وزیر خارجه فرانسه نیز ایران را به تامین سلاح برای حوثی‌ها متهم کرد

پنجشنبه, 9ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

آقای لودریان در اسفندماه ۹۶ سفری به تهران داشت

یک روز پس از محکومیت حوثی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، فرانسه نیز به ایالات متحده پیوست و رسما ایران را به تامین تسلیحات برای حوثی‌های شیعه یمن متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان‌ـ‌ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه در یک مصاحبه رادیویی که روز پنج‌شنبه ۹ فروردین‌ماه پخش شد با اشاره به حملات «مکرر» حوثی‌ها به عربستان سعودی از ایران به عنوان «تامین‌کننده» تسلیحات برای آنها نام برد.

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای حملات موشکی اخیر شبه نظامیان شیعه حوثی به عربستان سعودی را به شدت محکوم کرده و آنها را «تهدیدی» برای امنیت منطقه توصیف کرد.

این بیانیه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که عربستان سعودی اعلام کرد با سامانه دفاعی خود هفت موشک بالیستیکی را که شورشیان حوثی از یمن شلیک کرده بودند سرنگون کرده ‌است.

پرتاب این هفت موشک که شورشیان حوثی نیز آن را تکذیب نکردند نخستین حمله این گروه شیعه‌مذهب به خاک عربستان سعودی نبود.

در همین حال در هر مورد از حمله حوثی‌ها به نیروها یا خاک عربستان نام جمهوری اسلامی نیز به عنوان تامین‌کننده سلاح برای این گروه به میان آمده است.

در همین زمینه، کار‌شناسان سازمان ملل متحد نیز که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، در دو نوبت، یک ‌بار در مه و ژوئیه ۲۰۱۷ و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند.

این کار‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جنگ‌افزارها منشاء ایرانی دارد و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌ است.

به‌رغم اصرار ریاض و واشینگتن بر این که ایران در تامین اسلحه حوثی‌ها دست دارد، مقامات جمهوری اسلامی بارها این اتهام را رد کرده و آن را توطئه‌ای برای ضربه زدن به ایران توصیف کرده‌اند.

از جمله روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه، یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه، به خبرگزاری تسنیم گفتکه «ادعای ایرانی بودن موشک‌های یمن» کار عربستان است تا از این راه «افکار عمومی را از جنایاتش در یمن منحرف» کند.

حال فرانسه نیز به آمریکا و عربستان سعودی پیوسته است: ژان‌ـ‌ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه رسمتا ایران را به تامین سلاح برای حوثی‌های یمن متهم کرد.

آقای لو دریان گفت: «مسئله یمن این است که فرایند سیاسی [برای حل بحران] آغاز نشده، که عربستان سعودی مکررا مورد حمله حوثی‌ها قرار می‌گیرد که آنها هم ایران سلاح‌شان را تامین می‌کند.»

یمن در سه سال گذشته عرصه جنگ بین ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان و شبه نظامیان شیعه حوثی و متحدانش بوده است.

کشورهای منطقه و غرب، ایران را به حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی متهم می‌کنند. این در حالی است که شبه نظامیان حوثی با رد این اتهام خود را بخشی از جریان انقلاب علیه فساد در یمن معرفی می‌کنند.

کشورهای غربی همچنین ایران را متهم می‌کنند که با دخالت در امور داخلی کشورهای خاورمیانه باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و از تهران خواسته‌اند از کمک تسلیحاتی به شبه‌نظامیان حوثی دست بردارد.

پیشتر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در بیانیه‌ای گفته بود: «اگر ایران واقعا، آن گونه که در بیانیه‌های علنی خود می‌گوید، به راه حل سیاسی برای یمن متعهد است، باید ارسال سلاح به یمن را متوقف کند، چرا که [ارسال سلاح به یمن] باعث طولانی شدن جنگ، تشدید تنش در منطقه و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی می‌شود.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / ف.دو / ج

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.