اهدای جایزه ی انجمن قلم کانادا به نسرین ستوده

پنجشنبه, 22ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن
شهروند –  نسرین ستوده، وکیل فعال حقوق بشر ایران که به دفاع از حقوق زنان و کودکان مشهور است، در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ جایزه One Humanity Award کانادا را در سالن کنفرانس PEN در تورنتو دریافت خواهد کرد.

ستوده، ۵۶ ساله، در حال حاضر در ایران در زندان است. او در ماه مارس ۲۰۱۹ به ۱۴۸ ضربه شلاق و بیش از ۳۸ سال زندان محکوم شد. این جایزه توسط نماد ادبی کانادایی مارگارت اتوود اهدا خواهد شد و نازنین افشین-جم مک کی، فعال حقوق بشر ایرانی-کانادایی این جایزه را به نیابت از نسرین ستوده دریافت خواهد کرد.

مارگارت آتوود می گوید که آزار و شکنجه مداوم این زن شجاع تنها به جرم کمک به زنان باید بلافاصله متوقف شود. به عقیده ی آتوود نسرین ستوده به صورت خستگی ناپذیری از زنان و فرزندان ایرانی در برابر قوانین خودسرانه ای دفاع کرده است که اکنون برای خاموش کردن خودش مورد استفاده قرار گرفته است.

او از مقامات ایرانی تقاضا دارد تا ستوده را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند. ستوده در ماه ژوئن ۲۰۱۸ پس از دفاع از زنانی که بدون حجاب در جامعه حاضر شده بودند تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. او متهم به گسترش “تبلیغ علیه نظام”، “تشویق (فساد اخلاقی) و فحشاء” و “انتشار اطلاعات نادرست” است.

ستوده در سپتامبر ۲۰۱۰ پس از دفاع از فعالان بازداشت شده در جریان اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ژوئن ۲۰۰۹ ، دستگیر شد. در آن زمان، او به شش سال حبس برای “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” محکوم شد. افشین جم مک کی می گوید سال های زیادی به عنوان “سرپرست کمپین توقف اعدام کودکان” با نسرین ستوده همکاری کرده است و معتقد است ستوده ماندلای ایران است. به عقیده ی افشین جم او مظهر آرامش، کار سخت، شجاعت و فداکاری است و دهها سال از دیگران دفاع کرده است. تعهد او به کارش او را از عزیزانش دور کرده است و اکنون امنیت و آزادی او را تهدید می کند.

افشین جم می گوید حداقل کمک ما این است که به دفاع از او برخیزیم. افشین جم فعالانه برای نجات قهرمان شخصی اش مبارزه می کند.  جایزه ی بنیاد PEN در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد. این جایزه به نویسندگانی که کارشان “فراتر از مرزها و الهام بخش ارتباطات میان فرهنگ ها” است، اهدا می شود.

برندگان پیشین این جایزه عبارتند: رئیف بداوی (Raif Badawi ) وبلاگ نویس سعودی، اسکیندر نگا (Eskinder Nega ) روزنامه نگار اتیوپیایی، اشرف فایده (Ashraf Fayadh ) شاعر فلسطینی، دیو کی (Dieu Cay) وبلاگ نویس ویتنامی.

“پن” کانادا برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ جایزه ی سالانه One Humanity خود را به خانم ستوده اهدا کرد. او تنها کسی است که این جایزه را بیش از یک بار دریافت کرده است. ریچارد استورسبرگ (Richard Stursberg )، رئیس PEN کانادا، می گوید نسرین ستوده یک شخصیت قهرمان است. او از آزادی بیان دفاع می کند در شرایطی که هیچ کس نمی تواند آن را تحمل کند. ستوده رعب و وحشت را در دل روحانیون استبدادی ایجاد کرده است و نمونه ی مخالفت اصولی است. این بنیاد تصمیم دارد برای نشان دادن مقاومت و شجاعت او این جایزه را بار دیگر به وی اهدا کند.

PEN کانادا، مرکز کانادایی PEN   بین المللی است، انجمن بین المللی نویسندگان با ۱۴۴ مرکز در بیش از ۱۰۰ کشور است. PEN مکانی است که نویسندگان در آن آزادانه ملاقات می کنند تا در مورد کارشان صحبت کنند و صدای نویسندگان خاموش در دیگر کشورها باشند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.