جشن پیروزی تیم ملی فوتبال ایران تا صبح ادامه داشت

شنبه, 26ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

در سراسر ایران پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش به خیابان‌ها ریختند و جشن گرفتند. از زندان اوین گرفته تا کوچه پس‌کوچه‌های شهرها و روستاهای ایران طنین شادی و سرور ایرانیان بلند بود.

    

در تهران و اغلب استان‌های کشور پس از پیروزی یک بر صفر ایران بر مراکش مردم به خیابان‌ها ریختند و تا پاسی از نیمه شب رقص و پایکوبی کردند. کاروان خودروها با بوق‌زدن‌های ممتد در حرکت بودند.

یک بار دیگر مسابقه فوتبال باعث شد تا مردم ایران در اقصی نقاط کشور کنار هم در خیابان های کشور به جشن و پایکوبی بپردازند. دیگر از تفکیک جنسیتی خبری نبود و زنان به همراه مردان رقص و پایکوبی و ابراز شادی می‌کردند.

در برخی از نقاط و محلات زنان با ابراز شادی آواز می‌خواندند. جالب توجه بود که زنان ایرانی توانستند در خارج از کشور وارد استادیوم شوند و تیم ایران را تشویق کنند و در استادیوم از تفکیک جنسیتی و محدویت‌های دیگر برای زنان خبری نبود.

رسانه‌های داخل کشور نیز با انتشار عکس و فیلم شادی مردم را پوشش دادند.

شب پیروزی در تهران

شادی مردم در استان‌‌های گلستان و خراسان

علاوه بر تهران در نقاط دورافتاده کشور از سیستان و بلوچستان گرفته تا ارومیه، گلستان و خراسان شمالی، کردستان، اهواز جشن گرفته شد. جشن پیروزی تیم ملی ایران جشن همبستگی ایرانیان بود.

در استان گلستان از جمله در شهرهای گرگان، مرکز استان و گنبد کاووس این جشن‌ها تا پاسی از نیمه شب ادامه یافت.

اهالی شهرهای خراسان شمالی نیز پس از پیروزی ایران و قرار گرفتن ایران در صدر جدول گروه خود به خیابان‌ها آمدندد و جشن گرفتند.

ایران در گروهی قرار گرفته که با دو تیم قدرتمند پرتغال و اسپانیا رویارو خواهد شد. اما پیروزی تیم ملی فوتبال در نخستین بازی، امید بیشتری را در دل ایرانیان نشاند.

“آتشفشان شادی” در زندان اوین

طنین شادی در زندان اوین هم بلند بود. برای نخستین بار مسئولین زندان اجازه دادند که محبوسین پای تماشای مسابقه فوتبال جهانی در این زندان بنشینند.

حمیدرضا جلائی‌پور در یک یادداشت تلگرامی نوشته است: «دیروز محمدرضا جلائی‌پور طی نامه‌ای از معاونت فرهنگی زندان اوین تقاضا کرده است که زندانیان بتوانند در سالن اجتماعات ‌اوین بصورت دسته جمعی بازی ایران و مراکش را با ویدئو پروژکتور ببیند. خوشبختانه اوین موافقت می‌کند.»

حمید رضا جلائی‌پور در یادداشت خود همچنین آورده است: «امروز محمدرضا تلفنی می‌گفت صدها زندانی برای دیدن بازی به تماشا می‌نشینند. فریادهای شادی زندانیان در هنگامی که بازیکنان ایران به دروازه تیم مراکش نزدیک می‌شدند چنان اوج می‌گرفته که شیشه‌های سالن اجتماعات را به لرزه در می‌آورده است. اما وقتی ایران پیروز می‌شود، “آتشفشان شادی” تا صبح در اجتماع زندانیان “ولوله” به راه می‌اندازد. خلاقیت‌های کم نظیری (آنهم پی‌در‌پی و خودجوش) در حرکت‌های موزون زندانیان ظاهر می‌شود و محمد رضا افسوس می‌خورد که جای تهیه یک فیلم مستند بی‌نظیر شادی خالی بود.»

زندانیان محکوم به حبس ابد هم به محمدرضا جلائی پور گفته‌اند که آنها هیچوقت چنین “تجربه جمعی شادی” را در اوین تجربه نکرده بودند.

شادی شبانه مردم تهران

پیام تبریک روحانی و ظریف

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در پیامی توییتری پیروزی یک بر صفر تیم ملی فوتبال ایران در برابر مراکش را تبریک گفت. روحانی با پوشیدن تریکوی تیم ملی ایران در اتاق نشیمن خود بازی را تماشا کرده و در پایان بازی می‌نویسد: «با یک بازی حساب ‌شده و پیروزی دلچسب همه ملت ایران را شاد کردید؛ بچه‌ها مچکریم.»

محمد جواد ظریف هم  در توییتر نوشت: «ملی پوشان ایران همت و غیرت ایرانی را به نمایش گذاشتند. این برد شیرین گوارای ملت ایران باد.»

آمریکا: زنان ایرانی هم مسابقات را زنده در استادیوم‌ها ببینند

اما در پیام تبریک وزارت خارجه آمریکا به موضوع حضور زنان ایرانی در استادیوم‌ها اشاره شده است.

حساب توییتر فارسی وزارت امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از پیروزی تیم ملی ایران بر مراکش نوشت: «پیروزی تیم ملی ایران را در مقابل مراکش به ملت ایران تبریک می‌گوییم. با دیدن زنان پرشور بیننده ایرانی در استادیوم در روسیه، امیدواریم که روزی زنان ایرانی در داخل ایران هم بتوانند مسابقات ورزشی را به طور زنده در استادیوم‌ها ببینند.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.