روحانی: من هم مثل مردم، صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده

چهارشنبه, 6ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران گفته است که از زمان اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشته و او هم مانند سایر شهروندان ایرانی متوجه شروع اجرای این طرح از صبح جمعه بیست و چهارم آبان شده است.

آقای روحانی که به آذربایجان شرقی سفر کرده در جمع مقام های دولتی این استان گفته “من هم مثل شما صبح روز جمعه دیدم قیمت بنزین تغییر کرده برای اینکه موضوع را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم. به آنها هم گفته بودم به من لازم نیست بگویید خودتان بروید برنامه‌ریزی کنید منتها همه چیز در جلسه سران سه قوه تصویب شده است”.

پیشتر آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران افزایش قیمت بنزین را تایید کرده و گفته بود هرچند تخصصی درباره طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ندارد اما چون این تصمیم، مصوبه سران سه قوا است، از آن حمایت می کند.

به دنبال افزایش قیمت بنزین و اصرار مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران بر اجرای تصمیم خود، در برخی از شهرهای ایران تجمعات اعتراضی شکل گرفت که بر اساس گزارش ها به شکل گسترده ای سرکوب شد.

سازمان عفو بین الملل در تازه ترین برآورد خود گزارش کرده که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به دست‌کم ۱۴۳ نفر رسیده و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از دستگیری ۷ هزار نفر خبر داده است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران گفته ۷۰۰ هزار نفر در اعتراضات شرکت داشته اند.

آقای روحانی در سخنرانی امروز ششم آذر (۲۷ نوامبر) گفته افزایش قیمت بنزین قرار بوده از اردیبهشت ماه امسال (حدود شش ماه پیش) اجرایی شود اما “یک خبرگزاری روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت قصد دارد پنج‌شنبه در قیمت بنزین تغییر ایجاد کند و بلافاصله پس از آن صف‌های طولانی و کیلومتری در پمپ بنزین‌ها شکل گرفت و شلوغی به حدی بود که بنزین تمام شده و ارسال بنزین نیز امکان نداشت، لذا وزیر نفت تماس گرفت و خواستار لغو اجرای آن از روز پنج‌شنبه شد، لذا این تصمیم نیز لغو گردید”.

رئیس جمهور ایران گفته افزایش قیمت بنزین در سال ۹۶ با مخالفت مجلس رو به رو شد و در سال ۹۷ هم به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا، اجرای آن به “صلاح” تشخیص داده نشد و به تعویق افتاد.

آقای روحانی گفته “وقتی خواستیم سال گذشته آن را اجرا کنیم، در دولت مطرح شد که تا ۲۲ بهمن صبر کنیم و بعد از آن اجرا کنیم، پس از ۲۲ بهمن نیز گفته شد که شب عید است و به بعد از عید موکول شود”.

در توضیح دلیل سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، آقای روحانی گفته “هدف ما از اجرای این طرح کمک به مردم بود. چرا که از مدت‌ها قبل دنبال راهی بودم که به خاطر فشاری که بر دوش مردم قرار دارد، بتوانیم به آنها کمک کنیم. البته قرار نبود پولی به مردم پرداخت شود، بلکه قرار بود اعتبار بدهیم که مردم خرید انجام دهند. اما با توجه به اینکه تعداد فروشگاه‌ها به حد کافی نیست و ممکن بود مردم در خرید کالا دچار مشکل شوند، لذا پرداخت پول انجام گرفت”.

پیش از این سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران گفته بود گفته برای سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین “سران قوا با هم امضا کردند” و آیت الله علی خامنه ای “از تصمیم مهم سران قوا حمایت کردند و به دشمنان این پیام را دادند که ما تصمیم می‌گیریم، تصمیم درست می‌گیریم و اگر تصمیمی اشتباه داشته باشد، آن را اصلاح می‌کنیم”.

وزیر دفاع ایران گفته بود اجرای این تصمیم “موجب انسجام ملت و مسئولین نظام اسلامی شد”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.