تعیین ۹ محل «تجمع» در تهران از سوی وزارت کشور

سه شنبه, 26ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران از تعیین ۹ محل تجمع در این استان از سوی وزارت کشور خبر داد.

آن‌طور که شکرالله حسن بیگی، روز سه‌شنبه، ۲۶ آذر به خبرگزاری ایرنا گفته این تصمیم با «بررسی کارشناسی» صورت گرفته و هیات دولت هم آن را تصویب کرده است.

به گفته حسن بیگی، افراد، گروه‌ها و احزابی که بنا دارند تجمعی داشته باشند، پس از دریافت مجوز و انتشار فراخوان، «می‌توانند در این مناطق جمع شوند و اعتراض خود را مطرح کنند.»

موضوع تعیین محل تجمعات در حالی مطرح شده است که در قوانین ایران، شرایط پیچیده‌ای برای صدور مجوز تجمع یا راهپیمایی پیش‌بینی شده و وزارت کشور به ندرت به درخواست‌های برگزاری تجمع پاسخ مثبت داده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در مورد تجمع‌کنندگان در چنین محل‌هایی اضافه کرده که ما نیز «امنیت آنان را تامین می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.»

این مقام استانداری تهران همچنین گفته که در مورد سایر استان‌ها نیز «بنا شد محل برگزاری تجمع‌ها با نظر شورای تامین تعیین شود.»

حسن بیگی همچنین گفته که این مصوبه «به دلایلی که دیوان عدالت اداری بهتر می‌داند»، از سوی این نهاد با مخالفت مواجه شده و در حال حاضر، معاونت حقوقی رئیس جمهوری در حال رایزنی و پیگیری برای آن است.

مقام‌های دولت روحانی پس از سرکوب خشن اعتراض‌های اخیر در ایران، بارها بر لزوم تهیه مکانی برای بیان اعتراضات مردمی تاکید کرده بودند.

حسن‌بیگی پیش از این گفته بود که این اقدام سبب می‌شود به گفته وی، «دیگر کسی نتواند روی اعتراضات موج‌سواری کند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تعیین محل‌هایی مشخص برای اعتراضات و تجمعات مردمی موضوعی بود که در دوره پیشین شورای شهر نیز مطرح شد، اما در دوره پنجم منتج به مصوبه‌ای شد که بر اساس آن اعضای شورای شهر، شهرداری را ملزم به تعیین این محل‌ها کردند.

با این حال این مصوبه در هیات تطبیق فرمانداری مغایر با حدود وظایف و اختیارات شورا شناخته شده و رد شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.