جاستین ترودو به خاطر دیدار با ظریف مورد انتقاد قرار گرفت

شنبه, 26ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

ظریف و ترودو

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به خاطر دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مورد انتقاد قرار گرفته است.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آقای ترودو را در دیدار با وزیر امور خارجه ایران نشان می‌دهد.

آقای ظریف قرار بود با فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر امور خارجه کانادا دیدار کند که نخست‌وزیر کانادا هم در نشست این دو حضور یافت.

مقام‌های کانادا گفته‌اند دلیل حضور آقای ترودو در نشست وزیران امور خارجه دو کشور این بوده که نشان دهد کشورش در مورد تحقیقات در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین جدی است.

مقامات این کشور از ابتدای سقوط هواپیمای اوکراینی به طور مداوم خواهان روشن شدن زوایای این حادثه بوده‌اند.

۱۸ دی ماه امسال ۱۷۶ مسافر هواپیمای مسافربری اوکراین، دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی در تهران پس از هدف قرار گرفتن توسط پدافند سپاه پاسداران جان خود را از دست دادند. شماری از مسافران این هواپیما، ایرانیان دو تابعیتی بودند. ۵۷ نفر از قربانیان، شهروند کانادا بودند.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “به خاطر خطای انسانی” این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است

دولت کانادا خواهان آن شده تا جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی، برای بررسی اطلاعات آن به فرانسه ارسال شود اما ایران از اجرای چنین خواسته‌ای که به جز فرانسه، اوکراین هم خواهان آن است سر باز زده است.

به دنبال انتقاد از دیدار صورت گرفته، نخست‌وزیر کانادا از اقدام خود دفاع کرد و گفت: “من به خانواده‌ها در کانادا قول داده‌ام که هر کاری را که می‌توانم انجام دهم تا مطمئن شوم آنها پاسخ می‌گیرند ،که ما (درباره سرنگونی هواپیما) تحقیقات تام و کامل داشته باشیم، تا دقیقا بدانیم که چه اتفاقی افتاد.”

آقای ترودو گفت با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده تا به او بگوید “همکاری با یکدیگر در این زمینه چقدر مهم است.”

وزیر امور خارجه کانادا هم گفته است در دیدار با آقای ظریف بر لزوم ارسال جعبه‌های سیاه هواپیما به فرانسه برای تجزیه و تحلیل آنها و توافق برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان تاکید کرده است.

مقام‌های کانادا علاوه بر درخواست اعزام جعبه‌های سیاه و تحقیقات شفاف، مساله پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی را مطرح کرده‌اند.

درخواست‌های کانادا با واکنش منفی ایران رو‌به‌رو شده و سخنگوی وزارت خارجه ایران از این کشور به خاطر پیگیری این مسایل به شدت انتقاد کرده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نخستین مقام ارشد خارجی بود که از سقوط هواپیما در نتیجه اصابت موشک زمین به هوا سخن گفت و خواهان شفافیت در اطلاع‌رسانی شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.