میهمانی که چندان هم ناخوانده نیست نقش حسین طائب در گسترش کرونا در ایران

جمعه, 9ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

زیتون ـ سولماز ایکدر: کرونا به ایران آمده و زیر سایه ترس مردم، بی‌صداقتی مسئولان، برخورد‌های امنیتی و خرافات مذهبی در حال قربانی گرفتن است.

شواهدی نشان می‌دهد که کرونا، مهمان ناخوانده‌ای نبوده و مسئولیت دعوت آن به ایران بر دوش خط هواپیمایی ماهان است، شاید هم یک تاجر اهل قم که از طریق کشور دیگری به چین سفر کرده. هرچه هست، این میهمان خوانده یا ناخوانده، حالا جا را به‌شدت بر میزبان تنگ کرده و بدتر از همه به دلیل «برخورد امنیتی» و «سکوت مسئولان» در حدی شیوع پیدا کرده که کشور را با یک بحران مواجه کرده است؛ حتی اگر مقامات جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش آن نباشند.

برخورد امنیتی به‌جای برخورد تخصصی و کارشناسی با پدیده‌ها، خطای راهبردی و کلانی است که مسئولان نظام جمهوری اسلامی  بارها مرتکب شده‌اند اما هیچ‌گاه گمان نمی‌رفت دامنه‌ی این خطا به نظام بهداشتی و یک بیماری واگیر هم برسد. اما در جایی که سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب همه‌کاره باشند، این گمان هم می‌تواند خطا باشد.

انگشت حسین طائب روی ماشه کرونا

در حالی که خبرهای پراکنده و زمزمه‌هایی از ورود ویروس کرونا به ایران به‌گوش می‌رسید و هواپیمایی ماهان هم‌چنان به پروازهای خود را به مرکز گسترش این ویروس ادامه می‌داد، راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات دوم اسفند، بهانه‌ای بود تا به فرمان اطلاعات سپاه تمامی اطلاعات مربوط ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در ایران پنهان بماند.

پنجم اسفند ۹۸، شبکه ایران اینترنشنال، در خبری اختصاصی اعلام کرد که حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه شورای عالی امنیت ملی با درخواست وزارت بهداشت برای قرنطینه کردن قم مخالفت کرده است. بنا بر این گزارش حسین طائب قم را «آبروی اسلام» معرفی کرده و گفته است قرنطینه کردن قم باعث بهره‌گیری رسانه‌ای آمریکا خواهد شد.

این در حالی بود که رسانه‌های ایران پیش از این از حضور وزیر بهداشت ایران در جلسه شورای عالی امنیت ملی در روز شنبه سوم اسفند خبر داده بودند.

دخالت‌های اطلاعات سپاه در نحوی مواجهه با ویروس کرونا اما محدود به بعد از انتشار خبر ورود این بیماری به کشور نیست٬

زیتون اطلاع یافته که حسین طائب به عنوان رییس یکی از قدرتمندترین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی برای خدشه وارد نشدن به چهره شهر قم و احیای موقعیت آن به واسطه راهپیمایی ۲۲ بهمن و یک «انتخابات شکوهمند» و شاید هم پیروزی محمد یزدی در انتخاباتی بی‌رقیب برای ورود به خبرگان رهبری، به مدت دو هفته جلوی انتشار خبر ورود کرونا به کشور را گرفت.

رویکرد سازمان تحت امر حسین طائب در قبال کرونا٬ تفاوتی با دیگر بحران‌هایی که تا امروز ایران درگیر آن بوده است٬ نداشت؛ اما ماهیت کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر بود که این بار سپاه را زمین‌گیر کرد.

دخالت سپاه در همه حوزه‌ها

اطلاعات سپاه پیش از این نیز بارها به منظور حل بحران‌های پیش روی جمهوری اسلامی برای ایران بحران ساخته بود.

در پرونده فعالان محیط زیست٬ که به تازگی احکام قطعی آنان ابلاغ شد٬ دخالت مستقیم اطلاعات سپاه منجر به ایجاد بحرانی حقوق بشری برای ایران شد. پیشتر «زیتون» از نقش اطلاعات سپاه پاسداران در بازداشت فعالان محیط زیستی خبر داده بود.

بر اساس آن گزارش اندکی پیش از بازداشت کاووس سیدامامی٬ اسرائیل با این استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست تماس گرفته و از او برای همکاری دعوت کرده است. سیدامامی هم این موضوع را با وزارت اطلاعات در میان گذاشته و آنان را از این تماس مطلع کرده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به «زیتون» گفته بود٬ پس از برگزاری چند جلسه با دایره‌های ضد جاسوسی و حفاظت اطلاعات٬ این فعال محیط زیست از سوی وزارت‌ اطلاعات مامور شد که اطلاعات و ارقام غلط را در اختیار اسرائیل قرار دهد؛ خواسته‌ای که از سوی کاووس سیدامامی اجابت شد.

او برای مدتی ضمن فعالیت‌هایی که در زمینه محیط زیست داشت٬ اطلاعات٬ نقشه‌ها و ارقامی غیرواقعی و نادرست را «زیر نظر و به خواست وزارت اطلاعات» در اختیار اسرائیل قرار می‌داد.

رابطه او و اسرائیل٬ اگرچه با هماهنگی و زیر نیز وزارت اطلاعات بود٬ از سوی نهاد اطلاعاتی موازی در جمهوری اسلامی٬ اطلاعات سپاه٬ رصد و منجر به دستگیری کاووس سیدامامی و همکاران او شد. این در حالی بود که دیگر فعالان محیط زیستی که بازداشت شدند٬ اساسا در جریان این تماس و همکاری سیدامامی و وزارت اطلاعات برای انتقال اطلاعات نادرست به اسرائیل نبودند.

پیش از آن نیز افشاگری‌های شهرزاد میرقلی‌خان٬ نه تنها به روی دایره افتادن «دخالت حسین طائب٬ رییس سازمان اطلاعات سپاه» در امور صدا و سیما منجر شد که با این افشاگری‌ها طبلی که مجتبی خامنه‌ای زیر گلیم می‌زد، نیز برآمد.

شهرزاد میرقلی‌خان، همسر دوم و سابق محمود سیف٬ مدیرعامل سابق شرکت «تجارت الماس مبین» پیشتر به جرم تلاش برای دور زدن تحریم‌ها در آمریکا زندانی بود.

سیف نیز به اتهام جعل اسکناس و تامین سلاح برای سپاه در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار داد. پس از برگشت میرقلی‌خان به ایران٬ او در ابتدا مدیر پرس‌ تی‌وی شد و پس از صدور حکم ریاست برای محمد سرافراز٬ به عنوان بازرس ویژه او منصوب شد.

محمد سرافراز اردیبهشت ماه امسال طی نامه‌ای اعلام کرد که «ایشان (شهرزاد میرقلی‌خان) با توصیه وزارت اطلاعات به کار در شبکه Press TV مشغول شدند و طی دوران حضور در سازمان خدمات مفیدی ارائه کردند و هیچ مدرکی دال بر ناصالح بودن و جاسوس بودن ایشان نه به رئیس سازمان و نه به رئیس مرکز حراست سازمان ارائه نشد و تمام تلاش من برای احقاق حق بود.»

آن زمان رییس سابق صدا و سیما و شهرزاد میرقلی‌خان در برنامه اینترنتی «اتاق شیشه‌ای» با عبدالرضا داوری٬ مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد٬ اتهاماتی را علیه حسین طائب مطرح کردند.

آن‌ها سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب را به مداخله در مزایده آگهی‌های بازرگانی رادیو و تلویزیون متهم کردند.

به گفته سرافراز، حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگی وقت و جانشین کنونی «قرارگاه جنگ نرم» هم از سپاه اعلام تمایل به مشارکت در این مزایده را کردند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.