در عراق «شبه نظامیان مسلحِ احزاب وابسته به ایران» بسوی تظاهرکنندگان تیراندازی می‌کنند

جمعه, 8ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

در عراق، شهر ناصریه واقع در ٣٠٠ کیلومتری جنوب بغداد، از چهارشنبه شب میدان رویاروئی با تظاهرکنندگانی است که از هفته‌ها پیش خواستار کناره گیری دولت و انحلال مجلس این کشور هستند. سرکوب تظاهرکنندگان تنها در ٢۴ ساعت اخیر به مرگ حداقل ٢٨ تن و زخمی شدن بیش از ٢٠٠ نفر از آنان منجر شده است. بگفتۀ شاهدان عینی، نیروهای مسلح برای برچیدن «بست نشینان» با گلوله‌های جنگی بسوی آنان شلیک کرده‌اند. شهروندان عراقی بی توجه به برقراری قانون منع رفت و آمد، امروز برای شرکت در تدفین کشته شدگان به خیابان‌ها آمدند.

هزاران تن از مردم ناصریه، پنجشنبه ٢٨ نوامبر در صف‌های فشرده و گروه‌های پراکنده، بی توجه به قانون منع رفت و آمد، به خیابان‌ها آمده و همزمان با تشییع جنازۀ قربانیان شب قبل، با سرودها و شعارهای خود اعلام کردند که «تا سرنگونی رژیم و برآورده شدن خواست‌های خود» خیابان‌ها و میدان‌های شهر را ترک نخواهند کرد.

عادل عبدل‌المهدی، نخست وزیرعراق،  که در پی تظاهرات روز قبل در نجف و به آتش کشیدن کنسولگری ایران در این شهر، نیروهای تقویتی به استان‌های جنوبی کشور اعزام کرده و از آنها خواسته بود «امنیت و نظم را برقرار سازند»، در پی حوادث ناصریه ناگزیر شد فرماندۀ نیروهای اعزامی به این شهر را برکنار کند.

استاندار ذی‌قار، عادل الدخیلی، در پی سرکوب شدید مردم از سوی این نیروها، خواستار برکناری ژنرال جمیل الشمری شده بود. دفتر نخست وزیر بعدازظهر پنجشنبه برکناری وی را اعلام کرد.

تظاهرات در ناصریه، شهر زادگاه عادل عبدل‌المهدی، در روزهای اخیر شدت و گسترش بسیار یافته است. یکی از درجه دارانی که در چهارچوب نیروی تقویتی اعزام شده به ناصریه، شب گذشته به این شهر رسید، در بارۀ وضعیت آن صبح پنجشنبه به رادیوی ما گفت «هرج ومرج بر ناصریه مستولی شده و بناهای احزاب سیاسی در قدرت به آتش کشیده شده است. خشم بسیاری در مردم احساس می‌شود». بگفتۀ او «موقعیت در دیگر استان‌های جنوبی کشور همین گونه است».

این درجه دار ارتش می‌گوید «هنگامی که ما در نیمه شب به ناصریه رسیدیم، شهر کاملاً در اختیار معترضان بود. آنها با برقراری سنگرهائی در تمامی جاده‌های اصلی و پُل‌ها شهر را در کنترل خود داشتند». وی با اشاره به تظاهرات هفته‌های اخیر در عراق می‌گوید «جوانان هر روز جان خود را از دست می‌دهند و این قابل تحمل نیست. آنان خواستار برکناری دولت و انحلال مجلس‌اند. آنها همچنین خواستار ایجاد شغل و احداث زیرساخت‌های ضروری توسط دولت هستند» و تاکید می‌کند که «این مطالبات مشروع است».

او بر نقش شبه نظامیانِ احزاب گوناگون وابسته به ایران در سرکوب تظاهرکنندگان تاکید می‌کند و می‌گوید «آنان هم به تظاهرکنندگان و هم نیروهای امنیتی حمله می‌کنند تا میان شهروندان عراقی، ایجاد اختلاف کنند». بگفتۀ او «این شبه نظامیان که در خدمت احزاب وابسته به ایران هستند، در خیابان‌ها با پرتاب کوکتل مولوتف، به ایجاد هرج و مرج می‌پردازند و با گلولۀ جنگی کورکورانه به جمعیت تیراندازی می‌کنند». بگفتۀ او یکی از مهمترین مشکلات امروز عراق همین است که «شبه نظامیان وابسته به احزابی که خود در خدمت ایران هستند، بسیار مسلح‌اند و دولت عراق هیچ کنترل و نظارتی بر آنان ندارد».

همین واقعیت است که بگفتۀ کارشناسان عراق، خصومت با ایران را در میان مردم عراق دامن زده است.

چهارشنبه شب صدها تظاهرکننده که بگفتۀ خود از نفوذ جمهوری اسلامی ایران بر مقامات و احزاب عراق بشدت ناخرسندند، در نجف به کنسولگری ایران حمله برده و آن را به آتش کشیدند. آنان فریاد می‌زدند «ایران، بیرون». کنسولگری ایران در کربلا نیز پیش از این مورد حملۀ تظاهرکنندگان قرار گرفته بود. در آن هنگام بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی حافظ ساختمان، ۴ تن از معترضان کشته شدند.

شهروندان عراقی، جمهوری اسلامی ایران را «به حمایت از دولت و سیاستمردان فاسدی» متهم می‌کنند که آنان برای سرنگونی آنها تلاش می‌کنند.

اعتراضات روز پنجشنبه هر چند در ناصریه بسیار گسترده و شدید بود، اما به این شهر محدود نماند و در دیگر شهرهای جنوبی کشور نیز به اشکال مختلف جریان داشت. در کربلا تظاهرکنندگان بی توجه به شلیک گاز اشک آور به رویاروئی با نیروهای انتظامی پرداختند، در نجف، دو تن در نزدیکی کنسولگری ایران که شب پیش از آن به آتش کشیده شده بود، بر اثر شلیک گلوله کشته شدند. بست نشینی و گردهمائی‌ها در شهرهای الکوت، العماره و الحله ادامه یافت.

در اعتراضات دو ماه اخیر در عراق، حداقل ٣٨٠ تن کشته و بیش از ١۵٠٠٠ تن زخمی شده‌اند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.