صدور مجوز ۳۰ دانشگاه تک‌جنسیتی، بخشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه تفکیک جنسیتی و تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها

دوشنبه, 13ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

tafkike-jensi

مسوولان وزارت علوم این دوره نشان دادند آنچه بیشتر از همه برایشان اهمیت و اولویت‌دارد، رشد آمار و توسعه کمی است. افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، افزایش سرفصل‌های بازنگری شده علوم انسانی، افزایش آمار جذب هیات علمی و… نمونه آمارهای کمی است که مسوولان وزارت علوم بخشی از دستاورد و عملکرد مثبت خود در این دوره می‌دانند. این در حالی است که شتابزدگی‌های وزارت علوم دولت نهم و دهم به ویژه در دوران وزارت کامران دانشجو در راستای رشد و توسعه کمی به همان نسبت سطح کیفی دانشگاه‌ها را پایین آورده است.

به گزارش اعتماد، تاسیس بیش از ۳۰ دانشگاه تک‌جنسیتی آن طور که مسوولان این وزارتخانه اعلام کرده‌اند، بخشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه تفکیک جنسیتی و تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌هاست؛ دانشگاه‌های تک‌جنسیتی که از لحاظ معیارهایی آموزشی و کیفی همچون نسبت استاد به دانشجو، تعداد آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و سطح کیفی آموزش فاصله زیادی با استانداردهای دانشگاه‌های مادر و برتر دارد.

براساس آمار وزارت علوم ۱۵ مجوز قطعی ایجاد دانشگاه تک‌جنسیتی در دانشگاه‌های دولتی و ۱۰ مورد در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی صادر شده است. همچنین چهار دانشگاه تک‌جنسیتی از وزارت علوم مجوز اصولی دریافت کرده‌اند و ۱۰ پرونده نیز برای صدور مجوز در حال بررسی است. تنها در سال گذشته ۲۷ مرکز آموزش عالی، دانشگاهی و موسسه غیرانتفاعی تک‌جنسیتی در کشور ایجاد شد که ۱۳ دانشگاه ویژه دختران و چهار دانشگاه مخصوص پسران بوده است.

همچنین در این راستا ۱۰ موسسه آموزشی غیرانتفاعی تک‌جنسیتی نیز ایجاد شد که هشت موسسه برای دختران و دو موسسه غیر انتفاعی برای پسران بوده است. در حال حاضر این آمار با ۱۰ دانشگاهی که در نوبت صدور مجوز هستند، به بیش از ۴۰ دانشگاه در سراسر کشور می‌رسد.

تفکیک جنسیتی، تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، بومی گزینی جنسیتی، پذیرش تک‌جنسیتی و حذف دختران از یکسری از رشته‌های کنکور نمونه‌یی از عملکرد وزارت علوم در راستای اسلامی کردن دانشگاه‌هاست که طی چند سال گذشته هر بار با انتشار دفترچه‌های کنکور داوطلبان را شوک‌زده کرده است.

به عنوان نمونه بررسی بخشی از عملکرد وزارت علوم در این زمینه نشان می‌دهد وزیر علوم در این دوره تاکید داشت که علاوه بر کلاس‌های درسی، سالن‌های مطالعه، سالن‌های غذاخوری، درها و ورودی‌های دانشگاه، تابلوی اعلانات، آزمایشگاه‌ها و… نیز برای دختران و پسران جدا شود. این روند با وجود انتقادات گسترده، دانشجویان و اساتید در بسیاری از دانشگاه‌های کشور پیاده شد. اما نهایتا با نامه تبلیغاتی رییس‌جمهور به وزیر علوم و بهداشت مبنی بر سطحی بودن چنین عملکردی، وزارت علوم با تغییر رویه دست به اقدامات گسترده‌تری در این زمینه زد و با حذف دختران از یکسری از رشته‌های کنکور و همچنین تاسیس و پذیرش در دانشگاه‌های تک جنسیتی، پروژه تک‌جنسیتی و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌های کشور را به شکل کم سر و صداتری پیش برد. تا جایی که در حال حاضر مسوولان وزارت علوم می‌گویند «به هیچ‌وجه قصد جداسازی دانشگاه‌های فعلی مطرح نیست، بلکه ما شرایطی را فراهم می‌کنیم تا در هر استان یک دانشگاه ویژه دختران و پسران ایجاد شود».

در همین راستا ظرفیت پذیرش دختران از بسیاری از رشته‌های برتر در دانشگاه‌های مادر کشور کاهش پیدا کرد و به ظرفیت دانشگاه‌های تک جنسیتی اضافه شد. بررسی عملکرد وزارت علوم نشان می‌دهد تنها در کنکور سراسری ۹۱ بیش از ۶۰ دانشگاه کشور در برخی از رشته‌ها داوطلبان را به صورت تک‌جنسیتی پذیرش کرده‌اند. بررسی دفترچه انتخاب رشته بیانگر این بود که در گروه آزمایشی فنی در حدود ۲۰ درصد، علوم انسانی بیش از ۳۰ درصد، علوم تجربی ۱۰ درصد، هنر ۳۴ درصد و زبان‌های خارجی ۲? درصد کدرشته‌های دانشگاهی به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر و دختر برگزار شد؛ آماری که حذف پذیرش دختران از ۷۷ رشته ۳۶ دانشگاه کشور را نشان می‌داد.
منبع: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.