تحریم ایران؛ ‘ما بیماران هستیم که با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنیم’

جمعه, 10ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

در تحریم‌هایی که در سالیان گذشته و از جمله در حال حاضر علیه ایران اجرایی شده اقلام دارو هیچگاه در فهرست تحریمها قرار نداشته است، اما مساله همیشه بر سر نقل و انتقال مالی برای واردات دارو در ایران بوده است و در همین چارچوب افزایش قیمت دارو و کمیاب شدن برخی از داروها باعث اعتراض بیماران شده است.

این در حالی است که مقامات ایران تاکید دارند “مشکلی در حوزه تهیه دارو نداریم”. اما بیمارانی که نیازمند داروهای مختلف هستند روایتشان متفاوت است.

یکی از این بیماران که به بیماری دیستروفی مبتلا است، می‌گوید: ” دارو تحریم نیست. اما اینکه چطور با توجه به تحریم بانک‌ها باید داروهای ما خریداری شود و وارد شود یا چطور آزمایش مغز استخوان ما که باید با (شرکت پستی) دی‌اچ‌ال ارسال شود و به دلیل عدم فعالیت آن در ایران امکان این اقدام وجود ندارد، کسی پاسخگو نیست.”

این بیمار می‌گوید: “کسی صدای ما را نمی‌شنود، ما بیماران ایرانی هستیم که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.”

براساس آمار بیش از ۳۰ هزار نفر بیمار دیستروفی (بیماری که عضلات را درگیر کرده و با تخریب عضلات همراه است) در ایران زندگی می کنند.

براثر این بیماری بافت چربی جایگزین بافت عضله می شود و فرد دچار معلولیت جسمی و حرکتی می شود.این بیماری علاوه بر پا، دست را درگیر می کند و این افراد در صورت عدم تامین دارو مورد نیاز به مرور زمان قادر به تحرک و در موارد حاد، قادر به نفس نخواهند بود.

تا پیش از آغاز تحریم‌های جدید شرکت پستی “دی اچ ال” برخی از آزمایش های پزشکی مانند تست مغز استخوان را به کشورهایی مانند آلمان ارسال می‌کرد و بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیستروفی و سرطان می توانستند با نتیجه تشخیص نحوه درمان و کنترل بیماری را سرعت دهند.

در همین حال مهدی پیر صالحی، رییس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرده ۷۰ درصد از داروها در ایران تهیه می شود و تنها ۳۰ درصد داروها وارداتی است. او گفته کمبود دارو اجتناب ناپذیر است و حتی کشورهایی که تحریم نیستند نیز مشکل تامین دارو دارند. البته این مقام مسوول اشاره نکرده کدام کشورها با مشکل تامین دارو مواجه هستند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در سال آینده شمسی قیمت دارو گران نخواهد شد گفت هرکس هر دارو داخلی یا خارجی را با قیمت فراتر از میانگین اعلام شده به بیمار می دهد متخلف است و وزارت بهداشت این موضوع را نمی پذیرد.

او با اشاره به افزایش قیمت داروهای خارجی گفت که قیمت داروهای خارجی ۱۰ درصد افزایش یافته و این وزاتخانه تلاش می کند تا داروهای وارداتی را به سمت تولید داخلی ببرد.

این موضوعی است که به گفته برخی از بیماران به ویژه بیماران خاص می تواند مشکل ساز باشد. یکی از بیماران تالاسمی می گوید: “دور اولی که ایران تحریم شد برای مقابله با مشکل کمبود داروی بیماران تالاسمی دسفرال تولید داخل شد. بسیاری از بیماران از جمله خودم با مشکلات عوارض جانبی مواجه شدیم، من توانایی داشتم که بتوانم با سفر به خارج دارو را از خارج تهیه کنم اما دوستانی دارم که با شرایط بسیار نامناسبی مدتها درگیر عوارض آن هستند ولی اعتراضات ما به جایی نرسیده است.”

براساس آمار انجمن تالاسمی ایران ۲۳ هزار نفر بیمار مبتلا به تالاسمی دارد.

یکی از بیماران مبتلا به سرطان نیز با اشاره به کمبود دارو و افزایش قیمت آن می گوید: “داروی مرکاپتوپورین کمیاب شده قیمتش هم حداقل نسبت به قبل سه برابر شده است.”

این در حالی است که کیانوش جهانپور، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت اخیرا در گفتگو با خبرگزاری برنا با رد خبر کمبود داروی بیماران مبتلا به سرطان گفته است: “یک دارو را ممکن است ۱۰ شرکت در دنیا تولید کنند. اینکه تولیدی یک شرکت خاص یا یک برند را به عنوان کمبود حساب کنیم در هیچ نظام سلامت دارویی وجود ندارد. میزان نیاز کشور را در سال به صورت ماهانه در بازار آنالیز می کنیم آن هم به دلیل جلوگیری از قاچاق معکوس، ذخیره سازی دارو و همچنین مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید دارو به صورت کنترل شده توزیع می شود.”

این مقام مسئول همچنین درباره افزایش قیمت داروها گفته است: “قیمت ها مصوب قیمت گذاری های سال ۹۷ است که هنوز تغییری نکرده است.”

آقای جهانپور در توضیح وضعیت بیماران مبتلا به سرطان نیز گفت به صورت میانگین ۸۵ درصد قیمت داروهای شیمی درمانی از طریق بیمه پوشش داده می شود. “تغییری در قیمت گذاری نداریم و اگر تغییری در قیمت هست در سال آینده خواهد بود که با توجه به تخصیص ارز دولتی ممکن است شامل خیلی از داروها نشود.”

براساس آمار وزارت بهداشت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایران به انواع سرطان مبتلا هستند.

اما بیک یمار مبتلا به سرطان در واکنش به اظهارات روابط عمومی وزارت بهداشت به بی‌بی‌سی‌ گفت: “چطور افزایش قیمت دارو نبوده، چرا قبلا با حدود ۳ میلیون که بخشی هم بیمه تقبل می کرد، داروها قابل دسترسی بود اما حالا دارو و هزینه شیمی درمانی من شخصا بیشتر از ۱۲ میلیون شده، حقوقم حدود ۲ میلیون هست، وزارت بهداشت بگوید من چطور هزینه شیمی درمانی‌ام رو بدهم.”

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.