وزیر کشور ایران رسانه‌های ‘تضعیف‌کننده’ بازار سرمایه را تهدید کرد

سه شنبه, 23ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

رحمانی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران رسانه‌های تضعیف کننده ‘ بازار سرمایه در ایران را به برخورد ‘ تهدید کرده است.

او امروز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) در حاشیه جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی ایران گفت: “بسیاری از کانال‌ها و ‌سایت‌ها با مبنا و ریشه خارجی وجود داشتند که با هدف تضعیف بازار سرمایه در این حوزه وارد شدند که مقرر شد برخورد‌های لازم با اینگونه رسانه‌ها اتخاذ شود.”

وزیر کشور از رسانه‌های داخلی خواسته “رسالت رسانه‌ای” خود انجام را دهند و مدیریت افکار عمومی را در دست بگیرند که احتمالا منظور او دوری از انتقادها و تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس بوده است.

آقای رحمانی‌فضلی تعداد افرادی را که وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند را حدود ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده است.

تهدید وزیر کشور ایران در حالیست که بعضی منتقدان رشد سریع شاخص بورس در ایران در ماههای اخیر و به خصوص از ابتدای سال جاری (۱۳۹۹) را ناشی از “حباب” آن می‌دانند.

شاخص کلی بورس اوراق بهادار تهران اخیرا به بالای یک میلیون رسید؛ این عدد در اولین روز کاری امسال (۵ فروردین) بیش از ۵۰۸ هزار بود که ظرف فقط حدود ۴۰ روز دو برابر شد.

یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده که حالا شدت گرفته استحق نشر عکسAFP
یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده که حالا شدت گرفته است

جهش بورس در شرایطی اتفاق افتاده که بیشتر فعالیتهای اقتصادی در ایران همزمان با تعطیلات نوروزی متوقف شده بود و همچنین شیوع کرونا در این کشور باعث شده بود در این مدت بسیاری از کسب و کارها بسته شوند؛ همزمان طی سه ماه اخیر بازارهای مالی جهان شاهد سقوط چشمگیری بوده است.

تقویت شاخص بورس بسیاری از سرمایه‌های سرگردان را اخیرا به خود جذب کرده است.

معتقدان به ایجاد “حباب” در بورس می‌گویند ارزش ذاتی بسیاری از اوراق بهادار بسیار کمتر از قیمت کنونی عرضه آنهاست؛ بعضی از آنها به شرکتهای زیان ده اشاره کرده‌اند که ارزش سهام آنها اخیرا چند برابر شده است.

یکی از دلایل اصلی رشد بورس، سرازیر شدن نقدینگی به این بازار در سالهای اخیر بوده که حالا شدت گرفته است.

همزمان، اقدام اخیر دولت ایران در کاهش نرخ سود سپرده‌ها از یکسو و بالا رفتن افزایش نرخ ارز از سوی دیگر، بورس را به بازاری جذاب در مقایسه با بازارهای موازی (نظیر طلا، ارز و مسکن) تبدیل کرده است.

با شدت گرفتن تحریم های آمریکا، درآمدهای نفتی ایران به شدت کاهش یافت و دولت از سال پیش اعلام کرد وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را در سال ۹۹ کاهش داده است؛ یکی از راه های جبران کسری بودجه افزایش درآمدهای مالیاتی بوده که حالا با افت تولید ناشی از شیوع کرونا ضربه خورده است. تقویت بورس و سرازیر شدن نقدینگی به بازار سرمایه یکی از راههای دولت برای جبران این کسری است.

اخیرا رهبر ایران با درخواست حسن روحانی برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد و پذیره نویسی سهام‌ اموال دولتی در بورس در قالب صندوق‌های قابل معامله ( ETF) هم آغاز شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.