بورس تهران؛ تغییر مدیریت و عرضه ‘۱۰۰ هزار میلیارد تومان’ اموال راکد دولت

دوشنبه, 25ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

یکی از دلایل اصلی رشد بورس ، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده است

همزمان با تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران از عرضه اموال دولتی در بورس در هفته‌های آتی خبر داده است.

دیروز ‏حسن قالیباف اصل، با تصویب شورای عالی بورس، ریاست جدید بورس اوراق بهادار تهران را به عهده گرفت؛ او پیش از این هم ده سال (۱۳۹۷-۱۳۸۷) مدیر بورس بود.

شاپور محمدی رئیس قبلی این سازمان بود و بعضی منابع اختلاف نظرهایش با وزیر اقتصاد را علت استعفای او می‌دانند.

در همین حال فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران از عرضه بعضی از اموال شناسایی شده دولت در بازار سرمایه در هفته‌های آینده خبر داده است. این اقلام، اموال دولتی راکدند که سازمان خصوصی سازی در اوایل فروردین ماه امسال ارزش آنها را “بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان” اعلام کرده بود.

آقای دژپسند به شبکه خبر صدا و سیمای دولتی ایران گفت: “ما در این ارتباط به یکسری مصوبات در دولت نیاز داشتیم که در اولین فرصت ممکن انجام شد و هم اکنون نیز اولین گروه اموال دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) طی دو تا سه هفته آینده عرضه خواهد شد.”

دیروز ‏حسن قالیباف اصل، با تصویب شورای عالی بورس ریاست جدید بورس وراق بهادار تهران را در دست گرفتحق نشر عکسMEHRNEWS
دیروز ‏حسن قالیباف اصل، با تصویب شورای عالی بورس ریاست بورس وراق بهادار تهران را در دست گرفت

تغییرات اخیر در حالیست که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در مواردی تصمیم‌های سازمان بورس و اوراق بهادار را بی‌اثر کرده است.

بعضی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند “تغییرات دستوری” وزیر اقتصاد، عملا به این سازمان ضربه می‌زند و بخشنا‌مه‌های آن را خنثی می‌کند.

در نیمه دوم اسفند پارسال (۱۳۹۸) سازمان بورس و فرابورس در مصوبه‌ای دامنه نوسان را از پنج به دو درصد تغییر داد که با دستور آقای دژپسند این مصوبه لغو شد.

او گفته بود: “به‌دلیل لزوم مدیریت و تعادل بازارهای مالی در حوزه‌های اقتصادی کشور (این مصوبه) فعلاً منتفی شود.”

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و جهان و سقوط بازارهای مالی دنیا، شاخص کلی بورس تهران اواخر اسفند سقوط کرد ولی بعد از آن به رشد خود ادامه داده است. ارزش سهام بعضی از شرکت‌های زیان‌ده از سال گذشته تا بیش از بیست برابر هم افزایش یافته است.

بورسحق نشر عکسGETTY IMAGES
یکی از دلایل اصلی رشد بورس ، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده است

شاخص بیست و پنجم اسفند ماه به زیر ۵۰۰ هزار سقوط کرد ولی امروز (۲۴ فروردین) تا بالای ۶۰۷ هزار هم پیش رفته است.

در ۱۳ ماه اخیر بیشترین معاملات ماهانه بورس از نظر ارزش در اسفند ۹۸ بوده است. دی ماه پارسال البته با کشته شدن قاسم سلیمانی بازار بورس تهران به شدت فروریخت ولی مجددا این بازار رشد کرد.

بازار سرمایه در ایران بی‌اعتنا به اتفاقات جاری نظیر رکود اقتصادی، بیکاری ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، به رشد ادامه داده و این به گمانی‌زنی درباره “حباب” بازار سهام و سقوط احتمالی آن دامن زده است. بعضی از فعالان بازار حتی پیش از شیوع کرونا از این حباب سخن گفته بودند.

یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده است. به موازات کاهش ارزش پول ملی بازارهای مختلف محل جذب نقدینگی بوده‌اند؛ بازار ارز و طلا بطور سنتی محل سرمایه‌گذاری بسیاری بود اما با سخت شدن فعالیت در آن و تشدید دخالت دولت، نقدینگی روانه بازارهایی نظیر بورس اوراق بهادار شد.

در سال‌های اخیر نقدینگی در ایران (پول و شبه پول) رو به افزایش بوده است؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران حجم نقدینگی از آذر ماه ۹۷ تا آذر ارسال بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته و در آن ماه به ۲۲۸۲/۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.