ماجرای اسنپ و ‘بدحجابی’؛ رئیس قوه قضاییه: دستگاههای نظامی و قضایی موظفند از آمران به معروف حمایت کنند

دوشنبه, 20ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

رییسی

ابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه ایران، در واکنش به حواشی راه‌اندازی “سامانه بدحجابی” و همچنین ماجرای راننده اسنپ (تاکسی اینترنتی مشابه اوبر) گفته است: “دستگاه‌های انتظامی و قضایی نیز به موجب شرع و قانون، موظفند از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند.”

به گزارش رسانه‌های ایران آقای رئیسی امروز همچنین گفت: “دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مسؤولیت دارند که از امنیت روانی و اخلاقی جامعه صیانت کنند و اجازه ندهند کوچکترین بی‌عفتی و ناهنجاری، جامعه را تهدید کند.”

واکنش آقای رئیسی در واقع چند روز پس از آن اظهار شده که عده‌ای که خود را “ارزشی” می‌خوانند پیش شماره‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و درخواست کرده بودند که گزارش‌های “بدحجابی و کشف حجاب” را به این شماره ارسال کنند.

در همان اما زمان حسین رحیمی، رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران، با تکذیب انتشار چنین شماره‌ای توسط نیروی انتظامی از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

ساعتی پس از اظهارات آقای رحیمی، “دادسرای ارشاد” در تهران شماره‌ای را برای آنچه گزارش‌های “اعمال خلافی عفت و بدحجابی” خواند ارائه کرد؛ شماره‌ای که در ایران به “سامانه بدحجابی” معروف شده است.

به دنبال برخی از انتقادها در خصوص احتمال گزارش‌های خلاف‌واقع به این سامانه، رییس پلیس تهران امروز دوشنبه ۱۹ خرداد در تلویزیون دولتی ایران گفت که گزارش‌های رسیده به سامانه بدحجابی “راستی‌آزمایی” می‌شوند:

“ما گوشی شنوا و چشم بینا داریم، ممکن است کسی خصومت داشته باشد، در طرح‌ها موارد متعدد داریم که مردم می‌‌گویند ما نبودیم، فرم اعتراض داریم، صدق را بر گفته فرد می‌گذاریم. محترمانه و دوستانه، نگاه ما مردمی است. نمی‌توانیم سارقان، مجرمان را رها کنیم.”

ماجرای اسنپ

چند روز پیش یک زن مسافر “اسنپ” در توییتر نوشت که یک “راننده، او را به دلیل بدحجابی” از خودرو پیاده کرده است و تصویر راننده و اطلاعات او را هم منتشر کرد. این موضوع باعث عذرخواهی اسنپ شد. در واکنش عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اسنپ اعتراض کردند. بعد راننده مورد نظر به تلویزیون دولتی دعوت شد و در این باره توضیح داد. گزارش شده که عده‌ای نیز به دیدار این راننده رفته و از اقدام او حمایت کرده‌اند.

پس از آن اسنپ در اطلاعیه‌ای با حمایت از اقدام این راننده، بر رعایت حجاب براساس موازین قانونی در ایران تاکید کرد. این اقدام اسنپ با اعتراض عده‌ای مواجه شد که خواستار توقف استفاده از این سیستم حمل و نقل شدند.

امروز مسافر زنی هم که از ماشین اسنپ “به اجبار” پیاده شده بود و به این اقدام راننده اسنپ اعتراض کرده بود، با حذف توییت قبلی‌اش از راننده اسنپ “عذرخواهی” کرد.

در همین حال تعدادی از رانندگان اسنپ به بی‌بی‌سی گفتند که اسنپ از آنها خواسته تعهد بدهند هنگام سوار کردن مسافر به او تذکر دهند؛ این رانندگان مخالف امضای این تعهدنامه هستند و به این اقدام اسنپ اعتراض دارند.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه هنوز جزییات این مسئله مشخص نیست و باید بررسی دقیق‌تری در این باره انجام شود.

تعطیلی بیش از ۵۰۰ رستوران

برخوردهای مرتبط با بدحجابی محدود به ماجرای اسنپ نبوده و به گفته رییس پلیس تهران دهها واحد صنفی “متخلف” پلمپ شده‌اند.

رستورانیکی از رستوران‎های بسته شده در تهران

به گفته آقای رحیمی “برخی واحدهای صنفی از جمله سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های لاکچری با اجرای موسیقی غیرمجاز اقدام به لهو و لعب کرده و در ساعات پایانی شب تخلفاتی را مرتکب می‌شدند که پلیس با این واحدهای صنفی متخلف نیز برخورد کرده و تاکنون ۵۴۷ واحد صنفی متخلف پلمپ شده‌اند.” تعدادی نیز بازداشت شده‌اند.

بازداشت زنان چهارشنبه‌های سفید

براساس گزارش‌های منتشر شده برخوردهای نیروهای انتظامی محدود به واحدهای صنفی نبوده و تاکنون پنج نفر از زنان مخالف حجاب اجباری که در فراخوان چهارشنبه‌های سفید حضور داشتند، بازداشت شده‌اند. مژگان کشاورز، یاسمن آریانی ،منیره عربشاهی، فرشته دیدنی و صبا کردافشاری از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

سد لفور

سد لفور؛ توقیف قایق، بازداشت قایق سواران

برخورد نیروی انتظامی با مسئله پوشش در هفته اخیر به همین جا ختم نشد. روز جمعه یک روزنامه‌نگار در توییتر تصاویر عده‌ای را منتشر کرد که سوار بر قایق در دریاچه سد لفور در مازندران مشغول تفریح بودند و به پوشش آنها اعتراض کرد.

پیش از آن علی مطهری، نماینده مجلس خواستار برخورد با این افراد به زعم او “هنجارشکن” شده بود.

دادستانی مازندران نیز گفته بود علاوه بر برخورد با جوانانی که سوار بر قایق بودند، با کسی که عکس آنان را منتشر کرد نیز باید برخورد شود


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.