اعتراضات ایران؛ قطع اینترنت درآمد شرکت ملی پست را ‘۴۰ درصد کاهش داد’

سه شنبه, 12ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

جهرمی

در حالیکه برآوردها درباره میزان خسارات ناشی از قطع سراسری اینترنت در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایران ادامه دارد، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران از کاهش قابل توجه درآمد شرکت ملی پست ایران در زمان قطع سراسری اینترنت خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای جهرمی گفته است: ” مدیرعامل شرکت ملی پست، کاهش درآمد ۴۰ درصدی روزانه را گزارش کرده است؛ این آمار به معنای آسیب دیدن بخش عمده‌ای از کسب و کارهای کوچک است.”

وزیر ارتباطات در عین حال گفته: “بخش اعظم خسارات مربوط به کسب وکارهاست که سازمان فناوری اطلاعات جلسات متعددی با اتاق بازرگانی، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب وکارهای نوپا داشته و در حال جمع بندی خسارات آنهاست و به محض تکمیل اعلام می‌کنیم.”

خبرگزاری ایسنا همچنین به نقل از سازمان تنظیم مقررات، خسارات وارد شده به اپراتورها را ۱۰۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ گفته شده در میان اپراتورها “ایرانسل” متحمل بیشترین خسارت شده است.

در پی ناآرامی‌های اخیر و گران شدن قیمت بنزین در ایران، اتصال کاربران ایرانی از شنبه شب (۲۵ آبان) به کلی در سراسر این کشورقطع شد و کاربران فقط به شبکه داخلی (اینترانت) وصل بودند.

بر اساس گزارش شرکت نت بلاکس، که ترافیک شبکه را در کشورهای مختلف رصد می‌کند، میزان دسترسی اینترنت در ایران در زمان قطع آن به ۵ درصد هم کاهش یافته ‌بود.

از آن زمان تا کنون برآوردهای مختلفی از میزان خسارت ناشی از این قطع سراسری در حوزه‌های مختلف اعلام شده است؛ این اقدام باعث تعطیلی یا عدم فعالیت بسیاری از صرافی‌ها و آژانس‌های مسافرتی شد و همچنین بسیاری از کسب و کارها را مختل کرد.

کارگزاران بورس و معامله گران آنلاین هم متاثر از این اقدام سراسری شدند.

شرکت های دانش بنیان، استارت آپها هم در مدت قطع اینترنت تعطیل شدند و زیان دیدند؛ همچنین بسیاری از کسب و کارهای کوچک که از طریق شبکه‌های اجتماعی امرار معاش می‌کردند تحت تاثیر این اقدام قرار گرفتند.

نت بلاکس این خسارت را معادل روزانه ۶۱ میلیون دلار تخمین زده بود.

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرآنلاین در این باره گفته: “براساس آنچه که جمع‌بندی بزرگان کشور است، در طول یک‌هفته گذشته ۱/۵ میلیارد دلار خسارت به بخش اقتصادی کشور وارد شده است.”

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارشنبه ۲۹ آبان، در پنجمین روز قطعی سراسری اینترنت در ایران، در نامه‌ای از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی خواسته بود فهرستی از سایت‌های خارجی مورد نیازشان را اعلام کنند.

انتشار این نامه به این نگرانی منجر شد که دولت ایران بخواهد به جای داشتن “لیست سیاه” سایت‌ها و سرویس‌های غیرمجاز، یک “لیست سفید” از سایت‌های مجاز تهیه کند و دسترسی به همه سایت‌ها و سرویس‌های دیگر را ببندد.

ولی آقای ناظمی می‌گوید هدفش از نوشتن این نامه، فراهم کردن “شرایط ارائه خدمات حیاتی” به مردم بوده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.