادی به طول نمی‌انجامد. تنها تا دو هفته دیگر، دولت اوباما تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کند که می تواند بزرگترین منایع باقی مانده به منظور درآمدزایی از صنعت نفت ایران را خشک کند. این تحریم ها که از ۶ فوریه آغاز می‌شوند، به ایران امکان می‌دهد تا به دریافت هزینه صادرات نفت به کشورهایی مانند چین و هند ادامه دهد اما این هزینه دیگر به صورت نقدی به جمهوری اسلامی پرداخت نخواهد شد.

به گزارش واشینگتن پست، بخشی از بسته تحریم‌ها که سال گذشته میلادی به تصویب رسیده، به این نکته مربوط می شود که هرگونه پرداخت نفتی برای ایران از سوی دولت های خارجی در حساب آنها در محدوده ارضی همان کشور، بلوکه شود. ایران تنها می تواند از این پول برای خرید کالاهایی شامل گندم، دارو یا کالاهای مصرفی استفاده کند. اما دستیابی به ارزهای رایج که به شدت مورد نیاز اقتصاد ایران است، با توجه به اعمال این تحریم ها میسر نخواهد بود.

به گزارش واشینگتن پست؛ مقامات آمریکایی بر این باورند که پیامد تحریم های جدید بسیار جدی خواهد بود و پس از تحریم هایی که در تابستان گذشته علیه صنعت نفت ایران اعمال شد، می تواند یکی از شدیدترین تحریم هایی باشد که تا کنون علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است. به گفته مقامات، یک نفع جانبی تحریم ها این است که پیامدی برای شرکای تجاری ایران به همراه دارد که می تواند آنها را به حمایت از تحریم ها ترغیب کند.

دیوید کهن، دستیار وزارت خزانه داری آمریکا بر این باور است که تا کنون اغلب کشور های وارد کننده نفت از ایران روابط تجاری نامتوازنی با ایران داشتند و اکنون تهران ناگزیر است تمامی درآمد ناشی از فروش نفت به آنها را برای خرید محصولات داخلی این کشورها هزینه کند که بدون تردید منافعی برای اقتصاد این کشورها به همراه دارد.

سیاست جدید دولت اوباما تلاش برای ایجاد ائتلافی جهانی در حمایت از تحریم ها علیه ایران است و به این ترتیب شماری از کشور های به این اتحاد بین المللی ملحق خواهند شد.

تحریم های اعمالی در ۱۲ ماه گذشته، ۵۰ درصد ارزش ریال را کاهش داده‌اند و به همین دلیل گروهی نیز به انتقاد از تحریم ها برخاسته‌اند. به گفته منتقدان تحریم‌های ایران، این فشارهای اقتصادی مردم عادی را تحت تاثیر قرار داده و در تغییر رفتار رهبران جمهوری اسلامی موثر نبوده است. برخی دیگر نیز به دلیل تاثیر تحریم ها بر روابط اقتصادی‌شان با ایران ، منتقد آن هستند.

در این بین برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند مقامات تهران در مورد اینکه تحریم ها مردم ایران را گرسنه و بدون دارو نگاه داشته، مبالغه می کنند. بنا بر ادعای آنها ایران بخش قابل توجهی از نیاز دارویی خود را در داخل تامین می کند و از سوی دیگر می تواند در مقابل فروش نفت به کشورها از آنها غذا و دارو وارد کند. مقامات دولتی آمریکا نیز این نکته را خاطرنشان می‌کنند که آمریکا صادرات دارو و تجهیزات درمانی به ایران را تحریم نکرده است و مشکلات این بخش در ایران ناشی از سوء مدیریت است.
از: دیپلماسی ایرانی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.