بزرگترین معضل زیست محیطی اصفهان: انتشار پتاس وفسفر از مزارع خشک شده

دوشنبه, 30ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

mohit-zist

با ادامه خشکی زاینده رود، هرسال مشکلات مالی و بیکاری کشاورزان اصفهان جدی تر می شود چرا که این جمعیت چندصد هزار نفری هر سال بخشی از مختصر توان مالی‌شان را از دست می دهند و برای تامین معاش خود مجبور می شوند به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و از جایگاه تولید کننده به مشاغل خدماتی مانند تاکسی رانی، کارهای روزمزد و… روی آورند.

به گزارش ایلنا، رییس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان با اعلام این مطلب، گفت: آمدن آب به معنای ایجاد درآمد برای کشاورزان پایین دست زاینده رود نیست، بلکه برعکس، استفاده از این آب زمانی اماکن پذیر است که آنها بتوانند برای کاشت، تهیه بذر، ماشین آلات کشاورزی و دیگر موارد لازم، هزینه کنند.

به گفته «اسفندیار امینی»، اگر این کشت به ثمر نرسد نه تنها درآمدی برای کشاورزان ورشکسته حاصل نشده بلکه هزینه سربار جدیدی نیز به دیونشان اضافه خواهد کرد و همانگونه که پیش از این هم هشدار داده بودیم در شرق اصفهان، کمتر از ۲۰ درصد زمین های زراعی زیر کشت رفته و بقیه همچنان به حال خود رها شده‌ است و نمی تواند درآمدی برای زارعان ایجاد کند.

وی با اشاره به جنب و جوشی که بازشدن آب زاینده رود در بین کشاورزان ایجاد کرد، ادامه داد: به محض این که آب می آید کشاورزان از سردرگمی و بیکاری نجات می یابند و دنبال کارگران فصلی برای آماده کردن زمین ها می روند، همچنین برای دیگر اقشاری که خدمات مکانیزاسیون و تامین نهاده های تولید ارائه می دهند نیز شغل ایجاد می شود.

بارندگی های بالادست رودخانه کجا رفت؟

رییس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با انتقاد از عدم نظارت بر برداشت های بی رویه آب و حفر چاههای متعدد در حریم رودخانه زاینده رود، تصریح کرد: تا زمانی که یک مدیریت یکپارچه و قوی در این حوضه آبریز انجام نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم زاینده رود رودخانه دائمی باشد.

وی با اشاره به بارندگی های مناسب در حوضه زاینده رود به ویژه بالادست و ارتفاعات کوهرنگ و زردکوه بختیاری، گفت: نقل می کردند که بارندگی های این حوضه، در رتبه دوم نزولات کشور قرار دارد، با این حال گفته می شود که هنوز ذخیره آب پشت سد کاهش یافته و باید رودخانه خشک شود.

امینی از مسوولان خواست برای از بین بردن عواملی که باعث می شود آب در بالادست رودخانه باشد اما به پایین دست نرسد، هزینه و اعتبار ویژه در نظر بگیرند و تاکید کرد: در غیر این صورت اگر یک تونل آبرسانی دیگر هم افتتاح شود، مصارف و برداشت های جدیدی برای آن تعریف می شود و کمکی به ادامه حیات زاینده رود نخواهد کرد.

بحران کشاورزان هر سال جدی تر می شود

رییس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اتفاقات ناگواری که امسال برای کشاورزان خسارت دیده پایین دست زاینده رود رخ داد، گفت: این اتفاقات هر سال و با گسترش دامنه مشکلات مالی و بیکاری کشاورزان جدید تر و شدیدتر می شود چرا که هر سال مختصر بنیه مالی شان را از دست می دهند.

وی حفظ شغل چند صد ساله کشاورزان را مهم ترین خواسته آنها عنوان کرد و هشدار داد: این مساله ممکن است در سالهای آتی به بحران بزرگتری تبدیل شود و نمی توان آنرا به صورت کدخدامنشی و صنفی مهار کرد.

امینی یادآور می شود: قبل از انقلاب ۷۰ درصد جامعه روستایی و ۳۰ درصد شهرنشین بودند اما اکنون این نسبت برعکس شده و ۷۰ درصد مردم شهرنشین شده اند، ضمن این که در گذشته بیشتر جامعه روستایی در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می کردند اما اکنون جامعه ۳۰ درصدی روستانشینان نیز جای دیگر ساکن هستند و به مشاغل دیگر روی آورده اند.

وزارت نیرو به کشاورزان خسارت بدهد

رییس کانون خبرگان کشاورزان استان اصفهان با وجود ۳۰۰ هزار کشاورز در شرق اصفهان و زارعان شهرستان های در مسیر زاینده رود از جمله مبارکه، لنجان، فلاورجان، نجف آباد و خمینی شهر و.. تاکید کرد: این افراد یک جامعه میلیونی را تشکیل می دهند که در بخش کشاورزی برای آنها شغل مستقیم و غیر مستقیم(فقط یک واسطه) ایجاد شده است.

وی با اشاره به ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، اعلام کرد: وزارت نیرو باید خسارت عدم تحویل حقبه قانونی و شرعی کشاروزان اصفهان را محاسبه کرده و به آنها بپردازد.

امینی مهم ترین دلیل پایمال شدن این حقابه را افزایش بی رویه تعداد مشترکان خانگی دانست و گفت: اوایل انقلاب ۵۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاینده رود برای مصارف شهری برداشت می شد اما اکنون مصرف کنندگان اصفهان و یزد ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می کنند که در مقایسه با جامعه صنعتی قابل مقایسه نیست.

این کشاورز نمونه مهاجرت کشاورزان اصفهان به استان های خوزستان، فارس، خراسان، هرمزگان، کرمان و جیرفت را موضوعی همیشگی بیان کرد که حتی در سالهای جاری بودن زاینده رود هم به دنبال ایجاد شغل برای فرزندان و دیگر اعضای خانواده کشاورزان انجام می شد و ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از با سابقه های این صنعت، ساکن شهر شده و به مشاغل کاذبی مانند تاکسی رانی، حاشیه نشینی و کارگری رو آورده اند و دچار مشکلات اجتماعی ناشی از فقر شده اند.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم و ایجاد اشتغال، گفت: جدا از اشتغال وسیعی که با سرمایه گذاری اندک در این بخش برای جوانان می توان ایجاد کرد، ادامه حیات محیط زیست استان و جامعه شهری نیز به کشاورزی بستگی دارد.

انتشار مواد شیمیایی از مزارع خشک شده به اصفهان

امینی اجزای محیط زیست را مانند یک موجود زنده وابسته به یکدیگر دانست و تصریح کرد: امکان ندارد بگوییم قلب را حذف می کنیم و بقیه اجزا می توانند به حیات خود ادامه دهند، مطلبی که رسانه ها باید آنرا پررنگ نشان دهند این است که به صورت طبیعی گرد و غباری از بیابان های اطراف شهر اصفهان و مسیر خشک زاینده رود به هوا بلند می شود که تاکنون سمی نبوده اما با رها شدن مزارع، انواع سموم مانند پتاس و فسفر، که در آنها رها شده با وزش باد به هوا بر می خیزد و بزرگترین معضل زیست محیطی را برای سلامتی مردم ایجاد می کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.