رتکلیف و نمازی: گروگان‌گیری در سیاست خارجی ایران عنصری کلیدی است

پنجشنبه, 4ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری

دو تن از بستگان چند زندانی دوتابعیتی در ایران در مقاله‌ای که روز چهارشنبه، سوم مهرماه، در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد «گروگان‌گیری» را به عنوان «عنصر کلیدی» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی محکوم کردند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، و بابک نمازی، پسر باقر و برادر سیامک نمازی، در این مقاله همچنین خواستار آزادی بستگان و نزدیکان خود شده‌اند.

این دو که همزمان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به نیویورک سفر کرده‌اند در این مقاله می‌گویند که «توجه جهانی» فقط بر نجات توافق اتمی متمرکز است، در حالی که «این حقیقت تلخ که ایران بی‌مهابا از گروگان‌گیری به عنوان عنصر کلیدی در سیاست خارجی خود بهره می‌گیرد مورد غفلت قرار گرفته است».

آنها می‌نویسند: «ما سیاستمدار نیستیم. برای ما، این مسئله مرگ و زندگی است. عزیزان ما نزدیک به چهار سال است که در زندان‌های ایران مانده‌اند. برای ما هر روز نشانه‌ای دردناک از غیبت آنها از زندگی ماست.»

سیامک نمازی و پدرش محمدباقر نمازی در اکتبر ۲۰۱۶ به جرم «همکاری با حکومت آمریکا و جاسوسی» هر یک به ده سال زندان محکوم شدند. سیامک نمازی در اکتبر ۲۰۱۵ و پدر ۸۰ ساله او که قبلا برای یونیسف کار می‌کرد در سفری به ایران با هدف آزاد کردن پسرش در فوریه ۲۰۱۶ دستگیر شدند.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی و کارمند بنیاد تامسون رویترز، از سال ۲۰۱۶ در حالی که دختر ۲۲ ماهه‌اش همراه او بود بازداشت شد. او به تلاش برای تغییر رژیم (براندازی نرم) متهم شده، اتهامی که او تکذیب می‌کند.

مقاله بابک نمازی و ریچارد رتکلیف یک روز پس از آن به چاپ رسید که خانواده‌های زندانیان دوتابعیتی و زندانی‌های خارجی در ایران روز سه‌شنبه از شکل‌گیری گروهی تازه برای پیگیری وضعیت و نهایتا آزادی آنها خبر دادند.

در جلسه‌ای که برخی از این خانواده‌ها در شهر نیویورک، مقر سازمان ملل، داشتند، اعلام کردند که می‌خواهند با این اتحاد از دولت‌ها و همچنین سازمان ملل بخواهند تا برای آزادی این زندانی‌ها تلاش کنند.

 
Morgan Ortagus @statedeptspox
 

President Rouhani wants the world to respect Iran. The Iranian regime must earn that respect. They can start by releasing American and other hostages.

۴۶۶ people are talking about this
 
 


روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در همین زمینه یک پیام توییتری منتشر کرد.

مورگان اورتگاس در این پیام توییتری نوشت که حسن روحانی،‌ رئیس جمهور،‌ اولین کاری که می‌تواند برای کسب احترام برای ایران بکند این است که «آمریکایی‌ها و دیگر گروگان‌ها» را آزاد کند.

بخشی از گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیز به موضوع بازداشت اتباع غیرایرانی یا دوتابعیتی در ایران اختصاص داشت.

آنتونیو گوترش در گزارش خود ضمن استقبال از آزادی نزار زکا، شهروند لبنانی با تابعیت آمریکا که خرداد امسال آزاد شد، از وضعیت زندانیان دوتابعیتی یا غیرایرانی همچون احمدرضا جلالی، سیامک نمازی، باقر نمازی، نازنین زاغری راتکلیف، کامران قادری، ژیائو وانگ، رابرت لوینسون و اخیراً ارس امیری اظهار نگرانی کرده و گفته بود که حکومت ایران انکار می‌کند که آنان را با «طرح و برنامه‌ای» خاص زندانی کرده است.

منابع: نیویورک تایمز، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.