سهم ۴ برابری مردان در بازار اشتغال در ایران

دوشنبه, 14ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی، وابسته به وزارت کار ایران در سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۷) سهم مردان از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیر چهار برابر زنان بوده است.

این مرکز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده گفته سهم زنان ۱۹ درصد و مردان ۸۱ درصد از این مشاغل بوده است.

بنا به تعریف این مرکز، شاغلان مزد و حقوق بگیر، کسانی را شامل می‌شود که در بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی مشغول به فعالیتند؛ و غیر مزد و حقوق بگیر شامل کارفرماها، شاغلان مستقل یا فامیلی بدون مزد می‌شود.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که در ایران مردان و زنان دسترسی نابرابری به مشاغل مزد و حقوق بگیری دارند؛ هر چند سهم زنان از این بازار طی سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بطور ناچیزی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش به ازای هر زن شاغل چهار مرد شاغل در بازار کار ایران وجود دارد.

منبع: مرکز آمار و اطلاعات راهبردیحق نشر عکسAMARKAR.IR

نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که در بهار امسال تعداد شاغلان مرد بیش از ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده؛ در این مدت تعداد شاغلان زن نزدیک به ۴ و نیم میلیون نفر بوده است.

بر اساس آمارها، بیش از سه میلیون بیکار در ایران وجود دارد که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی جدید به این آمار افزوده می‌شود.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف جنسیتی در سال گذشته میلادی ( ۲۰۱۸) ایران از میان ۱۴۹ کشور رتبه ۱۴۲ رو به خود اختصاص داده و از پائین جدول مقام هفتم را داراست.

برابرترین کشور در این زمینه، ایسلند است که بیش از ۸۵ درصد از شکاف جنسیتی را پر کرده است.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون که مجمع اقتصاد جهانی هر سال رتبه کشورها را اعلام می کند، ایران همواره بین ۱۰ کشور دارای بیشترین شکاف جنسیتی قرار داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی برای زنان ۲۸.۱ درصد بودهحق نشر عکسYJC
Image captionبر اساس گزارش مرکز آمار در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی برای زنان ۲۸.۱ درصد بوده

در سال‌های اخیر، وضعیت اشتغال زنان به نسب قبل اندکی بهبود یافته که بخشی از آن را شاید بتوان به گسترش کسب و کارهای اینترنتی مربوط دانست که به زنان امکان داده صاحب کار و درآمد شوند.

حدود دوسال پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دستورالعمل نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد را تا پایان برنامه ششم ابلاغ کرد.

این در حالی است که انتصاب زنان در رده‌های مدیریتی فاصله زیادی با این هدف دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان آموزش عالی برای زنان ۲۸.۱ درصد بوده؛ این رقم برای مردان ۱۲.۹ درصد بود.

در سال‌های اخیر بحث بر سر انتصاب وزیر زن در کابینه حسن روحانی که دوره او رو به پایان است قوت گرفته است؛ هر چند در سمت‌هایی نظیر مدیریت هواپیمایی ملی ایران برای مدتی از زن استفاده شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.