فرشاد مومنی، کارشناس اقتصادی: بالاترین نرخ تورم، بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی‎

جمعه, 4ام مرداد, 1392
اندازه قلم متن

tavarom

فرشاد مومنی کارشناس اقتصادی گفت: دولت‌های نهم و دهم با وجود در اختیار داشتن دلارهای نفتی و حمایت‌های چشمگیر سیاسی که از رئیس دولت در این هشت سال گذشته صورت گرفته‌است، بالاترین نرخ تورم، بی‌عدالتی اقتصادی و اجتماعی را شاهد بوده است.

فرشاد مومنی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری رسانه قانون با بیان اینکه علم‌گریزی یکی از گرفتاری‌های دولت در هشت سال گذشته بوده است افزود: یکی از مشخصه‌های این علم گریزی آن بود که با وجود شعارهایی که از سوی احمدی‌نژاد برای عدالت گستری مطرح می‌شد و می‌خواستند جلوه‌های این عدالت را در کشور نمایان سازند، اما به دلیل نا‌آگاهی و سطح پایین علمی، بابه وجود آوردن تورم بی‌سابقه در کشور موجب به وجود آمدن بسیاری از چالش‌های اقتصادی در کشور شدند.

مومنی در ادامه با توضیح اینکه دولت‌های احمدی‌نژاد با شوک‌های اقتصادی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها در واقع سیاست‌های تورم‌زا را در کشور در پیش گرفتند گفت: واقعیت آن است که از سال ۸۹ تا کنون جهش ۵۰۰ درصدی جمعیت کشور که تنها به واسطه هزینه‌های کمر‌شکن درمان به زیر خط فقر رفته اند را شاهد بوده‌ایم و نیز تعداد نگران کننده از جمعیت جوانی که باید تحت پوشش آموزش و پرورش قرار گیرند اما به دلیل هزینه‌های بالای آموزش در کشور از آن محروم شده‌اند. وی در ادامه تصریح کرد: براساس آخرین آمارهای منتشر شده در حال حاضر بسیاری از گروه‌های درآمدی ۷۵ درصد از کل هزینه‌های زندگی خود را صرف هزینه خوراک و مسکن می‌کنند. این استاد دانشگاه معتقد است: وقتی تمام این مشکلات را به صورت پازل در کنار هم قرار می‌دهیم در خواهیم یافت که در دو دولت گذشته بالاترین سطح بی‌عدالتی، خواسته و یا ناخواسته در کشور به وجودآمده است که نظیر آن را در هیچ دوران دیگری شاهد نبوده‌ایم.

بانک مرکزی در گزارشی شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران(شاخص تورم) بین سال‌های۱۳۱۵ تا ۱۳۹۱ را براساس سال پایه ۹۰ اعلام کرد. بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۷۶ سال گذشته تنها سه سال ایران تورم منفی را تجربه کرده است و در طول ۷۳ سال دیگر از این مقطع زمانی همواره نرخ تورم صعودی بوده است. برخی کارشناسان بر این اعتقادند که تحمل این دوره طولانی تورم سبب تغییرات رفتار مردم در حوزه اقتصادی شده است. بالاترین نرخ تورم در این دوره زمانی متعلق به سال ۱۳۲۱ است. در این سال ایران از سوی متفقین در جنگ جهانی دوم اشغال شد و چاپ اسکناس تحت فشار متفقین برای تامین نیازهای مالی آنها منجر به سقوط ارزش پول ملی و رشد قابل توجه تورم و وقوع قحطی در برخی مناطق ایران شد. بانک مرکزی نرخ تورم ۸ سال گذشته را اینگونه اعلام کرده است: نرخ تورم پایان سال ۸۴ معادل ۱۰٫۴ درصد، سال۸۵ معادل ۱۱٫۹ درصد، تورم سال ۸۶ معادل ۱۸٫۴ درصد، سال ۸۷ معادل ۲۵٫۴ درصد، سال ۸۸ معادل ۱۰٫۸ درصد، سال ۸۹ معادل ۱۲٫۴ درصد، سال ۹۰ معادل ۲۱٫۵ درصد و پایان سال ۹۱ معادل ۳۰٫۵ درصد. همچنین نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه سال ۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۹۱ معادل ۳۲٫۲ درصد؛ در دوازده‌ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۱ معادل ۳۴ درصد و در دوازده‌ماه منتهی به خرداد ماه ۹۲ نسبت به دوازده‌ماه منتهی به خرداد ماه ۹۱ معادل ۳۵٫۹ درصد اعلام شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.